INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V Česku bylo k listopadu bez zaměstnání skoro 7,1 procent lidí.Počet lidí bez práce klesl podle Úřadu práce ČR o 2130 na 517508. Firmy potřebují pracovníky v gastronomii či administrativě, tradičně je velká poptávka po absolventech technických oborů či IT. Řadě absolventů středních a vysokých škol však chybí praxe a vybírají si obory, po kterých není na trhu poptávka. Firmy si o to víc musí vychovávat zaměstnance sami a zakládají vlastní vzdělávací centra. Budoucí zaměstnance si školí sami. Má to však své háčky: Interním lektorům chybí zdravý tlak konkurence a leckdy tedy „zůstávají stát“.

Proč potřebují firmy proškolit svoje lektory? „Firmy vybírají vhodné adepty do školících center podle patřičných kompetencí, ale opomíjejí, aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk,“ upozorňuje na jeden z neduhů Olga Medlíková, dlouholetá lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu, která se specializuje na školení školitelů na Nášlektor.cz (http://naslektor.cz/). Společně s dalšími kolegy v oboru jako je Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická a Mgr. Jan Vojtko, proto sestavila důvody, proč firmy nejčastěji potřebují pomoci s rozvojem interních vzdělavatelů.

Žebříček nejčastějších důvodů pro rozvoj interních lektorů:

Lektor je ten, který umí učit

Říká se, že ten, kdo něco umí, tak to dělá, a ten, kdo neumí, tak to učí. Bonmot, který popírá podstatu andragogiky, tedy vzdělávání dospělých, protože dobrý lektor musí být znalý své věci, musí umět téma vysvětlit a použít zajímavé metody a pomůcky, aby se to lidem líbilo a pamatovali si to. Firmy dnes mají potíže s výběrem vhodného adepta na lektorskou práci tak, aby měl nejen patřičné kompetence, ale aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk.

Trapasy? Nevadí

Lektor upadl přes šňůru mikrofonu? Začal škytat uprostřed projevu? Zapomněl část svého sdělení? Mluví od věci? Neví, kam s rukama? Mluví nudně a „bez šťávy“? S tím vším se dá něco dělat a hlavně se dá naučit, jak prezentovat, jak zpracovat chybu, jak se nebát velkého auditoria či nepříjemných otázek. Správný lektor má vědět, jak na to.

Nebát se problémových účastníků školení

Pasivní skupina? Účastník, který lektorovi stále skáče do řeči a opravuje ho? Otrávení a nemotivovaní lidé, kteří jasně dávají najevo, že by raději byli v práci než na tomhle školení? Sešla se naprosto různorodá skupina, kde každý má jinou úroveň dovednosti? Takové a náročnější situace zažívá lektor při své práci a často by dal hodně za to být na ně připravený. Školení lektorů na to pamatuje v rámci tréninků, které mnoha lektorům schází. Různé komplikované situace lze projít s jasnými návody a technikami, které použít, jak zvládat problémovou skupinu a čeho se vyvarovat.

Učení zážitkem je radostné učení – ale musí se umět

Icebreakery, energizery, seznamovací aktivity, brainstorming, mentální mapy, hlavolamy, modelové situace, videotrénink, strategické hry používá mnoho školitelů pro zpestření, není to však vždy ku prospěchu. Cest a aktivit k zapojení lidí do procesu učení máme totiž velké množství, ale vybrat tu pravou je někdy oříšek. Navíc i jednoduchá hra určená k pobavení může někoho z účastníků zranit, dotkne se hluboko uložených prožitků – a co teď? Kvalitní lektor si tedy musí poradit s výběrem vhodné aktivity a jejího využití, načasování i vytěžením.

Zpětná vazba někdy bolí

Jak říct účastníkovi kurzu, že ho skupina nebere? Jak taktně vysvětlit člověku, kterému na výsledku testu závisí kariérový postup, že už podruhé neuspěl? Jak předat manažerovi informaci, že jeho lidé se ho bojí? Nebo jak zpracovat výstup z dotazníku, kde se účastníci vyjadřují kriticky ke kvalitě mé lektorské práce? Práce se zpětnou vazbou je náročná všude, ale správný lektor ji používá a dostává téměř při každém lektorském počinu.

To, co měříme, se zlepšuje

Slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby – klasická SWOT analýza lektorské práce, podrobný rozbor lektorského vystoupení, videozáznam, osobnostní test, pohovor jsou složky lektorského development centra, které slouží pro zájemce o posun ve své práci. Z nich vzejdou výsledky, které jsou doporučením pro účastníka development centra tak, aby využil své kapacity pro oblast vzdělávání dospělých, pro kterou má největší vlohy jako například pro koučování, mentoring, konzultace.

Zdroj žebříčku: Nášlektor.cz na http://naslektor.cz/

Nezaměstnanost v ČR

Proti loňskému listopadu je míra nezaměstnanosti o 0,6 procentního bodu nižší. Lidí bez práce meziročně ubylo o 47805, a míst naopak přibylo 21896.

Nezaměstnanost k 30. listopadu podle krajů:

 

Počet uchazečů

Podíl nezaměstnaných (v pct.):

Praha

43.597

5,0

Středočeský kraj

54.840

6,1

Jihočeský kraj

25.196

5,6

Plzeňský kraj

21.151

5,3

Karlovarský kraj

16.850

8,0

Ústecký kraj

59.674

10,4

Liberecký kraj

22.831

7,5

Královéhradecký kraj

22.412

5,9

Pardubický kraj

20.408

5,8

Vysočina

22.814

6,5

Jihomoravský kraj

62.592

7,7

Olomoucký kraj

36.529

8,2

Zlínský kraj

27.443

6,8

Moravskoslezský kraj

81.171

9,4

ČR celkem

517.508

7,1

Zdroj: Úřad práce ČR

PaedDr. Olga Medlíková

Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: Prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu. Více informací naleznete na: http://satnik.net/ nebo nově http://naslektor.cz/.

(tz)

 

 

 

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3