třicet let na našem trhu. Produktová manažerka Sazky, která o nich ví spousty zajímavostí a byla u jejich zrodu, se jmenuje Martina Nováková: Vánoční čas bývá plný zážitků a překvapení. Milujeme ho my, dospěláci, stejně jako naše děti, ať už jim je pět, nebo třicet. Vánoce jsou magickým obdobím konce roku, kdy chceme potěšit duši ostatních a prožít spousty krásných chvilek. Vybíráme dárky, jimiž chceme překvapit své blízké či obchodní partnery, poděkovat jim za vše, co pro nás udělali, čím přispěli k naší radosti. Možná tomu nebudete věřit, ale stírací losy jsou jedním z nástrojů, které dokážou přinést spousty štěstí právě o Vánocích. Stalo se totiž tradicí, že jsou vyhledávaným dárkem právě v této slavnostní době, kdy jich SAZKA a.s. prodá největší množství v porovnání s jiným ročním obdobím. A navíc letos slaví právě tyto losy rovných
Opravdu se kolem tohoto svátku zvedá prodej stíracích losů až několikanásobně?
Ano, je to tak. Lidé je kupují jako jeden z dárků, který může přinést nečekané překvapení, splnit dávný sen, změnit život. Oblíbené jsou ale také jako dárek k Mezinárodnímu dni žen, Dni matek a otců nebo na Valentýna. A skoro jako samozřejmost se dávají k narozeninám a svátkům, a v posledních letech dokonce jako doplněk ke svatebnímu daru. Prestiž stíracích losů tedy roste.
Z jakého losu se radují zejména ženy?
Statistiky nám ukázaly, že zástupkyním něžného pohlaví udělá vždy radost los pojmenovaný Černá perla nebo losy s nádechem magie, třeba Horoskopy. Také není bez zajímavosti, že ženy stírací losy kupují častěji než muži, mezi zákazníky tvoří hned 63 %, z desítky kupujících je tedy šest žen a čtyři muži.
Čím lákají losy muže?
Jsou pragmatičtější než ženy, takže pokud budete chtít losem obdarovat muže, vsaďte na ten z rodiny Rentiér. Láká pravidelnou výhrou až 100 000 korun v podobě měsíční renty na pět let, ale také to může být okamžitá finanční injekce v hodnotě pěti milionů korun.
A proč lidé losy tolik milují?
Řekla jste to správně, ano, milují. A z jakého důvodu? Největším lákadlem je pro ně rychlost, s jakou zjistí, jestli vyhráli. Nemusí čekat na losování jako třeba v případě Sportky, Eurojackpotu nebo jiných her. Od případné výhry je dělí jen setření hracího pole. Z průzkumu, který si Sazka před nějakou dobou zadala, vyplynulo, že lidé losy vnímají také spíš jako zábavu a neočekávají astronomické výhry jako třeba právě ve Sportce nebo Eurojackpotu. I když není bez zajímavosti, že v hracím poli může člověk najít až 15 milionů korun. Je to prostě milý adrenalin, očekávání, štěstí na dosah. Tak proč to nezkusit.
Pro skupiny přátel se losy staly také dobrou zábavou...
Je to tak, posezení s kamarády nebo rodinnými příslušníky či kolegy z práce občas doprovází i stírání losů. V kavárně nebo restauraci je to tím atraktivnější, protože se u toho vtipkuje, plánuje, sní, vymýšlí, co by se s vyhranou sumou peněz dalo udělat...
Letos na podzim uplynulo třicet let od data, kdy se k nám dostaly první stírací losy. Jak to tehdy bylo?
V tehdejším Československu, které se pomalu připravovalo na sametovou revoluci, se jako první objevil los Spartakiádní hra. Stal se hitem, deset milionů kusů se okamžitě rozprodalo během čtyř měsíců. Výherci si tehdy rozdělili 851 280 výher za 30 milionů korun, v hracím poli byl ale i automobil Škoda Favorit. Spotřebitelům se stírací losy nesmírně zalíbily a dařilo se jim v 90. letech minulého století nebývale dobře. Legendární byla Tutovka, které se za pouhých pět let prodalo neuvěřitelných 230 milionů kusů. Popularitu si získaly rovněž Křížovky a již zmiňované Horoskopy, které jsou v naší nabídce dodnes. A přibyl Rentiér, Černá perla, Zlatá rybka.
Samostatnou kapitolou jsou vánoční losy, třeba Vánoční kometa ukrývala vůbec nejvyšší výhru historie, rovných sto milionů korun! Ale ani dnešní zákazníci nepřijdou zkrátka, vybírat si mohou hned z několika stíracích losů. Vánoční zlatá rybka a Zlatá šupina jsou skvělými dárky a oblibě se těší rovněž los nazvaný Vánoční přání. Své příznivce si získal Adventní kalendář, který od letoška krásně voní jako perníčky.
Který z losů byl nejúspěšnější?
Nejžádanějším stíracím losem všech dob se stala Tutovka. Propojena byla s televizním vysíláním, bývala to nejsledovanější televizní soutěž u nás, ve které hráči plnili celou řadu kuriozních disciplín. A bavili se všichni, jak ve studiu, tak u obrazovek. Tutovka kombinovala stírání losů, loterii, spotřebitelskou soutěž a televizní show a vyhrávaly se v ní dosud nevídané finanční částky. Hrálo se o rovný milion korun, což byla suma, za niž se dal pořídit třeba rodinný dům.
Ke stíracím losům máte i spousty zajímavých čísel...
To mohu jen potvrdit. Od roku 1989 například Sazka vyplatila na výhrách ze stíracích losů více než 11 miliard korun. Je to částka, která by například kompletně pokryla zahraniční dluh České republiky. Stejně tak od roku 1989 byla vyrobena více než jedna miliarda těchto losů. Přesně tolik lidí žilo na naší planetě na počátku 19. století. Zatím si lidé koupili přes 750 milionů stíracích losů. Kdyby se všechny daly na sebe, vytvořily by věž vysokou 250 km. Více než polovina dospělých si loni dopřála alespoň jeden stírací los, jde tedy zhruba
o 4,5 milionu lidí. Za celý život si los koupil skoro každý Čech starší 18 let. Ti, co stírají, si u Sazky pořídí za rok průměrně asi šest losů, za které utratí kolem 400 korun.
V Sazce se zabýváte losy dlouho. Co všechno máte na starost?
Mým hlavním úkolem je připravit podklady pro zahraničního výrobce losů a zajistit dopravu losů do našeho centrálního skladu. Zadání zní sice jednoduše, ale je za tím hodně práce, aby losy byly dodány v dobré kvalitě a v požadovaném termínu. Nové losy musíme plánovat dlouho dopředu, celý proces přípravy a výroby trvá tři až čtyři měsíce podle toho, jak je který los složitý. Kromě běžných losů tištěných na klasický papír se snažíme hráčům nabídnout i různé efekty, které dělají losy atraktivnější, lesklejší a zajímavější. Mimo vizuálních efektů to je v letošním roce i již zmíněná novinka – voňavý los Adventní kalendář.
Podle čeho se vlastně navrhují stírací losy?
Ideu nebo téma nového losu většinou přináší brand manager, který má portfolio losů na starosti. Ten připraví zadání pro naši interní grafičku, která vytvoří základní design losu, a ten se pak ještě finalizuje podle připomínek marketingu, právního oddělení a našeho produktového oddělení, které posuzuje los z hlediska technologie výroby. Ale samozřejmě další inspirací jsou i úspěšné losy v zahraničí nebo návrhy od výrobců losů.
A kdo bývá autorem designu a názvu?
Sazka má vlastní grafičku, jak jsem již řekla, a mít interního grafika není zcela obvyklé, zahraniční loterijní společnosti zpravidla používají knihovny výrobců nebo jejich designérská studia. To je možná i jeden z důvodů, proč jsou naše losy graficky originální a jedinečné.
Název losu je součástí zadání pro grafičku, která se snaží vystihnout pojmenování losu svým návrhem. Zcela originálně si poradila například s názvem Splněný sen nebo Magické výhry.
Co si přejete, když vydáváte nový los?
Samozřejmě jediné: aby se nový los hráčům líbil, přinesl jim radost, zábavu a také nějakou výhru. Jsme rádi, když si v dnešní uspěchané době najdou čas na malé zastavení a prožijí chvilku napětí, jestli to tentokrát vyjde. Nejde zpravidla o výhry, které by jim zásadním způsobem změnily život, ale pomohou přispět k jeho spokojenějšímu pojetí.
otázky připravila Eva Brixi