Exkluzivní veletrh Hongkong International Jewelry Show je jedno z mála míst, kde je možné vidět statisíce diamantů a drahých kamenů. Pravidelně se zde scházejí obchodníci z celého světa, aby utratili miliony dolarů za nejkvalitnější drahokamy této planety. V březnu se uskutečnil již 32. ročník tohoto veletrhu. Obdivovat a nakupovat drahé kameny přišlo přes 46 000 návštěvníků.
Veletrh je určen především lidem z oboru, ale v posledních letech se může kochat krásou drahokamů i veřejnost. Lidé mohou navštívit více než tři tisíce specializovaných obchodů, které nabízejí kromě diamantů všechny možné kameny, od smaragdů přes safíry, opály až po znovuobjevené perly. „Asi to nelze spočítat, ale nikde na světě v jednu chvíli a na jednom místě nenajdete téměř milión diamantů a drahých kamenů. Je to mimořádný zážitek. Ale většina lidí tu není proto, aby se kochala všudypřítomnou krásou kamenů, ale proto, aby výhodně prodala nebo dobře nakoupila. Obchoduje se tvrdě, ale poctivě,“ dodává Alojz Ryšavý, majitel známé české klenotnické společnosti ALO diamonds, který veletrh v Hongkongu pravidelně navštěvuje.
O cenách se smlouvá
V žádném obchodě ani prodejním stánku nenajdete cenovky, ceníky nebo sazebníky. O cenách se totiž smlouvá. A když ne, vzbudíte rozpaky nebo podezření. Licituje se jako na trhu, ale za dodržení nepsaných pravidel. Kupující i prodávající jsou většinou odborníci, kteří dokáží dobře odhadnout cenu zboží a nepožadují tudíž nesmyslné částky na straně jedné ani přemrštěné slevy na straně druhé. Jednání jsou seriózní, klidná, bez emocí. Většina obchodníků ví, co chce, jde jen o to, na jaké ceně se obě strany nakonec dohodnou. Vyskytnou se tady i unikáty - diamanty nebo smaragdy, za které jsou klenotníci ochotní zaplatit i milión dolarů za kus. Prodávající i kupující se sem sjíždějí z celého světa.
Muž z Hongkongu
Mezi těmi, kteří pravidelně nakupují diamanty a barevné kameny na veletrhu v Hongkongu, je i Alojz Ryšavý, majitel společnosti ALO diamonds. Jeden z nejznámějších tuzemských klenotníků, který si sám nakupuje diamanty, šperky a drahé kameny. Také při své poslední návštěvě veletrhu získal zajímavé zboží. „Zaujal mě temně modrý kámen tanzanit. Vyrobíme z něj atraktivní šperky pro naše zákazníky. Radost jsem měl i z nákupu mimořádného kamene – šestikarátového oválného rubínu,“ říká Alojz Ryšavý, který navštíví vyhlášený veletrh i třikrát ročně a pokaždé nakoupí zboží za dva až tři milióny dolarů. Záleží na nabídce.
Diamantovou poštou až na váš stůl
Čilý obchodní ruch vládne na veletrhu několik dní, od rána do večera. Prodej diamantů i drahých kamenů je postaven na vzájemné důvěře. Větší výhodu mají obchodníci, kteří pracují v oboru již delší dobu. S časem a se zkušenostmi přichází i důvěra okolí. Kdo za sebou má solidní obchodní historii, nemusí platit předem a čekat, až mu kameny z Hongkongu pošlou. Takový zákazník si vybere zboží na prodejně, diamanty si osobně pečlivě zabalí, zváží a balíček zajistí, aby ho nemohl nikdo jiný otevřít. Drahocenná zásilka pak odchází speciální diamantovou poštou, která má vlastní bezpečnostní službu, jejíž zaměstnanci dovezou zboží až do firmy. Zákazník teprve pak zaplatí.
Nováček to má o něco složitější. Musí ostatní obchodníky nejprve přesvědčit o své solidnosti. Až pak získává jejich důvěru. Do té doby musí počítat s tím, že nemá taková privilegia jako kolegové, kteří jsou v branži známější. A proto zboží obdrží až poté, co prodávajícímu přistanou peníze na účtech. V Hongkongu je prostě obchod především o vzájemné důvěře.
Výjimečný dárek
Ve světě nakoupené drahokamy pak český klenotník přetvoří na exkluzivní šperky, které ALO diamonds nabízí českým, slovenským a nově i americkým zákazníkům. „Lidé je pořizují jako dárek, když je nějaká významná událost. Trendem je darovat šperky u příležitosti narození, dítěte, svatby, různých výročí nebo narozenin. Zatím to u nás není jako v některých jiných státech, kde si zákazníci takové šperky kupují jen pro radost. Ale i Češi jsou už náročnější a více rozumí zboží. Dnes už také neplatí, že diamantové šperky nebo šperky s drahými kameny jsou jen pro milionáře. Stávají se normálním spotřebním zbožím. V našich klenotnictvích najdete kvalitní šperky, které stojí méně než deset tisíc korun,“ dodává Alojz Ryšavý.
(tz)