Už za pár dní dostane prvních 140 tisíc klientů VZP do poštovních schránek nové průkazy pojištěnce. Bude to začátek devítiměsíční akce, která skončí příští rok v únoru a celkem při ní dostane nový průkaz 3 985 000 lidí. Oproti současné kartě provázejí tu novou dvě změny – jednak už nebude celá modrá, ale její rubová strana se výrazně zabarví. A platit už nebude jen 5 let, ale dvojnásobnou dobu. Díky prodloužení platnosti ušetří VZP 60 milionů korun.
Výměna průkazů se týká těch pojištěnců, u nichž v nejbližších měsících končí platnost stávajícího dokladu. Pojišťovna vyměňuje plastové průkazy podruhé, zatím to bylo vždy v pětiletém cyklu.
Příští hromadná výměna však bude tentokrát až za 10 let. Analýza ukázala, že rizika spojená s delší platností dokladů (například jejich možné zneužití) se vyplatí podstoupit s ohledem na náklady spojené s výměnou. Ty činí zhruba 60 milionů korun, v čemž je zahrnuta jak samotná výroba karet, tak jejich distribuce a další nutné náklady. Prodloužením platnosti jedna výměna odpadne a ušetřené peníze bude možné využít na zdravotní péči.
Harmonogram rozesílání nových průkazů VZP
Měsíc |
Počet vyměněných průkazů |
Červen 2014 |
140 000 |
Červenec 2014 |
590 000 |
Srpen 2014 |
475 000 |
Září 2014 |
620 000 |
Říjen 2014 |
575 000 |
Listopad 2014 |
485 000 |
Prosinec 2014 |
540 000 |
Leden 2015 – únor 2015 |
560 000 |
Celkem |
3 985 000 |
Klienti dostanou nové průkazy poštou do schránek. Nemusí pro ně chodit ani na poštu, ani na pobočku. V průvodním dopise najdou všechny potřebné informace vysvětlující, jak a kde průkaz používat. Samozřejmě je v nich uvedena i možnost vrátit starý průkaz na kterékoli naší pobočce. To však není povinné, znehodnotit jej mohou sami třeba přestřižením nůžkami.
Nikdo také předem nebude klienty VZP obcházet a kontrolovat například to, kdy jim průkaz končí – pokud se takoví lidé někde objevují, jde nejspíš o podvodníky. VZP se s podobnými případy již opakovaně setkala ze strany náborářů konkurenčních pojišťoven, kteří prováděli nekalou přeregistraci.
Při tak velkém počtu klientů, kteří mají nový průkaz dostat, nelze samozřejmě vyloučit ojedinělé problémy – může se například vyskytnout chybná adresa v databázi. Ta může vzniknout jak nepřesností pracovníka pojišťovny, tak i tím, že klient nenahlásí změnu adresy. Česká pošta, která distribuci zajišťuje, bude nedoručitelné zásilky vracet zpět VZP.
Klienti, jimž platnost průkazu končí (datum je na kartičce vyznačeno) a nedostali nový, udělají nejlépe, když se obrátí na pobočku VZP. Pracovníci pojišťovny zjistí, kde vznikl problém, a pomohou ho odstranit.
Pro pozměněnou vizuální podobu průkazu se VZP rozhodla proto, že chtěla modernizovat jejich podobu. Ta strana dokladu, kde jsou uvedeny povinné údaje o pojištěncích, musí mít jako Evropský průkaz zdravotního pojištění jednotný vizuální styl. Změna se proto mohla týkat jen rubu, kde se nově objevují například korporátní barvy VZP. Náklady se tím nijak nezvýšily.
Více o tom, k čemu klienty VZP opravňuje průkaz pojištěnce, jak postupovat při jeho ztrátě a řadu dalších užitečných informací najdete zde.
(tz)