Přijde, splní konkrétní zadání, a zase odejde. Tak se dá jednou větou shrnout poslání takzvaného interim manažera. Tyto profesionály, zpravidla s dlouholetou praxí, časovou flexibilitou a citem pro byznys, si firmy najímají na širokou škálu úkolů od vyhledání a vstupu na nové trhy až po provedení společnosti obdobím krize.
Interim management není výsadou jen velkých společností, stále častěji jej volí i malé a střední podniky. Právě pro ty je totiž využití „manažera na dobu určitou“, jak se těmto specialistům někdy rovněž říká, mnohdy nejschůdnější cestou k řešení problému. Často totiž samy nemají vhodného odborníka, který by úkol zastal, a jeho hledáním na trhu práce by strávily příliš dlouhou dobu.
„Interim manažer přichází do firmy na předem stanovenou dobu, aby vyřešil konkrétní zadání či problém, s nímž se firma potýká a sama by si s ním jen těžko poradila. Po splnění úkolu dostane domluvenou mzdu a společnost zase opustí,“ popisuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež působí na poli revitalizace zejména středně velkých podniků.
Pomůže podniku proplout krizí
Výhodou interim managementu je široká škála oblastí, v nichž tento nástroj najde uplatnění. Jednou z těch nejčastějších je krizový management. „Řada firem si interim manažera najímá jako kapitána, který má podnik provést krizí. Vedle bohatých zkušeností je jeho výhodou i nezaujatý pohled na věc, díky kterému neváhá přijmout veškerá potřebná opatření, aby firmě pomohl obtížnou dobu překonat. Pomůže tak například najít finanční úspory tam, kde by je šéf firmy sám nenašel, a nebude se bát restrukturalizovat týmy a propustit či naopak najmout nové zaměstnance,“ vysvětluje Jiří Jemelka.
Řízení konkrétních projektů
Interim management má velké uplatnění i na poli řízení konkrétních projektů. Manažer na dobu určitou tak může ve firmě například krátkodobě převzít obchodní oddělení, aby podniku otevřel nové trhy, díky svému know-how pomohl firmě získat velkou zakázku nebo se například ujal náborové HR kampaně. Stejně tak může být interim manažer zodpovědný za implementaci konkrétních projektů do chodu firmy – od těch softwarových a procesních až po technologické změny ve výrobě.
Pomůže s předáním rodinné firmy
Vedle již jmenovaných případů využívají služeb interim manažerů například i majitelé podniků, kteří si sami nevědí rady s předáním byznysu. „Jedná se například o případy dlouholetých podnikatelů, kteří začínali s podnikáním krátce po revoluci a teď si chtějí začít užívat osobní život. Odborník zvenčí jim pomůže předání rodinné, ale i soukromé firmy efektivně řídit, a přechod z jednoho šéfa na druhého značně ulehčí,“ dodává Jiří Jemelka.
O společnosti J.I.P. pro firmy s. r. o.
J.I.P pro firmy s. r. o. je společnost, která poskytuje klientům vysoce specializované služby v oboru podnikového poradenství se záběrem zejména na revitalizaci firem, interim management, generační obměnu a strategické řízení. Zabývá se také vzděláváním a poradenstvím pro malé a střední podniky a jednotlivce ze sféry podnikatelů, manažerů a obchodníků. K tomuto záměru používá praktické rozvojové projekty, mentoring, koučink v praxi, vzdělávací programy a specializované individuální kurzy.
(tz)