INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zakládání vlastních vzdělávacích středisek se stalo jevem, který dnes následují tuzemské i nadnárodní firmy. Z důvodu snižování nákladů volí obsazování lektorských pozic vlastními zaměstnanci. Ačkoli jsou zkušení a firmu i její procesy znají, nebývají vždy kompetentní v předávání zkušeností dále. Z těchto důvodů vznikl koncept rozvoje interních vzdělavatelů, ve kterém spojily své síly přední kapacity v oboru firemního vzdělávání: Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická, PaedDr. Olga Medlíková a Mgr. Jan Vojtko. Více o projektu prozrazují webové stránky http://naslektor.cz/.

Střední a zejména velké firmy v době škrtů čím dál méně využívají externích agentur a vedou vzdělávací programy svépomocí ve vlastních školících odděleních. Školení vedou pracovníci na seniorských pozicích. Přestože mají tito přednášející know-how a letitou praxi, často znalosti neumějí předat dále. Právě proto je nutné, aby sami prošli školením a naučili se své vědomosti a znalosti předat kolegům poutavou formou. „Z důvodu poptávky proto vznikl i projekt rozvoje interních vzdělavatelů, ať už lektorů, trenéru, koučů, konzultantů, mentorů či supervizorů. Vznikl tedy pro potřeby cíleného a zaměřeného rozvoje lidí, kteří učí lidi,“ mluví o širokém záběru dlouholetá lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu PaedDr. Olga Medlíková, která je jednou ze školitelů.

Cílem je podle tvůrců zajistit kvalifikovaný výběr vnitropodnikových vzdělavatelů dle potřeb zadávající společnosti. K tomu je potřeba lektory vytrénovat v požadovaných znalostech, dovednostech, metodách a technikách. Dále má projekt za cíl pomoci ve firmě vytvořit metodiky, které budou odrážet jak potřeby školících pracovníků, tak zaměstnanců i samotné firmy. Koncept bude napomáhat rozvoji vzdělavatelů pomocí uspořádané a zaměřené zpětné vazby a aktuální stav interních vzdělavatelů bude posouzen pomocí profesionálně vedených development center. „Už dnes firmy, kterým není lhostejná kvalita lektorů, využívají právě development centra, ve kterých interní lektoři a koučové prokazují svoji odbornou způsobilost. Pomocí těchto center se dá zjistit, kdo je jak způsobilý nejen odborně, ale i lektorsky, kdo potřebuje nějakou pomoc, koho přesunout například z lektorské role do role kouče nebo mentora, čili jak může daný člověk růst,“ připomíná Olga Medlíková. Development centrum je nástrojem hodnocení a dalšího rozvoje vzdělavatelů, měří jejich výkon na základě kompetencí, poskytuje zpětnou vazbu účastníkům i firemním zadavatelům.

Jak toho chtějí dosáhnout?

Rozvoj interních vzdělavatelů postavili zkušení lektoři na několika základních pilířích. Investice do lidských zdrojů představuje významnou nákladovou položku každé společnosti. Stejně jako u klasického minimalizování rizika „špatného výběru“ proto dobře poslouží hodnotící program určený pro větší počet uchazečů: Assessment centrum (AC). Česká alternativa tohoto anglického názvu by se dala volně přeložit jako hodnotící středisko. Jedná se tedy o speciální diagnostickou metodu, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Nedílnou součástí konceptu je i zjištění podrobného typologického profilu lektora metodou Golden Profiles of Personality (GPOP), která využívá 5-ti základních posuzovacích škál a řady subškál. Probíhá formou testu, na nějž navazuje poradenský rozhovor. Výstupem je podrobná hodnotící zpráva. Samozřejmostí jsou i kvalitní tréninky, kurzy a školení, pomocí kterých firma rozvine potřebné dovednost svých lektorů ať už ve formě klasických seminářů, tréninků či videorozborů. Nechybí ani koučování, stínování, mentoring, jež pomohou profesnímu posunu interních lektorů, práce se zpětnou vazbou, tvorba metodik s ohledem na správné využití vhodných forem a metod výuky a development centra.

Jaký by měl interní lektor být?

Hledá-li firma interního lektora, který bude přednášet o produktech, klientech, technikách prodeje nebo dovednosti, jak si získat a udržet zákazníka, nepotřebuje mít nikoho obzvláště kreativního. Stává se, že materiály a prezentace, které použije, mu vytvoří někdo jiný. V případě nadnárodní společnosti se mnoho materiálů připravuje mimo Česko a u nás se jen přeloží. Interní lektor do nich většinou nesmí zasahovat. „Zde tedy potřebujeme člověka, který ctí firemní kulturu, je loajální a umí interní firemní vědění předat dál způsobem, který zaměstnance firmy zaujme a podpoří je v jejich osobním rozvoji,“ říká Olga Franců z týmu lektorů na http://naslektor.cz/.

Kdo za projektem stojí?

