INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

webCoop 07 06 21 341Když cestuji po České republice, ráda se v tom či onom místě podívám do tamní prodejny COOP. Jsem zvědavá, co tam mají jiného než v obchodech, do kterých běžně chodím v Praze. Jaké jsou k mání špekáčky k táboráku, od kterého lokálního dodavatele tu odebírají jogurt nebo tvaroh, jestli mají nějaké speciální housky a jak vypadá zdejší žitný chleba. Ochutnám i něco ze sortimentu sýrů a vždy, když je příležitost, nepohrdnu koláčem,vánočkou, prostě sladkou nabídkou.

Tyto nákupy jsou pro mne orientačním bodem pro příště, funguje to. Také musím souhlasit s tím, že venkovské prodejny této značky se viditelně mění, a svůj inovovaný styl mají i ty ve větších městech. Ukazuje se, že český tradiční obchod našel osobitý směr, kterým se dokáže odlišit od konkurence. Podrobněji jsem o tom hovořila s Ing. Pavlem Březinou, předsedou Svazu českých a moravských spotřebních družstev, provozovatele sítě COOP, a předsedou Asociace čes­kého tradičního obchodu.

Jak se změnila strategie skupiny COOP za posledních, dejme tomu, pět let? Co je nyní v hledáčku její pozornosti?

Změn, kterými procházíme, je obrovské množství a není možné je všechny charakterizovat. Obecně mají dva hlavní jmenovatele. Na jednu stranu nám jde o komfort zákazníků a na stranu druhou o co nejefektivnější fungování našich prodejen. Z pohledu komfortu zákazníků jde o vytváření co nejpříjemnějšího nákupního prostředí. Jinými slovy věnujeme velkou pozornost změnám našich prodejen. Dále sem spadá rozšiřování služeb. Třeba to, že naše obchody jsou dnes napojeny na e-shop a slouží jako výdejní místo pro zákazníky, kterým nabídka menších obchodů nestačí. A pak je tu samozřejmě revoluční změna spočívající v konceptu automatizovaných prodejen 24/7. Těch máme dnes již téměř šedesát a neustále otevíráme další. Troufám si tvrdit, že jde o inovaci, která mění nejen COOP, ale celý český maloobchodní trh. Pro zákazníka představuje tento koncept zcela nový komfort v nakupování a pro prodejny významný impulz v rámci konkurenčního prostředí.

Co se týká efektivního fungování prodejen, ve velkém budujeme na střechách našich obchodů solární elektrárny, instalujeme úsporné technologie a nasazujeme AI v rámci našich procesů objednávek a dodávání zboží do jednotlivých obchodů.

COOP má síť přibližně 2400 prodejen, takže pochopitelně nezavedeme všechny inovace ze dne na den. Cíle máme ale jasně nastavené.

WEBCoop 07 06 21 354 copy copyCOOP i Asociace českého tradičního obchodu se snaží upravovat pohled na domácí maloobchodní prostředí. Jde to?

České maloobchodní prostředí je z velké míry ovládáno nadnárodními řetězci. To je prostě fakt, s kterým nic neuděláme.

Zároveň však platí, že zde úspěšně a dlouhodobě působí řada ryze českých sítí a zdaleka nejde jen o COOP, ale také například o sítě Bala, Brněnka či Eso Market. Takže já myslím, že odpověď dávají sami zákazníci svým přístupem. Jde například o to, že obchody našich členů se mnohdy soustřeďují na prodej lokálních potravin. Zákazníci to vědí a může to být jeden z důvodů, proč jsou nám i nadále věrní.

Ale i nadnárodní řetězce začínají hojněji než dříve komunikovat s českými výrobci potravin, dodavateli ovoce a zeleniny. Oč se opírá vaše spolupráce s regionálními subjekty? A co přináší spotřebitelům?

Domnívám se, že v případě zahraničních řetězců jde častěji o marketing než o reálné navyšování podílů výrobků od regionálních dodavatelů. COOP je oproti tomu v regionech pevně zakořeněn a produkty od místních výrobců jsou dlouhodobou a standardní nabídkou našich obchodů. Princip našeho podnikání není totiž založen na centrálních nákupech. Pokud je v okolí našich obchodů vhodný regionální dodavatel, je logické, že se v první řadě obracíme na něj. Také přínos pro zákazníky je, myslím, zcela zjevný, hezky se to ukazuje na příkladu pečiva. Zatímco v nadnárodních řetězcích hraje stále větší roli to rozpékané, naši příznivci jsou u nás zvyklí si kupovat čerstvé pečivo z místních pekáren. To samé platí třeba pro uzeniny, lahůdky nebo mléčné produkty.

