Přestože se jedná o opatření, které bude určitě vůči řadě obyvatel asociální, dokážeme si ho představit a i nadále BUDE Student Agency a RegioJet slevy studentům a dětem poskytovat - a to ze svého. Samozřejmě, pokud to nechá ministerstvo na libovůli dopravců, určitě to povede ke zdražení dojíždění dětí do škol, sníží se možnosti cestování a rodiny s dětmi nebudou motivovány k tomu, aby využívaly veřejnou dopravu. Na silnice opět vyjede více aut a pokud zdraží jízdné pro studenty, stane se dojíždění dětí do škol pro řadu rodičů obtížně dostupnou záležitostí.
ZÁROVEŇ ALE NEMŮŽE NASTAT SITUACE, KDY MINISTERSTVO TÍMTO ROZHODNUTÍM POŠKODÍ KOMERČNÍ DOPRAVCE A ZVÝHODNÍ DOTOVANÉ SPOJE TÍM, ŽE KOMERČNÍM DOPRAVCŮM, JAKO JE REGIOJET NEBO STUDENT AGENCY, SEBERE KOMPENZACE SLEV A NA DRUHOU STRANU PONECHÁ DOTACE NAPŘÍKLAD ČESKÝM DRAHÁM NA PROVOZOVÁNÍ VLAKŮ VE STEJNÉ VÝŠI. U DOTOVANÝCH VLAKŮ JSOU KOMPENZACE NA SLEVY SOUČÁSTÍ DOTACÍ.
Jednalo by se o přímé poškození podnikání desítek nedotovaných autobusových dopravců, železničních dopravců typu RegioJet, kteří by se za takové situace museli právně bránit proti nezákonnému postupu státu a okamžitě by zažaovali stát za náhradu škody.
Konkrétně České dráhy budou muset vrátit státu přibližně 600 milionů Kč, kterou dostávají v dotacích právě jako kompenzaci za tyto slevy a pokud přestane ministerstvo dopravy proplácet kompenzace na slevy komerčním dopravcům, musí i těm dotovaným ponížit dotace o tu částku, která je určena na kompenzaci slev. Jsme připraveni postup ministerstva v této oblasti bedlivě sledovat a okamžitě podniknout příslušné kroky.
Dalším efektem v návaznosti na plánované opatření je určitá zmatečnost, která se samozřejmě do systému slev v ČR vnese tím, že přestanou platit jednotná pravidla pro poskytování slev.
(tz)