INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

JVLetiště v nejrůznějších částech světa mají svébytnou atmosféru, tak trochu se jedno podobá druhému, ať jde o ta největší, nebo malá, krajová. Kromě mnohých benefitů nabízejí i špetku nadcházejícího dobrodružství a adrenalinu, které se vážou k překonávání dálek i očekávání od tohoto aktu. Ať už směřujeme na dovolenou, nebo na pracovní pobyt, významnou zahraniční konferenci nebo obchodní jednání, je letiště a letadlo a čas zde strávený podmaněn ojedinělým kouzlem až dramatem.

Nese to s sebou nová očekávání, výzvy, plnění snů. I když není překonávání velkých vzdáleností ve vzduchu už ničím neobvyklým, k létání i pobytu v prostorách letiště té které země se chováme s respektem i přesto, že rostou naše zákaznické nároky. Jak si vedlo letos Letiště Praha, o tom je rozhovor s Jiřím Vyskočem, výkonným ředitelem Rozvoje leteckého obchodu:

Letiště a jejich služby hrají významnou roli v cestovním ruchu. Jsou také vstupní branou do příslušných destinací, která dokáže příchozí cestující příjemně naladit, nebo naopak. Co jste v tomto roce podnikli k tomu, aby se turisté k nám těšili?

Dlouhodobě spolupracujeme s leteckými společnostmi i centrálami cestovního ruchu CzechTourism a Prague City Tourism na tom, abychom na zahraničních trzích představili Prahu a Českou republiku jako zajímavou destinaci, kterou stojí za to navštívit. Prohlubuje se tím vazba se zeměmi a regiony daleko od nás a tamní obyvatelé k nám přilétají za kulturou, poznáním, odpočinkem či businessem.

V oblasti služeb pro cestující trvale usilujeme o co nejlepší zákaznickou zkušenost. Letištní služby jsou součástí mezinárodního hodnocení Airport Standard Quality, které formou dotazníkových šetření mezi cestujícími pravidelně sleduje jejich spokojenost s letištěm. V tomto hodnocení jsme držiteli čtyř celkových prvenství v kategorii evropských letišť od 15 do 25 miliónů odbavených cestujících. Jsme také hrdí na to, že se naše letiště v posledních dvou letech zařadilo v hodnocení zákaznické zkušenosti mezi pětici nejlepších evropských letišť v žebříčku, který sestavil portál Holidu podle hodnocení uživatelů Google. To vše je pozitivní zpětná vazba od cestujících a návštěvníků letiště, které si nemírně vážíme.

Dlouhodobě máme v nabídce komfortní letištní salónky, kde mohou cestující trávit čas před odletem, občerstvit se apod. Z hlediska
pohodlnějšího odbavení nabízíme například tzv. security fast track, kdy je možné na Terminálu 2 využít přednostního průchodu centrální bezpečnostní kontrolou. Z nových služeb, které jsme zavedli v letošním roce, bych jmenoval asistenci při parkování. Cestující jednoduše odevzdá svůj vůz profesionálnímu řidiči, který ho na letišti bezpečně zaparkuje. Po příletu zpět do Prahy mu je vůz opět přistaven. A pokud je to elektromobil, tak i s plnou baterií. Zavedli jsme letos také nový parkovací systém, díky kterému je možné platit bezkontaktně přímo na výjezdových stojanech. Řidiči tak mohou vyjet z parkoviště snadněji a rychleji než dosud.

LetištěJak hodnotíte letošní letní sezónu?

V letošní letní sezóně, kterou časově ohraničujeme od dubna do konce října, jsme odbavili celkem 10,9 miliónu cestujících. Meziročně je to o 14,5 % více. Daří se tak naše strategie postupné transformace leteckého obchodu, kdy budujeme nová spojení a navyšujeme kapacity do dovolenkových destinací. Účinně se tak vyrovnáváme s dopady koronavirové pandemie, důsledky geopolitické situace či vývojem ohledně někdejšího národního dopravce – Českých aeroliniích.

Letošní letní sezóna pak ukázala, že Praha, potažmo Česká republika, je stále vyhledávanější destinací pro zahraniční návštěvníky. Během letní sezóny jich k nám přiletělo 2,8 mi­liónu. Zahraniční návštěvníci na příletové turistice již převažovali nad českými cestujícími, což je rozdíl oproti loňskému létu, kdy tomu bylo naopak. Narůstající podíl turistů ze zahraničí je důležitý pro oživení cestovního ruchu České republiky, který utržil těžkou ránu pandemií covid-19.

Jak očekáváte, že se bude vyvíjet zimní sezóna?

Pozorujeme nový trend, a sice že Češi s oblibou létají v zimě za lyžováním. Od 28. prosince tak například spustíme novou sezónní linku do bulharského Plovdivu, kterou pro cestovní kancelář Blue Style bude operovat dopravce Animawings. Stejně tak stále více cestujících vyhledává v zimě lety za exotikou. Do provozu tak vstoupily nové charterové linky do Bahrajnu, Holguínu na Kubě nebo mexického letoviska Puerto Vallarta. Ve srovnání s předešlou zimní sezónou pak otevíráme celkem 22 nových pravidelných leteckých spojení a navyšujeme frek­vence letů na zhruba 35 tratích.

Počet odbavených cestujících roste, bude tomu tak i v roce 2025? Dostačují vaše kapacity?

