Včera jsem náhodně potkal v Hanoji českého podnikatele, kterého doprovázeli tři Vietnamci, z nichž jeden podniká v ČR. Svěřil se mi, že letěl do Vietnamu zbytečně, protože se z informací organizátorů jeho první cesty do Vietnamu domníval, že sjednané schůzky na dvou vietnamských ministerstvech mu zajistí obchod a podporu jeho podnikatelského projektu, ale že na nich nic nezískal.
Není prvním, ani rozhodně nebude posledním, českým podnikatelem jenž uvěřil slibům Vietnamců žijících u nás o jejich známostech doma. Zklamaný podnikatel neměl sebou ani písemně vypracovanou nabídku podle vietnamských zvyklostí, jen ústně tlumočil na vietnamských ministerstvech svůj nápad. Pracovníci obou ministerstev jej zdvořile přijali, vyslechli a poradili mu s kým by měl ve Vietnamu jednat i jaké předpisy musí dodržovat. On zřejmě očekával, že odejde z ministerstev se schváleným kontraktem nebo s doporučením jeho podnikatelského projektu a tak byl zklamaný.
Vysvětlil jsem mu, že nejdříve je vždy nutné ve Vietnamu provést kvalitní marketing a v rámci tohoto průzkumu trhu zjistit, zda vůbec je o nabízené výrobky nebo služby zájem. Dále je potřeba pokusit se získat porovnání s nabídkami a cenami konkurence v tomto teritoriu, či odborné dotazy zájemců. To nikdo nepořídí sám, ani kdyby desetkrát přiletěl do VSR, když tu zemi dobře nezná, ani zde nemá osobní konexe na zkušené vietnamské odborníky v oblasti zahraničního obchodu nebo investic.
Teprve na základě konkrétních marketingových informací je možné připravit konečnou oficiální nabídku, která musí mít všechny vietnamské zvyklosti i náležitosti a začít s akvizicí. Ta už může začít i osobní návštěvou, například při konání tiskové konference spojené s předváděcí akcí, na kterou se pozvou zástupci sdělovacích prostředků a v druhé části i vytypovaní potencionální klienti, regionální podnikatelé a zástupci státních institucí. Jsem vždy nerad, když podobný podnikatel, jakého jsem včera potkal, se vrátí z Vietnamu domů a pak někde na semináři vystoupí a vykládá, že v 90 milionovém Vietnamu se nedá nic pořádného dělat a vše svádí na tuto zemi. To je prostě "ta naše povaha česká", že ze svých chyb nejraději obviňujeme někoho jiného.
Proto prosím zájemce o vietnamský trh, aby nelétali zbytečně do Vietnamu, neboť často první cesta s pobytem v hotelu je stojí někdy i přes sto tisíc, ale nechali si provést teritoriálními odborníky nejdříve kvalitní marketing a teprve potom navštívili osobně Vietnam. Úspěšný zahraniční obchod nebo investice mají své náležitosti a potřeby, které nelze obejít.
Marcel Winter - Hanoj
Člen České manažerské asociace
Čestný předseda Česko-vietnamské společnosti
Vizionář roku 2012 v ČR
( Mobil: +84 123 805 5677 )