Jak je všeobecně známo, inteligentní dopravní systémy mohou při jejich správném nasazení významně přispět k bezpečnosti, plynulosti a komfortu dopravy či ke snížení nákladů na údržbu a zvýšení příjmů z provozované infrastruktury.
Evropským průkopníkem v oblasti inteligentních dopravních systémů je Nizozemí. Zde se řízením dopravy a vyhodnocováním dostupných dat zabývá sdružení nizozemských veřejných institucí NDW (National Data Warehouse), které vzájemně spolupracují v oblasti shromažďování, uchovávání a poskytování dopravních informací. Členy sdružení NDW jsou například Ministerstvo infrastruktury a životního prostředí, orgány regionální správy, města Amsterdam, Rotterdam, Haag, Utrecht a další subjekty. V současnosti má sdružení 19 členů. Cílem NDW je zlepšení dopravního provozu, bezpečnosti na silnicích a informovanosti veřejných institucí a účastníků silničního provozu. Jednotlivé zapojené veřejné instituce a další soukromé subjekty předávají NDW okamžitá dopravní data (např. o intenzitě, průměrné rychlosti, dojezdové době) a dopravní informace (práce na silnici, zácpy, nehody, uzavírky mostů). NDW tato data zpracovává a následně poskytuje všem svým odběratelům. Informace jsou také přístupné třetím stranám pro využití v jejich aplikacích.
V rámci zkvalitňování a rozšiřování služeb NDW uživatelům realizovala společnost CGI nahrazení původního centrálního systému, jenž byl v provozu od roku 2009. Po této implementaci je NDW schopno operovat s více typy a většími objemy dopravních dat a informací. Jde vlastně o řešení používané pro návrh a implementaci datové komunikace mezi vzájemně interagujícími softwarovými aplikacemi. Toto řešení nabízí rychlejší zpracování a přenos dat, vývoj a implementaci nových služeb pro veřejné instituce a je schopné poskytovat více informací soukromým subjektům.
„NDW průběžně pracuje na zlepšení poskytování informací našim odběratelům. Musíme odpovídat na změny v oblasti předávání dopravních dat, stejně tak na měnící se potřeby dopravních řídicích center a poskytovatelů dopravních informací. Náš původní systém nebyl schopen dostatečně reagovat na tyto změny. Zahájením spolupráce se CGI jsme učinili nezbytný krok, abychom byli schopni spolehlivě a inovativně vykonávat naše povinnosti,“ řekl Frits Brouwer, ředitel NDW.
Vedle Nizozemí, Slovenska a Polska je Česká republika čtvrtou evropskou zemí, která využívá efektivního řešení pro řízení dopravy – konkrétně například v oblasti nezávislé kontroly účinnosti mýtného systému a kvality služeb poskytovaných orgánům státní správy i uživatelům mýtného systému, tedy řidičům a dopravcům. Specializovaný systém monitoruje přes 22 000 km zpoplatněných komunikací v EU s cílem maximalizovat vybrané mýtné a kvalitu souvisejících služeb. Umožňuje zároveň automatizované shromažďování dat o dopravě prostřednictvím jednotlivých aplikací jako např. měření rychlosti či hustoty dopravy, vysokorychlostní vážení apod. Může být flexibilně nasazen jak na existující infrastruktuře komunikací, tak též s využitím mobilních monitorovacích zařízení na kterémkoliv místě sledované dopravní sítě.
CGI spolupracuje na implementaci a rozvoji komplexního systému inteligentních dopravních služeb pod názvem Traffic360 s vládami, veřejnými institucemi a dopravci, se kterými tak vytváří efektivní dopravní řešení, umožňující kromě pokrytí oblasti mýtných systémů též kontrolu, diagnostiku a preventivní údržbu nejen silniční, ale i železniční infrastruktury. Ve svém brněnském dopravním centru ročně zpracovává pro účely kontroly předpisu mýta přes 70 milionů snímků průjezdů vozidel spolu s 80 000 hodinami videa z monitorovacích systémů. Zpracování a vyhodnocování velkého objemu různorodých dat z dopravy umožňuje vytvářet reporty, které jsou pravidelně poskytovány klientům a pomáhají jim v rozhodování při úspoře provozních nákladů a zvýšení příjmů. V České republice těchto služeb využívá např. Ředitelství silnic a dálnic. I díky nezávislému auditu účinnosti mýtného systému společností CGI dosáhla efektivita výběru mýtného v ČR od jeho zavedení v roce 2007 hodnoty 99,6 %.
Této i dalších služeb využívá s obdobnými výsledky též slovenská NDS (Národná diaľničná spoločnosť, a. s.) a polská GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). CGI jim pomáhá v rámci portfolia dohromady více než 40 průběžně poskytovaných dílčích služeb kromě správnosti předpisu mýtného kontrolovat též například dostupnost a kvalitu informací poskytovaných call centrem či prostřednictvím webových stránek nebo funkčnost platebních kanálů, dostatečné počty palubních jednotek a znalosti obsluhy na distribučních místech, plnění plánů údržby a obnovy systémů, kvalitu dat předávaných orgánům státní správy, včasnost vymáhání pohledávek, délky front vozidel na mýtných stanicích s manuálním výběrem mýta apod.
(tz)