Drtivá většina malých a středních podniků neřeší pojištění svých pohledávek při exportu do zemí mimo Evropskou unii. Vývozci se tak z dlouhodobého hlediska vystavují zbytečným komerčním rizikům. Velkou roli v tom sehrává také neinformovanost drobných a středních podnikatelů o vlastních možnostech na pojistném trhu. Upozorňuje na to Asociace exportérů s odvoláním na výsledky průzkumu Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP).
Posila ekonomiky ve varovných číslech
Podíl malých a středních firem na tuzemském vývozu, tahounu české ekonomiky, loni přesáhl 53 %. Zahraniční pohledávky si však pojišťuje pouze 18 % z nich. „Jde o velmi malé číslo, když uvážíme, že 60 % exportérů vyváží své zboží alespoň do jedné země mimo EU, kde jsou zřetelná komerční i politická rizika. Firmy argumentují snahou ušetřit náklady, vyhnout se administrativní zátěži nebo jsou přesvědčené, že žádné pojištění nepotřebují. Tento přístup je pochopitelný, ale zároveň poněkud nedomyšlený,“ řekl Jiří Grund, místopředseda Asociace exportérů. Co tím má přesně na mysli?
Podnikatelé věří mýtům a neznají své možnosti
„Více než polovina podnikatelů neví, že na trhu jsou nyní k dispozici zajímavé pojistné produkty, které odpovídají potřebám malých a středních firem. Například EGAP nově přichází s pojistnými balíčky, které minimalizují rizika spojená s exportem mimo země Evropské unie. Pojistku si lze zřídit i na fakturu k částce, která začíná již na 100 tisících korunách, což je určitě dobrá zpráva. Rozšířený mýtus, že pojištění exportních rizik je pouze pro velké firmy, neplatí. Navíc je zde velký prostor pro ošetření rizik, která komerční pojišťovny nepojistí,“ uvedl Jiří Grund.
Kostlivci ve skříni zahraničního obchodu
Absence pojištění zahraničních pohledávek se může malým a středním firmám v dlouhodobém horizontu vymstít, varuje předseda Asociace exportérů. „Možná by stálo za úvahu zamyslet se nad riziky, která přináší jistý obchodní svéráz mimo země Evropské unie. Mám na mysli například ne zcela oddělené osobní a komerční vztahy s odběrateli, byznys v rodinném kruhu na dobré slovo a obchodování v rámci každodenní operativy bez zřetele k strategickým rizikům,“ uzavřel Jiří Grund.
(tz)