Předpokládáme, pokud nenastane nic mimořádného, že na konci příštího roku překročíme hranici 18 miliónů odbavených cestujících. Dostaneme se tedy nad rekordní provozní výkony, jakých jsme dosáhli ještě před pandemií covidu-19. S ohledem na rostoucí poptávku po cestování letadlem je důležité, abychom mysleli na budoucnost a naše letiště se modernizovalo a rozvíjelo. Ve střednědobém horizontu máme v plánu navýšení terminálových kapacit. K větší provozní efektivitě by také přispělo vybudování paralelní dráhy. Tím bychom mohli využívat dvě ranveje současně – jednu pro přistání a druhou pro odlety. Pokud se vše podaří, dosáhneme tím stavu, kdy budeme mít dostatek kapacit pro denní provoz a letiště na noc uzavřeme. Od půlnoci do půl šesté ranní se tak nebude létat, což je výrazný benefit pro obce v okolí letiště.

Na nedávné tiskové konferenci jste uvedl, že se budete snažit, aby se nabídka leteckých spojení rozšiřovala zejména o přímé linky z nejvzdálenějších koutů světa. Mohl byste být konkrétnější?

Hledáme příležitosti pro rozšíření konektivity, která skýtá potenciál posílení cestovního ruchu mezi Českou republikou a vzdálenými trhy, umožní vzájemné sblížení v kulturní oblasti, a samozřejmě rozvoj obchodních aktivit oběma směry. Zaměřujeme se na oblast severní Ameriky. Zde již byla potvrzena sezónní přímá linka do Toronta dopravce Air Canada. V provozu bude v příštím roce od 6. června do konce září. Rádi bychom pak obnovili přímé spojení s Montrealem, které fungovalo ještě před pandemií. V případě Spojených států amerických jsou prioritami posílení letů do New Yorku a obnova spojení s Filadelfií. Soustředíme se také na rozvoj spojení s asijskými destinacemi. V tomto ohledu dlouhodobě jednáme například o dalších spojeních s Čínou a Jižní Koreou, jakož i o otevření zcela nových linek z Vietnamu, Indie, Thajska nebo Singapuru.

Lze ještě nějak upravit, zkrátit čas, po který musí být před odletem člověk na letišti?

Cestujícím vždy doporučujme, aby se na letiště dostavili s dostatečným předstihem, tj. alespoň dvě hodiny před odletem. Je to tak standardní na všech mezinárodních letištích, aby si cestující v klidu odbavili zavazadla, prošli bezpečnostní kontrolou a dostavili se včas do odletového gatu. Sledujeme však moderní trendy a postupně zavádíme nástroje a služby, které mohou přispět k rychlejšímu odbavení. Například je možné využít již zmíněnou službu security fast track na Terminálu 2, tedy přednostní průchod bezpečnostní kontrolou v čase, který si cestující sám zvolí. Na letišti také máme dohromady 20 kios­ků pro samoobslužné odbavení zavazadel, které jsou dostupné cestujícím, jejichž letecké společnosti tuto službu podporují. Lidé si tím mohou zkrátit odbavení a zájem o tuto službu mezi aerolinkami i cestujícími postupně roste.

O čem vypovídají zkušenosti týkající se konce roku ve vašich prostorách? Je na Silvestra více živo, veselo? Bývá poslední den v roce něčím výjimečný?

Provoz na letišti se na silvestrovský den nijak zvlášť neodlišuje od ostatních dní. Obecně se dá říci, že před koncem a na přelomu roku, tedy v období vánočních svátků a kolem Nového roku, je na letišti o něco víc živo než ve zbytku zimní sezóny. Většina cestovatelů ale preferuje trávit sváteční dny buď se svými blízkými, nebo na dovolené, a proto hlavní nápor z pohledu počtu odbavených cestujících vidíme hlavně před Štědrým dnem, mezi svátky a bezprostředně po Novém roce. Samotný Silvestr pak patří z provozního hlediska na letišti spíš k průměrně vytíženým dnům.

Prožil jste vy sám na pražském letišti Štědrý den nebo 31. prosinec?

Protože se ze své pozice v administrativě přímo nepodílím na zajištění provozního chodu letiště, tak o Štědrém dnu, který je státním svátkem, v práci nejsem. Silvestra jsem v běžné pracovní době již určitě mnohokrát zažil, jestliže připadl na pracovní den. Obvykle využívám klidnější dny na konci roku v kanceláři k dokončení hlavně interních záležitostí.

Dá se odhadnout, zda bude mezi klienty v příštích letech více pasažérů z businessu?

Tato otázka souvisí především s rozvojem investičních aktivit zahraničních firem v ČR a českých podniků na zahraničních trzích. I z tohoto důvodu je Letiště Praha členem několika obchodních komor, partnerem Sdružení pro zahraniční investice a úzce spolupracuje s institucemi, které prosazují společné zájmy v oblasti ekonomické diplomacie. Posílení obchodních vztahů je důležitou součástí jednání o rozvoji leteckých linek, především ze vzdálených regionů. Podstatnou roli tyto aktivity hrají např. v diskuzích o navýšení přímých letů z Jižní Koreje a Tchaj-wanu, kde právě očekáváme v souvislosti s rostoucí investiční aktivitou z těchto trhů i více obchodních cestujících.

Stejně tak se podílíme na zvýšení atraktivity a posílení pozice České republiky v segmentu MICE, tedy kongresového cestovního ruchu, který rovněž přispívá k větším objemům obchodních cestujících na našem letišti. V letošním roce jsme například podpořili uskutečnění MICE Roadshow v Indii, USA a Kanadě. Tyto aktivity proběhly v rámci partnerství s Prague Convention Bureau a díky úspěšnému projektu TouchPoint, který je platformou pro koordinaci marketingových aktivit s agenturami CzechTourism a Prague City Tourism.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3