Na http://naslektor.cz/ spojili své síly dlouholetí lektoři, poradci a mentoři v oblasti manažerského vzdělávání dospělých. Jmenovitě pětice Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická, PaedDr. Olga Medlíková a Mgr. Jan Vojtko.

Profily jednotlivých lektorů:

Petr Eisner, DiS

Do konce roku 2011 pracoval jako ředitel vzdělávací agentury Společnost Pohoda o.p.s. V současnosti pracuje jako lektor, metodik a supervizor kvality vzdělávání a odborný poradce v oblasti vzdělávání a sociálních služeb se zaměřením na specifické cílové skupiny. Externě přednáší na VOŠ Jabok v Praze. Je diplomovaným specialistou v oborech sociální pedagogiky a teologie. Absolvoval kurzy lektorských a manažerských dovedností a výcvik pro práci se sexualitou. V minulosti byl členem správní rady Máme otevřeno o. s. a Formika o. s.  Lektoruje od roku 2005. Autor speciálních pomůcek a publikací pro práci se sexualitou.

Olga Franců

Od roku 2012 pracuje jako HR koučka, nezávislá konzultantka, poradkyně a lektorka v oblasti řízení lidských zdrojů a měkkých dovedností. 20 let působila v HR oblasti na různých manažerských pozicích v českých i mezinárodních firmách (Okin Group, a. s., Securitas CR, Tesco Stores CR, a. s., Česká konsolidační agentura, INPRO, a. s.). Má hlubokou praktickou znalost procesů v oblasti lidských zdrojů a velkou manažerskou zkušenost. Absolvovala střední průmyslovou školu filmovou, kurzy zaměřené na personální a manažerské dovednosti a pracovní právo. Věnuje se kurzům, tréninkům a výcvikům v této oblasti a rovněž vede assessment a development centra ve firmách a organizacích.

PaedDr. Jitka Jilemická

Jako odborná poradkyně a lektorka působí od roku 1993 v oblasti vzdělávání a konzultace vrcholového a středního managementu – osobní i vnitrofiremní komunikace, vyjednávání a řešení konfliktů, mediace, facilitace, koučování, týmová spolupráce, stres management. Členka mezinárodních školících týmů v oblasti Conflict Management (USA, EU, Ukrajina) zabývajících se aplikací zahraničních metod do jednotlivých kulturních prostředí. Externě přednáší na FF UK Praha, spolupracovnice Českého centra pro vyjednávání a řešení konfliktů, členka Asociace trenérů a konzultantů managementu ATKM. Členka WMF (světové mediační fórum), akreditovaná mediátorka a školitelka AMCR. Vystudovala FFUK, obor čeština, rigorózní zkouška obor pedagogika, FTVS UK. Absolvovala zahraniční výcviky a stáže zaměřené na oblast manažerských dovedností, vyjednávání a mediace, výcvik firmy NEXCOM (USA) v týmové spolupráci.

PaedDr. Olga Medlíková

Pracuje jako lektorka, konzultantka a moderátorka veřejných akcí. Zaměřuje se na prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikace, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt a gastronomii. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a osobnostní typologii metodou Golden Profiler od Personality. Absolvovala Pedagogickou fakultu v ústí nad Labem, obor filozofie, psychologie, český jazyk, dále kurzy dramatické výchovy, trénink školitelů při ICN Praha, kurzy facilitace a mediace a výcviky zaměřené na manažerské dovednosti, řešení konfliktů, emoční inteligenci a stres management. Od roku 1996 pracuje jako soukromá konzultantka. Členka správní rady organizace Neziskovky.cz, členka Aliance lektorů při ICN, členka Business and Professional Women, autorka odborných publikací a článků, vítězka soutěže Osobnost roku v oblasti andragogiky za rok 2012.

Mgr. Jan Vojtko

Od roku 2000 lektoruje především tzv. „soft skills“ dovednosti, zaměřené na emoční inteligenci, vzdělávání managementu a komunikaci. V posledních letech se věnuje především rozvoji leadershipu a tzv. „leading self“ – jak vést sám sebe. V oblasti komunikace se specializuje na nonverbální komunikaci. Pro své semináře a kurzy využívá především koučovací a zážitkový styl vedení vzdělávacích aktivit. Od roku 2006 koučuje jak na poli „executive“ (výkonovém), tak i „life“ koučinku. Prošel výcvikem v results coaching systému i skupinovém koučování. Má vlastní terapeutickou praxi, pracuje především s páry – poradenství ve vztazích, kde využívá bodyterapii, tj. terapii zaměřenou na tělo. Po studiu fakulty humanitních studií na Univerzitě Karlově vystudoval vzdělávání dospělých na Univerzitě J. A. Komenského (se zaměřením na psychologii).

PaedDr. Olga Medlíková

Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: Prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu. Více informací naleznete na: http://satnik.net/ nebo nově http://naslektor.cz/.

(tz)

 

 

 

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3