K typovému schválení bylo možné některé zkoušky dokladovat měřeními z Německa, nebo České republiky. Na poslední předepsanou zkoušku radiového rušení musela přesto lokomotiva 109 E navštívit trať Vídeň – Sigmundsherberg v Dolním Rakousku.
Podobný průlom jako v Rakousku u lokomotiv 109E Škoda Transportation dosáhla také v v Maďarsku. V rámci kontraktu na modernizaci lokomotiv 71Em pro ČD Cargo prošlo v říjnu prvních patnáct nákladních lokomotiv zkouškami v oblasti Komáromu. ČD Cargo tak má k dispozici lokomotivy pro dopravu tranzitních nákladních vlaků z Maďarska a Slovenska do České republiky, bez nutnosti jejich výměny na hranicích.
Nedávno Škoda Transportation také úspěšně dokončila homologační proces nové lokomotivy Škoda 109E2 pro slovenské dráhy. Při náročném schvalování ve zkušebním provozu najely lokomotivy více než dvacet tisíc kilometrů a dnes už jsou zapsány v Evropském registru vozidel a začínají tahat vlaky v běžném provozu s cestujícími.
Třísystémová lokomotiva 109E, jejíž maximální rychlost je 200 km/hod, je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se stejnosměrným napětím 3 kV nebo střídavým napětím 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz, který používají v Německu a Rakousku.
(tz)