INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

tuscany 4240688 1280Od roku 1990 se v České republice neotevřely žádné nové lomy nebo pískovny, dle 81 % dotázaných ředitelů stavebních firem může mít tato skutečnost negativní dopad na budoucí dostupnost stavebního materiálu.

Stavební firmy nejčastěji uváděly, že by situace mohla vést ke zvýšení cen stavebního materiálu. Zhruba pětina dotázaných v současné chvíli hledá alternativní dodavatele materiálu. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2020 zpracované analytickou společností CEEC Research. 

Čtyři pětiny dotázaných ředitelů stavebních společností očekávají negativní dopady na dostupnost stavebního materiálu vlivem faktu, že se již 30 let na území České republiky neotevřely žádné nové lomy nebo pískovny (81 %). Jedna pětina se negativních dopadů neobává (19 %). Většina dotázaných má za to, že situace by se měla řešit (88 %), opačného názoru je 12 %.

Co může být dopadem této situace? Dle stavařů by se mohlo jednat o zvýšení cen stavebního materiálu, a to by ovlivnilo také výslednou cenu výstavby (to ředitelé hodnotí shodně 6,9 bodu z 10 možných). Tato situace by také mohla mít vliv na zvýšení nákladů na dopravu materiálu v případě, že by byl materiál dovážen ze zahraničí (6,7 bodu z 10). Stavební firmy se obávají i možného snížení dostupnosti stavebního materiálu (6,0 bodů z 10), snížení počtu přijatých zakázek (4,9 bodu z 10) či zpomalení procesu výstavby (4,8 bodu z 10). Možné negativní dopady této situace na stavebnictví popisuje Tomáš Koranda, předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ, a.s.: „Pomalu začnou docházet zásoby a zdroje materiálů, které jsou pro stavebnictví klíčové. To bude mít samozřejmě dopad na cenu ať už z důvodu nedostatku materiálu či nutnosti jej dovážet ze zahraničí za vyšší cenu. Toto bude mít opět dopad zejména na regiony, které by si v případě nárůstu cen vstupních materiálu museli některé investice rozmyslet.“

Zajímali jsme se také o to, zda se stavební firmy připravují na možnost, že budou stavební materiály dostupné v omezené míře. Na tuto možnost se připravuje 13 % dotázaných a necelá pětina v současné chvíli již hledá alternativní dodavatele stavebních materiálů (19 %). Do budoucna se tímto problémem plánuje zabývat necelá polovina dotázaných společností (43 %). Na tuto možnost se nepřipravuje 24 % dotázaných. František Fryš, výrobně technický ředitel společnost SWIETELSKY stavební s.r.o. upozorňuje, že již teď tato situace stavebnictví ovlivňuje: „To, že se neotvírají již tolik let ložiska a nerozšiřuje se těžba kameniva jako jednoho z rozhodujících stavebních materiálů je opravdu alarmující. Stavebnictví to ovlivňuje již teď. Velké stavby a výrobny jsou již teď odkázány na „monopolní“ dodavatele, kteří jsou často i z různých důvodů kapacitně spoutáni, omezeni. Pokud chceme předejít krizi v tomto smyslu, začněme bít pořádně na poplach již teď. Víme, jak dlouho trvá řešení těchto věcí, realizace těžebního záměru, vůbec prosazení otevření a těžby v novém ložisku. Tohle je velký problém.“

Kvartální analýza českého stavebnictví Q3/2020 bude zveřejněna na: www.ceec.eu  

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3