V Česku bylo k listopadu bez zaměstnání skoro 7,1 procent lidí.Počet lidí bez práce klesl podle Úřadu práce ČR o 2130 na 517508. Firmy potřebují pracovníky v gastronomii či administrativě, tradičně je velká poptávka po absolventech technických oborů či IT. Řadě absolventů středních a vysokých škol však chybí praxe a vybírají si obory, po kterých není na trhu poptávka. Firmy si o to víc musí vychovávat zaměstnance sami a zakládají vlastní vzdělávací centra. Budoucí zaměstnance si školí sami. Má to však své háčky: Interním lektorům chybí zdravý tlak konkurence a leckdy tedy „zůstávají stát“.
Proč potřebují firmy proškolit svoje lektory? „Firmy vybírají vhodné adepty do školících center podle patřičných kompetencí, ale opomíjejí, aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk,“ upozorňuje na jeden z neduhů Olga Medlíková, dlouholetá lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu, která se specializuje na školení školitelů na Nášlektor.cz (http://naslektor.cz/). Společně s dalšími kolegy v oboru jako je Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická a Mgr. Jan Vojtko, proto sestavila důvody, proč firmy nejčastěji potřebují pomoci s rozvojem interních vzdělavatelů.
Žebříček nejčastějších důvodů pro rozvoj interních lektorů:
Lektor je ten, který umí učit
Říká se, že ten, kdo něco umí, tak to dělá, a ten, kdo neumí, tak to učí. Bonmot, který popírá podstatu andragogiky, tedy vzdělávání dospělých, protože dobrý lektor musí být znalý své věci, musí umět téma vysvětlit a použít zajímavé metody a pomůcky, aby se to lidem líbilo a pamatovali si to. Firmy dnes mají potíže s výběrem vhodného adepta na lektorskou práci tak, aby měl nejen patřičné kompetence, ale aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk.
Trapasy? Nevadí
Lektor upadl přes šňůru mikrofonu? Začal škytat uprostřed projevu? Zapomněl část svého sdělení? Mluví od věci? Neví, kam s rukama? Mluví nudně a „bez šťávy“? S tím vším se dá něco dělat a hlavně se dá naučit, jak prezentovat, jak zpracovat chybu, jak se nebát velkého auditoria či nepříjemných otázek. Správný lektor má vědět, jak na to.
Nebát se problémových účastníků školení
Pasivní skupina? Účastník, který lektorovi stále skáče do řeči a opravuje ho? Otrávení a nemotivovaní lidé, kteří jasně dávají najevo, že by raději byli v práci než na tomhle školení? Sešla se naprosto různorodá skupina, kde každý má jinou úroveň dovednosti? Takové a náročnější situace zažívá lektor při své práci a často by dal hodně za to být na ně připravený. Školení lektorů na to pamatuje v rámci tréninků, které mnoha lektorům schází. Různé komplikované situace lze projít s jasnými návody a technikami, které použít, jak zvládat problémovou skupinu a čeho se vyvarovat.
Učení zážitkem je radostné učení – ale musí se umět
Icebreakery, energizery, seznamovací aktivity, brainstorming, mentální mapy, hlavolamy, modelové situace, videotrénink, strategické hry používá mnoho školitelů pro zpestření, není to však vždy ku prospěchu. Cest a aktivit k zapojení lidí do procesu učení máme totiž velké množství, ale vybrat tu pravou je někdy oříšek. Navíc i jednoduchá hra určená k pobavení může někoho z účastníků zranit, dotkne se hluboko uložených prožitků – a co teď? Kvalitní lektor si tedy musí poradit s výběrem vhodné aktivity a jejího využití, načasování i vytěžením.
Zpětná vazba někdy bolí
Jak říct účastníkovi kurzu, že ho skupina nebere? Jak taktně vysvětlit člověku, kterému na výsledku testu závisí kariérový postup, že už podruhé neuspěl? Jak předat manažerovi informaci, že jeho lidé se ho bojí? Nebo jak zpracovat výstup z dotazníku, kde se účastníci vyjadřují kriticky ke kvalitě mé lektorské práce? Práce se zpětnou vazbou je náročná všude, ale správný lektor ji používá a dostává téměř při každém lektorském počinu.
To, co měříme, se zlepšuje
Slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby – klasická SWOT analýza lektorské práce, podrobný rozbor lektorského vystoupení, videozáznam, osobnostní test, pohovor jsou složky lektorského development centra, které slouží pro zájemce o posun ve své práci. Z nich vzejdou výsledky, které jsou doporučením pro účastníka development centra tak, aby využil své kapacity pro oblast vzdělávání dospělých, pro kterou má největší vlohy jako například pro koučování, mentoring, konzultace.
Zdroj žebříčku: Nášlektor.cz na http://naslektor.cz/
Nezaměstnanost v ČR
Proti loňskému listopadu je míra nezaměstnanosti o 0,6 procentního bodu nižší. Lidí bez práce meziročně ubylo o 47805, a míst naopak přibylo 21896.
Nezaměstnanost k 30. listopadu podle krajů:
|
Počet uchazečů |
Podíl nezaměstnaných (v pct.): |
Praha |
43.597 |
5,0 |
Středočeský kraj |
54.840 |
6,1 |
Jihočeský kraj |
25.196 |
5,6 |
Plzeňský kraj |
21.151 |
5,3 |
Karlovarský kraj |
16.850 |
8,0 |
Ústecký kraj |
59.674 |
10,4 |
Liberecký kraj |
22.831 |
7,5 |
Královéhradecký kraj |
22.412 |
5,9 |
Pardubický kraj |
20.408 |
5,8 |
Vysočina |
22.814 |
6,5 |
Jihomoravský kraj |
62.592 |
7,7 |
Olomoucký kraj |
36.529 |
8,2 |
Zlínský kraj |
27.443 |
6,8 |
Moravskoslezský kraj |
81.171 |
9,4 |
ČR celkem |
517.508 |
7,1 |
Zdroj: Úřad práce ČR
PaedDr. Olga Medlíková
Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: Prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu. Více informací naleznete na: http://satnik.net/ nebo nově http://naslektor.cz/.
(tz)