Venkovské prodejny a jejich rentabilita, to je dlouhodobě velké téma. Vám se ale podařilo ledaco změnit a pomocí technologií jste nastínili novou cestu takových prodejen. V čem spočívá především?

Zmiňovaná technologie automatizovaných prodejen 24/7 umožňuje nákup kdykoliv, a to bez růstu mzdových nákladů. Ty jsou dnes poměrně zásadní. Ve městech či větších obcích nasazení této technologie zvyšuje komfort a celkově i rentabilitu prodejny. V menších obcích jde však možná o ještě větší revoluci, bez zavedení této technologie by totiž některé obchody prostě zanikly. Máme i případy, kdy se obce ve spolupráci se sítí COOP a s využitím konceptu automatizované prodejny odvážily obchod otevřít, a to v místě, kde mnoho let chyběl.

A jak na samoobslužné prodejny reagují spotřebitelé?

Jedním slovem skvěle. Zákazníci se naučili s technologií pracovat velmi rychle a kromě drobností nemáme s jejím využitím žádné problémy. Musím říci, že si užívám překvapení našich oficiálních zahraničních návštěv, když vidí české seniory si otevírat obchod přes mobilní aplikaci a nemají nejmenší problém si sami nakoupit v automatizované prodejně.

vsetin 10Odbornou veřejnost jste zaujal svým názorem na zálohování pet lahví. Nezměnil jste stanovisko?

Svůj názor jsem nezměnil ani v nejmenším. Bohužel nyní stále více hrozí, že kvůli tlaku výrobců nápojů, kteří chtějí levnou surovinu, a výrobců technologií pro sběr PET lahví a plechovek, kteří potřebují prodávat své stroje, zavedeme pro Českou republiku zcela nesmyslný a drahý systém. Přitom třídit umíme a celý projekt za miliardy bude pouze nesmyslně otravovat zákazníky a obchodníky. V tuto chvíli třídíme osm lahví z deseti. Takže tady vážně chceme nabourat fungující systém, abychom vybrali o jednu lahev z deseti více? Přitom nejsou na stole žádné solidní analýzy o možnostech větší efektivity stávajícího systému. Naše rozbory jasně ukazují, že z hlediska obalů spojených s maloobchodem s potravinami tvoří PET lahve a plechovky jen velmi malé procento. My proto zastáváme názor, že odpad se musí řešit komplexně. Je neefektivní vytáhnout z odpadu jen jednu, nejvíce lukrativní položku, na které má někdo zájem.

Na českém trhu se daří privátním značkám, COOP byl jedním z průkopníků, má v tomto ohledu velkou tradici. Kolik takových značek máte? A přibydou nějaké další?

Privátní značky tvoří zhruba pětinu našeho sortimentu a daří se jim velmi dobře. Zákazníci ví, že se za nimi skrývají kvalitní výrobky českých producentů potravin. Na rozšiřování jejich port- folia stále úspěšně pracujeme, ale na druhou stranu určitě nemáme ambici stát se druhým Lidlem.

Byl pro vás rok 2024 úspěšný? Podařilo se naplnit plány?

S naším obratem i tržním podílem jsme spokojeni. COOP má přes tvrdou konkurenci své pevné místo na trhu a ani turbulence v ekonomice a zdražování potravin na tom nic nezměnily. Věříme, že proměny našich obchodů a stále masivnější nasazování technologie automatizovaných prodejen naše postavení ještě posílí.

Předvánoční období bývá ve znamení zvýšených nákupů i tržeb. Čím se chystáte letos zaujmout?

Standardní nabídku kvalitních a čerstvých potravin budeme hlavně ve větších obchodech samozřejmě doplňovat o různé speciální nabídky cukrovinek, exotického ovoce a dalších pochutin. Kromě toho chystáme pestré vánoční soutěže nebo speciální řadu produktů s motivy pohádky Pyšná princezna, jejíž vznik nové, animované verze COOP podpořil. Vánoce jsou však velká příležitost také pro naše automatizované prodejny. Díky nim si lidé nakoupí ve větším klidu a také si jednoduše mohou pořídit vše potřebné i mezi svátky.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3