Když cestuji po České republice, ráda se v tom či onom místě podívám do tamní prodejny COOP. Jsem zvědavá, co tam mají jiného než v obchodech, do kterých běžně chodím v Praze. Jaké jsou k mání špekáčky k táboráku, od kterého lokálního dodavatele tu odebírají jogurt nebo tvaroh, jestli mají nějaké speciální housky a jak vypadá zdejší žitný chleba. Ochutnám i něco ze sortimentu sýrů a vždy, když je příležitost, nepohrdnu koláčem,vánočkou, prostě sladkou nabídkou.
Tyto nákupy jsou pro mne orientačním bodem pro příště, funguje to. Také musím souhlasit s tím, že venkovské prodejny této značky se viditelně mění, a svůj inovovaný styl mají i ty ve větších městech. Ukazuje se, že český tradiční obchod našel osobitý směr, kterým se dokáže odlišit od konkurence. Podrobněji jsem o tom hovořila s Ing. Pavlem Březinou, předsedou Svazu českých a moravských spotřebních družstev, provozovatele sítě COOP, a předsedou Asociace českého tradičního obchodu.
Jak se změnila strategie skupiny COOP za posledních, dejme tomu, pět let? Co je nyní v hledáčku její pozornosti?
Změn, kterými procházíme, je obrovské množství a není možné je všechny charakterizovat. Obecně mají dva hlavní jmenovatele. Na jednu stranu nám jde o komfort zákazníků a na stranu druhou o co nejefektivnější fungování našich prodejen. Z pohledu komfortu zákazníků jde o vytváření co nejpříjemnějšího nákupního prostředí. Jinými slovy věnujeme velkou pozornost změnám našich prodejen. Dále sem spadá rozšiřování služeb. Třeba to, že naše obchody jsou dnes napojeny na e-shop a slouží jako výdejní místo pro zákazníky, kterým nabídka menších obchodů nestačí. A pak je tu samozřejmě revoluční změna spočívající v konceptu automatizovaných prodejen 24/7. Těch máme dnes již téměř šedesát a neustále otevíráme další. Troufám si tvrdit, že jde o inovaci, která mění nejen COOP, ale celý český maloobchodní trh. Pro zákazníka představuje tento koncept zcela nový komfort v nakupování a pro prodejny významný impulz v rámci konkurenčního prostředí.
Co se týká efektivního fungování prodejen, ve velkém budujeme na střechách našich obchodů solární elektrárny, instalujeme úsporné technologie a nasazujeme AI v rámci našich procesů objednávek a dodávání zboží do jednotlivých obchodů.
COOP má síť přibližně 2400 prodejen, takže pochopitelně nezavedeme všechny inovace ze dne na den. Cíle máme ale jasně nastavené.
COOP i Asociace českého tradičního obchodu se snaží upravovat pohled na domácí maloobchodní prostředí. Jde to?
České maloobchodní prostředí je z velké míry ovládáno nadnárodními řetězci. To je prostě fakt, s kterým nic neuděláme.
Zároveň však platí, že zde úspěšně a dlouhodobě působí řada ryze českých sítí a zdaleka nejde jen o COOP, ale také například o sítě Bala, Brněnka či Eso Market. Takže já myslím, že odpověď dávají sami zákazníci svým přístupem. Jde například o to, že obchody našich členů se mnohdy soustřeďují na prodej lokálních potravin. Zákazníci to vědí a může to být jeden z důvodů, proč jsou nám i nadále věrní.
Ale i nadnárodní řetězce začínají hojněji než dříve komunikovat s českými výrobci potravin, dodavateli ovoce a zeleniny. Oč se opírá vaše spolupráce s regionálními subjekty? A co přináší spotřebitelům?
Domnívám se, že v případě zahraničních řetězců jde častěji o marketing než o reálné navyšování podílů výrobků od regionálních dodavatelů. COOP je oproti tomu v regionech pevně zakořeněn a produkty od místních výrobců jsou dlouhodobou a standardní nabídkou našich obchodů. Princip našeho podnikání není totiž založen na centrálních nákupech. Pokud je v okolí našich obchodů vhodný regionální dodavatel, je logické, že se v první řadě obracíme na něj. Také přínos pro zákazníky je, myslím, zcela zjevný, hezky se to ukazuje na příkladu pečiva. Zatímco v nadnárodních řetězcích hraje stále větší roli to rozpékané, naši příznivci jsou u nás zvyklí si kupovat čerstvé pečivo z místních pekáren. To samé platí třeba pro uzeniny, lahůdky nebo mléčné produkty.
