INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Michal MackoMichal MackoFrancouzsko-česká obchodní komora je členem mezinárodní sítě 124 francouzských obchodních komor ve světě CCI France International. Již 25 let je nezávislou organizací, která se stoprocentně samofinancuje a reprezentuje podnikatelskou komunitu více než 281 členských firem v České republice. Členské firmy zaměstnávají přes 78 000 lidí a dosahují v ČR obratu přes 163 miliard korun. Komora se zaměřuje na několik klíčových oblastí, kterými jsou podpora podnikání členů a vytváření nových obchodních příležitostí, informování a zviditelnění členů v rámci komunity i navenek, setkávání zástupců firem skrze profesní kluby a další příležitosti pro networking.

Jednou z klíčových rolí komory je podpora vstupu francouzských firem na český trh, ať již formou investic, akvizic, nebo francouzského exportu zboží a služeb. Tyto aktivity probíhají pod značkou LeBooster a zahrnují studie a analýzy trhu, benchmarking, nábor nových zaměstnanců, zakládání poboček a účetní a daňovou správu. Ročně takto komora pomůže v průměru 60 firmám. Francouzsko-česká obchodní komora zveřejnila před měsícem výsledky průzkumu mezi firmami, který se zaměřil na to, jaké dopady měla pandemie na jejich podnikání, obchodní výsledky, investice a plány do budoucna. Výsledky byly poměrně překvapující. Firmy i přes náročné období plánují investovat a nabírat nové zaměstnance. Hovořili jsme o tom s ředitelem komory Michalem Mackem.

Jaké jsou hlavní závěry vašeho průzkumu?

Potvrdilo se, že pandemie měla negativní dopad na většinu firem v České republice. Firmy však přesto zůstávají optimistické – většina z nich zachovala nebo navýšila investice a téměř polovina dokonce plánuje nábor nových zaměstnanců. Překážkou podnikání je však vedle návratu epidemiologických restrikcí také nedostatek kvalifikované pracovní síly, se kterým se firmy potýkají dlouhodobě.

Postihla pandemie obrat firem?

Třetina firem zaznamenala nárůst nebo zachování stejného obratu. Na 65 % firem však po­stihl pokles obratu, přičemž téměř čtvrtině poklesl obrat o více než 20 %. A 40 % firem muselo propouštět zaměstnance, zatímco 43 % udrželo jejich stejný počet. Pandemie také způsobila urychlení změn ve většině firem. Zhruba 61 % z nich zavedla digitalizaci procesů, 60 % firem zavedlo práci z domova a 62 % řízení na dálku. Co se týká digitalizace procesů, nejvíce se dotkla těchto oblastí: týmové schůzky, schůzky s partnery a klienty. Naopak většina firem stále preferuje tradiční formáty firemních a networkingových akcí, výstav a veletrhů.

A co investice? Podepsala se na nich náročná situace na trhu?

FČOK na MSV Brno stánekV průzkumu 62 % firem uvedlo, že pandemie na investice neměla vliv. Pouze 18 % investice zastavilo nebo snížilo, a stejný počet dokonce investiční výdaje navýšilo. Ke snižování výdajů došlo především v oblasti marketingu, nemovitostí a lidských zdrojů. Naopak většina firem se rozhodla investovat do technologií, např. do digitalizace nástrojů, automatizace procesů, analýzy a správy dat nebo do kybernetické bezpečnosti. Třetina firem také zmínila, že plánuje investice do lidských zdrojů, kde dominuje vzdělávání, nábor nových zaměstnanců, interní komunikace a teambuilding. Téměř polovina firem dokonce plánuje nábor nových zaměstnanců a pouze 9 % bude propouštět.

Řada podniků se již dnes běžně zaměřuje na společenskou zodpovědnost. Došlo k posunu v této oblasti?

Polovina firem uvedla, že pandemie změnila jejich postoj ke společenské zodpovědnosti. Nejvíce to se to odrazilo v oblasti větší citlivosti vůči environmentálním a sociálním otázkám, změn pracovního prostředí a zvážení nutnosti pracovních cest. Firmy dále také zmínily oblast lepšího nakládání s odpady, odpovědný nákup a podporu diverzity.

V čem vidí firmy hlavní překážky podnikání?

Největší překážkou v podnikání je podle většiny respondentů opětovný návrat epidemiologických restrikcí a třetina vidí jako problematický nedostatek pracovní síly. Mezi další překážky podnikání firmy zařadily také problémy zásobování, legislativu, inflaci a pokles poptávky.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Na snímku expozice Francouzsko-česká obchodní komory na MSV Brno

 

Slovo ke dni

  • Radši kašmírový než směsový

    Pomalu se blížíme k podzimu, i když tomu teploty vůbec neodpovídají. Ráda bych se při té příležitosti zamyslela nad spotřebním chováním, protože i sem patří nákup oděvů. Ale nutně to tak být nemusí. Zkusila jsem orientačně spočítat, jak se člověku vyplatí kvalitně zpracovaný kašmírový svetr. Když máte doma kousek ze směsi polyesteru, akrylu, polyakrylu, viskózy, elastanu a možná trochu nepříliš kvalitní vlny, zaplatíte místo osmi až patnácti tisíc zlomek ceny, zhruba od tisícovky do osmnácti stovek. Ale teď přijde druhá část rovnice. Kolikrát ten směsový za sezónu budete muset vyprat? Každé tři až čtyři dny. Protože se v něm drží pachy. Víc chytá špínu. A má horší termoregulační vlastnosti než přírodní materiál na bázi zvířecího chlupu. Ten z kašmíru, a potažmo dalších druhů vlny, vyperete za sezónu jednou. A ve skříni byste měli mít...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3