V maďarském Miskolci bylo zahájen provoz nejnovější moderní tramvaje z dílen Škody Transportation. První vozidlo vyjelo o několik týdnů dříve, než bylo původně ve smlouvě. Plzeňská společnost dodá do severomaďarského města celkem 31 nízkopodlažních tramvají za téměř dvě miliardy korun.
„První tramvaj vyrazila do provozu s cestujícími, druhá je v Miskolci připravená vyjet. Úspěšně se nám tedy podařilo splnit všechny evropské technické normy a podmínky maďarského drážního úřadu pro schválení vozidla do provozu. Dokázali jsme vyrobit a schválit tramvaj za 22 měsíců od podpisu kontraktu. Splnili jsme tak všechny smluvní podmínky, a to v několikatýdenním předstihu,“ řekl Zdeněk Majer, viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.
Vozidlo vychází z osvědčených konstrukčních řešení a moderních technologií. Tramvaj je obousměrná pětičlánková se třemi pevnými podvozky, z nichž dva krajní jsou hnané a prostřední běžný. Vejde se do ní více než 300 cestujících, kteří se mohou těšit na klimatizovaný vůz a moderní informační systém včetně LCD obrazovek. Dostatek prostoru je připraven i pro kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí.
Tramvaj pro Miskolc je zatím nejširším vozem vyrobeným v plzeňské Škodovce. Působí velmi prostorně nejen zvenku, ale především uvnitř. Navíc nabízí zajímavý moderní design s ekologickým motivem zelených květin na bílém podkladu, který si vybrali sami obyvatelé Miskolce. Ti byli s novou tramvají na slavnostním ceremoniálu velice spokojeni.
„Celý náš tým pracoval obrazně řečeno dnem i nocí, abychom včas představili vozidlo našim zákazníkům, a proto mě také potěšilo, že naši tramvaj přivítali s takovým nadšením. Oba dva prototypy tramvají jsme postavili už vloni, poté úspěšně proběhly jejich zkoušky a v prosinci jsme získali typové povolení maďarského drážního úřadu a povolení k provozu těchto dvou tramvají,“ doplnil projektový manažer Václav Trkovský.
Kontrakt zahrnuje také opci na desetiletý full-servis za téměř 200 milionů korun. Škoda Transportation porazila v tendru další evropské výrobce tramvají, konkrétně italského výrobce AnsaldoBreda, španělský CAF, rumunský Astra Vagoane a polský Solaris. „Maďarsko patří k našim klíčovým trhům, Škoda Transportation tam dodala od roku 2007 elektrickou výzbroj pro metro v Budapešti, trolejbusy pro Debrecín, Budapešť a Szeged a nyní zahájí dodávky tramvají pro Miskolc. Celková hodnota uzavřených kontraktů v této zemi dosahuje částky 3,5 miliardy korun,“ dodal Zdeněk Majer.
(tz)