INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

08Husa domácí patří mezi nejstarší zdomácnělé ptáky. Někteří archeologové uvádějí její chov v Evropě již v mladší době kamenné. Svatomartinská husa patří k nejoblíbenějším českým tradicím spojeným se svátkem Sv. Martina a vánočními svátky.

Spolu s trendem posledních let využívat lokální potraviny přibývá obchodníků, kteří nabízejí na sváteční stůl pravou husu z Čech. Pro chovatele jsou svatomartinské slavnosti vrcholem sezóny a jeden z hlavních zdrojů příjmů. Na jednoho Čecha připadá ročně spotřeba okolo 200 gramů husího masa. Maso husy je u nás velice oblíbené, protože má vynikající kulinářskou kvalitu. Husí maso má tmavší barvu a je krátké, šťavnaté a velice jemné. Díky těmto parametrům nemůžou husám z tuzemských chovů konkurovat husy z dovozu.

„V letošním roce bylo u nás vylíhnuto 175 242 ks housat. Dovezeno 4 815 ks housat a exportováno
20 390 ks housat. Husy jsou v ČR chovány ve 48 hospodářstvích a líhnou se v 7 líhních“, uvedla předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Gabriela Dlouhá.

Husí farma pana Opatrného vykrmí ročně až 1 000 kusů hus, které prodává v rozmezí září až listopad. „Většina hus, které jsou u nás chovány v komerčních chovech jsou užitkovími kříženci hus a to například husy Německé nosné, Emdenské husy a dle krajových zvyklostí se přidává třetí plemeno hus“, uvedl Zbyněk Opatrný.

Drůbeží maso zaujímalo svou spotřebou 28,4 kg na osobu a rok v roce 2018 druhé místo za vepřovým masem v porovnání s ostatními druhy mas. Velká obliba drůbežího masa mezi spotřebiteli je dána pro svou dietní povahu, ale také z důvodu snadné kuchyňské úpravy a dostupné ceny.
„Soběstačnost České republiky v této komoditě je 65 %. Snahou MZe je podpořit sektor drůbežího masa a tento ukazatel alespoň přiblížit k hodnotě roku 2010, kdy se pohyboval na úrovni 85 %“, uvedl náměstek ministra zemědělství pro řízení sekce zemědělství a potravinářství Jindřich Fialka. Dále náměstek uvedl, že dlouhodobá strategie resortu zemědělství podporuje zvyšování konkurenceschopnosti producentů s cílem uplatnění jejich výrobků na domácím i na globálním trhu.

„V ČR je drůbež výhradně chlazena vzduchem, tento způsob je modernější a nejefektivnější, co se týká kvality a bezpečnosti potravin z hlediska spotřebitele“, řekl dále náměstek ministra Fialka. V Polsku se běžně nevyužívá chlazení drůbežího masa vzduchem. Z hlediska spotřebitele je také významná povinnost uvádět zemi původu na obale. Spotřebitel tak jasně ví, jakou drůbež či vejce si kupuje.
Problematickými zůstávají opakující se záchyty polského drůbežího masa, které je kontaminováno bakterií salmonelózy.

Přední šéfkuchaři doporučují drůbeží maso vybírat jen to chlazené, tedy od českých dodavatelů a vyhýbat se pokud možno dovozům.
„Maso, které projde mrazem může být na talíři tuhé, může mít horší kvalitu masa a také hrozí, že bude jinak zbarvené“, uvedl šéfkuchař Petr Ježek. To se u chlazené drůbeže nemůže stát, zachová si totiž stále svou čerstvost a přirozenou, nezměněnou chuť. Při svatomartinské hostině se mimo jiné nemáme nechat napálit prodejci, kteří na pultech jako husu nabízejí tzv. „huso-kachny“. V tomto případě se jedná o kachnu pižmovou nebo o kachnu pižmovou kříženou s kachnou pekingskou. V žádném případě nejde o husu.

Vývoj stavů jednotlivých kategorií drůbeže v ČR (v tis. ks)

Rok

Kuřata na chov

Kuřata na výkrm

Slepice

Kohouti

Husy

Kachny

Krůty

Drůbež celkem

2010

2 755

14 884

6 216

187

19

402

376

24 838

2011

2 932

11 320

6 137

188

18

289

365

21 250

2012

2 686

11 824

5 355

242

15

249

320

20 691

2013

3 364

11 693

7 243

233

20

272

440

23 265

2014

2 155

11 508

6 756

237

18

393

396

21 464

2015

2 820

12 121

6 297

245

19

590

416

22 508

2016

2 658

11 435

6 116

212

20

498

374

21 314

2017

2 552

10 938

6 836

261

18

550

340

21 494

2018

2 896

11 283

7 990

260

20

781

344

23 573

2019

2 392

11 609

7 582

261

20

768

347

22 979

Pramen: ČSÚ- Soupis hospodářských zvířat

Pozn.: Soupis hospodářských zvířat k 1. 4.

Hlavní ukazatele bilance výroby a spotřeby drůbežího masa (tis.t ž. hm.)

 

Rok

Počáteční zásoba

Domácí produkce

Dovoz

Domácí spotřeba

Vývoz

Konečná zásoba

Vývoj spotřeby drůbežího masa (kg/obyv./rok)

Soběstačnost %

 
 

2010

8,9

263,0

103,9

332,6

35,6

8,6

24,5

84,9

 

2011

8,6

236,8

120,2

323,3

33,9

8,4

24,5

73,2

 

2012

8,4

241,7

148,9

348,4

42,8

7,8

25,2

69,4

 

2013

7,8

235,0

139,4

331,9

43,5

6,8

24,3

70,8

 

2014

6,8

236,8

147,7

341,2

44,2

5,9

24,7

69,4

 

2015

5,9

239,0

179,1

370,5

47,3

6,2

26,0

64,4

 

2016

6,2

247,4

182,3

374,9

53,1

7,9

26,6

66,0

 

2017

7,9

251,6

164,6

382,2

36,2

5,7

27,0

65,8

 

2018

5,7

260,1

170,4

399,0

32,4

4,8

28,1

65,2

 

2019*

4,8

280,0

170,0

414,0

36,0

4,8

29,2

67,6

 

Pramen: Resortní statistika MZe (zpracovatelský průmysl), celní statistika

*odhad

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3