Prakticky stejné je to v případě logistiky, proč by měla například společnost vyrábějící nějaký specifický druh zboží znát veškeré náležitosti logistického řetězce, včetně všech jeho specifik. Právě v takových chvílích přichází ke slovu outsourcing logistických služeb, a to hned v několika úrovních.
Základní úrovní je outsourcing dopravy, případně skladového hospodářství. Pokud se však tyto dvě oblasti spojí do jedné a společnost využívá třetí stranu na kompletní zajištění logistického řetězce – skladování, přeprava, dodání, zákaznická podpora – pak jsou výhody znásobeny, jelikož to znamená pro společnost nižší náklady a zároveň přenesení odpovědnosti a rizik na další subjekt.
Efektivní spolupráce
V rámci outsourcingu služeb se rozlišují tři základní stupně, které se liší rozsahem zajišťovaných služeb. Nejnižší stupeň služeb je 2PL (second-party logistics), kdy zadavatel objednává služby u specializované firmy (např. dopravce). Více provázaná forma spolupráce se označuje jako 3PL (third-party logistics), a to tehdy, když firma realizuje část nebo celý dodavatelský řetězec a je zodpovědná za jeho výsledek.
Nejkomplexnější je spolupráce na stupně 4PL (fourth-party logistics), kdy dodavatel přebírá kompletní organizaci logistického řetězce a samotná spolupráce začíná detailní analýzou a zpracováním konceptu logistiky včetně doporučení z praxe.
Roli hraje cena i osobní nasazení
V České republice existuje velká řada společností, které poskytují outsourcing logistických služeb, a to v různém rozsahu a specializaci (například skladování a doprava potravin). Mezi dodavatele, kteří nemají vyhraněnou specializaci, patří například DSV CZ, která je na trhu v České republice od roku 1998 a dosahuje velmi dobrých výsledků s obratem cca 1,17 mld. korun (2011).
„Na základě dlouhodobých zkušeností vnímá DSV CZ dvě základní priority u různých typů zákazníků. U menších a středních společností je hlavním kritériem při výběru služeb obvykle cena. Šíře portfolia a kvalita služeb hraje větší roli především u velkých a nadnárodních společností," popisuje Ing. Radoslav Palla, Logistics Director.
Zásadní roli hraje také celkový přístup k zákazníkovi, budování dobrých vztahů je zde na nejvyšší úrovni, neboť především nadnárodní a zahraniční společnosti si potrpí na to, aby byly v kontaktu nejen s obchodním zástupcem, ale přímo s lidmi, kteří jim pomáhají dotáhnout obchod do zdárného konce.
Kde jsou úspory?
Největší úspora se při outsourcování logistických služeb obvykle projeví v oblasti investic, jelikož není potřeba investovat do budování logistických skladů a komplexního zázemí. Náklady lze velmi snadno převést z investičních na provozní. Podobné je to také se snížením nutných nákladů na ICT, jelikož je vše kompletně převedeno pod dodavatele.
Ve vztahu ke zboží respektive má outsourcing jasný přínos v podobě znalostí a know-how logistického specialisty, ve snížení nutných celkových zásob a také přenesení rizik na dodavatele. Zákazníci společnosti zase ocení zkrácení cyklu objednávek a s ním spojené zkrácení dodací lhůty.
Jak outsourcovat logistické služby
Před samotným rozhodnutím využít služeb logistické společnosti je třeba si uvědomit, že úspory nevznikají samovolně, ale je potřeba si definovat vlastní očekávání a také reálnou výši investice do této formy služeb.
K nejčastějšímu nepochopení dochází při vyčíslování služeb, protože využít služeb logistické společnosti neznamená pouze „pronájem" lidí, aut a skladových prostor. Do výsledné ceny se promítá řad zákaznického servisu, přes přepravní náklady, pronájem skladu, kancelářskou a skladovou techniku, odpisy, pojištění, certifikace, informační systém až po platy pracovníků a jejich další dovzdělávání.
Samotné „rozběhnutí" outsourcingu pak vyžaduje jakousi zkušební dobu, kdy se spolupráce ladí především po stránce komunikace a nastavení procesů. Po tomto nastavení je možné dále pracovat na celkové optimalizaci logistického řetězce.
(tz)