Venkovské prodejny a jejich rentabilita, to je dlouhodobě velké téma. Vám se ale podařilo ledaco změnit a pomocí technologií jste nastínili novou cestu takových prodejen. V čem spočívá především?
Zmiňovaná technologie automatizovaných prodejen 24/7 umožňuje nákup kdykoliv, a to bez růstu mzdových nákladů. Ty jsou dnes poměrně zásadní. Ve městech či větších obcích nasazení této technologie zvyšuje komfort a celkově i rentabilitu prodejny. V menších obcích jde však možná o ještě větší revoluci, bez zavedení této technologie by totiž některé obchody prostě zanikly. Máme i případy, kdy se obce ve spolupráci se sítí COOP a s využitím konceptu automatizované prodejny odvážily obchod otevřít, a to v místě, kde mnoho let chyběl.
A jak na samoobslužné prodejny reagují spotřebitelé?
Jedním slovem skvěle. Zákazníci se naučili s technologií pracovat velmi rychle a kromě drobností nemáme s jejím využitím žádné problémy. Musím říci, že si užívám překvapení našich oficiálních zahraničních návštěv, když vidí české seniory si otevírat obchod přes mobilní aplikaci a nemají nejmenší problém si sami nakoupit v automatizované prodejně.
Odbornou veřejnost jste zaujal svým názorem na zálohování pet lahví. Nezměnil jste stanovisko?
Svůj názor jsem nezměnil ani v nejmenším. Bohužel nyní stále více hrozí, že kvůli tlaku výrobců nápojů, kteří chtějí levnou surovinu, a výrobců technologií pro sběr PET lahví a plechovek, kteří potřebují prodávat své stroje, zavedeme pro Českou republiku zcela nesmyslný a drahý systém. Přitom třídit umíme a celý projekt za miliardy bude pouze nesmyslně otravovat zákazníky a obchodníky. V tuto chvíli třídíme osm lahví z deseti. Takže tady vážně chceme nabourat fungující systém, abychom vybrali o jednu lahev z deseti více? Přitom nejsou na stole žádné solidní analýzy o možnostech větší efektivity stávajícího systému. Naše rozbory jasně ukazují, že z hlediska obalů spojených s maloobchodem s potravinami tvoří PET lahve a plechovky jen velmi malé procento. My proto zastáváme názor, že odpad se musí řešit komplexně. Je neefektivní vytáhnout z odpadu jen jednu, nejvíce lukrativní položku, na které má někdo zájem.
Na českém trhu se daří privátním značkám, COOP byl jedním z průkopníků, má v tomto ohledu velkou tradici. Kolik takových značek máte? A přibydou nějaké další?
Privátní značky tvoří zhruba pětinu našeho sortimentu a daří se jim velmi dobře. Zákazníci ví, že se za nimi skrývají kvalitní výrobky českých producentů potravin. Na rozšiřování jejich port- folia stále úspěšně pracujeme, ale na druhou stranu určitě nemáme ambici stát se druhým Lidlem.
Byl pro vás rok 2024 úspěšný? Podařilo se naplnit plány?
S naším obratem i tržním podílem jsme spokojeni. COOP má přes tvrdou konkurenci své pevné místo na trhu a ani turbulence v ekonomice a zdražování potravin na tom nic nezměnily. Věříme, že proměny našich obchodů a stále masivnější nasazování technologie automatizovaných prodejen naše postavení ještě posílí.
Předvánoční období bývá ve znamení zvýšených nákupů i tržeb. Čím se chystáte letos zaujmout?
Standardní nabídku kvalitních a čerstvých potravin budeme hlavně ve větších obchodech samozřejmě doplňovat o různé speciální nabídky cukrovinek, exotického ovoce a dalších pochutin. Kromě toho chystáme pestré vánoční soutěže nebo speciální řadu produktů s motivy pohádky Pyšná princezna, jejíž vznik nové, animované verze COOP podpořil. Vánoce jsou však velká příležitost také pro naše automatizované prodejny. Díky nim si lidé nakoupí ve větším klidu a také si jednoduše mohou pořídit vše potřebné i mezi svátky.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi