Pars nova předala Českým drahám všech 62 vozů řady Bdpee, jejichž modernizace probíhala v průběhu let 2015 a 2016. Modernizované vozy jsou součástí vlaků na vnitrostátních i mezinárodních spojích, tedy rychlíků a vlaků InterCity a EuroCity.
„Zakázka byla realizována podle harmonogramu, přestože na realizaci prototypu měla Pars nova pouze deset měsíců. Jednalo se o náročný modernizační projekt, když z původních vozů byla zachována pouze skříň a významných úprav dostály také podvozky. Jejich rekonstrukcí byla zvýšena maximální rychlost vozů ze 120 km/h na 160 km/h. Rovněž byl upraven brzdový systém včetně elektropneumatické brzdy, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů,“ říká projektový manažer Jan Bukovský.
Cestující ocení zejména nový interiér. Došlo k dosazení nových čalouněných sedaček, větších stolků s výklopnými křídly, polic pro objemná zavazadla a v neposlední řadě také nových toalet s uzavřeným systémem WC, prostor pro uložení jízdních kol nebo elektrických zásuvek 230 V. „Ke zvýšení komfortu přispívá také audiovizuální informační systém, dosazení plnohodnotné klimatizace a nová celistvá okna z determálního skla,“ doplňuje obchodní manažer Pars nova David Krmíček. Vozy budou navíc v prvním pololetí příštího roku doplněny ještě o wifi připojení k internetu.
Významným bezpečnostním prvkem jsou zcela nové předsuvné dveře ovládané tlačítky, které jsou za jízdy blokované a umožňují také selektivní blokování proti otevření i při zastavení vlaku, což zamezí výstupu cestujících do kolejiště.
„Původní vozy, které byly vyráběny v letech 1990 – 1991 ve Vagónce Studénka, mohly jezdit pouze v České republice a jen omezeně do zahraničí. Díky modernizaci vozy nově odpovídají mezinárodním standardům RIC a mohou jezdit prakticky po celé Evropě,“ dodává generální ředitel Pars nova Aleš Měrka. V průběhu dodávek byly vozy nasazovány přímo do provozu na trasu Praha – Budapešť. S novým jízdním řádem je plánováno jejich rozšíření také na další linky, například z Prahy do Lince nebo do Luhačovic.