Ruský prezident Vladimír Putin ve svém projevu na mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradu potvrdil, že Rusko s Vietnamem již obchoduje bezcelně. Vietnamské firmy mohou bezcelně vyvážet do Ruska i dovážet z tohoto teritoria veškeré výrobky a technologie, včetně potravin. Vietnamský prezident Truong Tan Sang při své květnové návštěvě ČR vyzval naše exportéry a investory k větší spolupráci.
Ke zlepšení vzájemné hospodářské spolupráce ČR s Vietnamem je nutné zvýšit informovanost naší podnikatelské veřejnosti o exportních a kooperačních možnostech v 93 milionovém Vietnamu. Za 47 návštěv Vietnamu a díky předloňskému 8 měsíčnímu bydlení v Hanoji jsem poznal, že Vietnam má zájem o kooperační spolupráci s našimi výrobci, ale také o mnohé české výrobky i potraviny. České potraviny, včetně čerstvého i sušeného mléka, másla, sýrů, jogurtů, cukrovinek, uzenin a paštik na vietnamském trhu schází, i když ve Vietnamu žije přes 200 tisíc česky nebo slovensky mluvících lidí, kteří u nás v minulosti studovali i pracovali a moc by si je přáli.
Obrovská výstavba infrastruktury ve VSR dává našim exportérům mnoho příležitostí, například při výstavbě 13 jaderných elektráren, největšího letiště v Asii v Hanoji, metra v Hočiminově Městě, nadzemního přepravního kolejového systému v Hanoji, dálnice od hranic Číny přes celý Vietnam až do Hočiminova Města, která bude mít ze dvou třetin osm jízdních pruhů a 106 mostů.
Naše textilky, výrobci oděvů i obuvi by měly začít kooperovat s výrobci ve Vietnamu, protože kromě bezcelního prodeje těchto komodit do Ruska je možné z Vietnamu oslovit 600 milionový trh sdružení zemí ASEAN, jehož je VSR členem.
Čeští výrobci a exportéři však nesmí jen čekat doma ve své kanceláři na nějaké překupníky, kteří většinou výrobky z ČR neúměrně předraží a tím zlikvidují možnost jejich většího prodeje ve Vietnamu. Je nutné vždy až po provedení kvalitního teritoriálního marketingu osobně navštívit Vietnam i aktivně se zúčastnit prodejních veletrhů ve VSR. Vietnamci nepoptávají, do Vietnamu jezdí celý svět nabízet. Vietnamci si nejraději výrobek prohlédnou, osahají, pokud je možné i vyzkouší a u potravin je pochopitelně ochutnají.
Poslat do VSR pouze prospekty, nebo odkaz na webové stránky nestačí. Je nutné znát obchodní zvyklosti ve Vietnamu, například jak má vypadat nabídka, i vědět, že v této zemi platí tři náležitosti: rychlost, kvalita a cena. Lepší než posílat dopisy a emaily je navštívit současný Vietnam a vidět vietnamský trh na vlastní oči.
Marcel Winter
Předseda Česko-vietnamské společnosti
Vizionář roku 2012 v ČR
www.cvs-praha.cz