Český maloobchodní trh inkoustových tiskáren a skenerů ovládla v roce 2012 společnost Canon. I přes celkový pokles poptávky po koncových zařízeních se v klíčových segmentech stal jedničkou v několika kategoriích. Celkem 118 871 multifunkčních inkoustových zařízení, inkoustových tiskáren a skenerů vloni dodala na český maloobchodní trh společnost Canon.
Ve všech uvedených kategoriích jí s velkým náskokem náleželo první místo. Canon si udržuje vedoucí pozici na trhu i přes velké propady poptávky v uvedených segmentech.
„Úspěch společnosti Canon na českém trhu svědčí o tom, že zákazníci hledají vysoce kvalitní produkty s bohatou výbavou. To vše naše produkty splňují a navíc nabízejí i pokročilé technologie a úsporný provoz," řekla Patrícia Královičová, produktová manažerka společnosti CanonCZ, a dodala: "Výsledky minulého roku pokládáme na saturovaném tuzemském trhu za úspěch. Vývoj poptávky v České republice kopíruje situaci ve vyspělých zemích Evropy. Jde o trendy, s nimiž více či méně úspěšně bojují všichni hráči na trhu. Pozice Canonu dokládá, že má před konkurencí velký náskok."
Český maloobchodní trh inkoustových multifunkčních zařízení vloni meziročně poklesl v kusovém vyjádření o 22 procent. Prodalo se zhruba 214 tisíc přístrojů, zatímco v roce 2011 to bylo téměř 274 tisíc. Společnost Canon však zaznamenala pouze 5procentní pokles prodejů a v segmentu získala první místo. Na trh dodala téměř 95 tisíc zařízení a získala 44,1procentní podíl. Nejbližší konkurent na tento výsledek ztrácí více než 20 tisíc kusů. "Výhodou produktů společnosti Canon je vedle nesporné kvality a technologického náskoku i šíře nabídky. Zákazníci si mohou vybrat přesně taková řešení, která jim beze zbytku vyhovují," dodává Patrícia Královičová.
V segmentu jednoúčelových inkoustových tiskáren vloni zájem českých zákazníků výrazně ochladil. Meziročně se maloobchodní trh propadnul v kusovém vyjádření o 45 procent, ve finančním o 44 procent. I přesto však společnost Canon obhájila první místo s téměř 10 tisíci prodanými tiskárnami. Svůj tržní podíl zvýšila o 1,8 procentního bodu na 54,5 procenta. Každý z konkurentů by mohl prodat o 100 procent více a stejně by prvenství Canonu v tomto segmentu nebylo – alespoň v minulém roce - ohroženo. Průměrná prodejní cena jednoúčelových inkoustových tiskáren značky Canon vloni neklesla, naopak se prodávaly spíše dražší modely. „Domácnosti v současnosti využívají tiskárny často i na tisk fotografií. Hledají proto zařízení, která jim nabídnou univerzální funkcionalitu a podporu mnoha formátů," říká Patrícia Královičová.
Maloobchodní trh skenerů v České republice v roce 2012 meziročně poklesl v kusovém vyjádření o 29 procent. Prodalo se necelých 26 tisíc přístrojů, které dodavatelům přinesly tržby ve výši 84,35 milionu korun. I v tomto tržním segmentu Canon obhájil prvenství. Meziročně sice prodal o 14 procent přístrojů méně, ale jeho tržní podíl vzrostl o 9,6 procentního bodu na 56 procent. Nad nejbližším konkurentem vede o více než 30 procent. Opět platí, že žádný z konkurentů by neohrozil pozici společnosti Canon ani v případě zdvojnásobení prodejů. Průměrná prodejní cena skenerů na českém maloobchodním trhu vloni mírně poklesla, což se týkalo i produktů značky Canon. „Zákazníci preferují modely s jednoduchou manipulací a intuitivním ovládáním. Některé skupiny stále oslovuje možnost skenování filmů.," uzavřela Patrícia Královičová.
(tz)