INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

fashion 5320934 1280Více než polovina e-shopistů hlásí za minulý rok stejné i vyšší tržby než v prvním roce pandemie. Spousta z nich díky koronaviru optimalizovala procesy, ale také bojovala s vyšší konkurencí, nárůstem cen oblečení a nepředvídatelností pandemické situace. Jak to bude na módní e-commerce scéně vypadat letos? GLAMI vydal přehled české módní e-commerce v roce 2021 a přináší následující informace.

Celých 59 % módních e-shopů uzavřelo rok 2021 se stejnými až vyššími meziročními tržbami, křivku vývoje obratů tradičně ovlivnila aktuální situace. Trend byl výrazný hlavně v první polovině roku, a především v březnu, kdy plošná protipandemická opatření omezovala kamenný prodej. V druhé polovině roku již sezónnost více kopírovala roky předchozí. Předvánoční sezóna byla jako obvykle nejsilnějším obdobím roku a oproti roku 2020 s rekordním listopadem byla tentokrát stabilněji rozprostřena do delšího časového období. Dokonce zasáhla i déle do prosince, což bylo pravděpodobně dáno důsledkem víkendového Štědrého dne.

Online nákup módy roste dvakrát rychleji než retail, podíl mají starší spotřebitelé

I v minulém roce vzrostl online prodej módy, doplňků a obuvi meziročně dokonce o 8,44 % na 33,7 miliardy Kč. Offline prodej oproti tomu zakončil rok s nárůstem 4,44 %. „Zájem o nákupy na internetu neustále roste a získává nové zákazníky převážně ze starších věkových skupin. E-shopisti zvyšují investice napříč prodejními kanály a spíše než do kamenných obchodů investují do e-shopů a online distribuce,“ uvedl Ján Kešelák, Chief Revenue Officer v GLAMI. Předpokládá se, že trh módní e-commerce v letošním roce poroste o 11,47 %, přičemž se odhaduje, že obrat dosáhne 37,5 miliardy Kč.

Online už generuje
třetinu obratu módního průmyslu

Celý trh s módou zakončil rok o 5,8 % silnější, s celkovými tržbami přes 97 miliard Kč. Podíl onlinu byl v roce 2021 už 34,6 % a v dalších dvou letech se očekává růst módy jako takové i podílu nákupů na internetu. „Na vývoj bude mít ale zásadní vliv jak situace pandemická, tak ekonomická. Nárůst inflace a s ní spojené změny na trhu a změny v chování zákazníků jsou dle našeho průzkumu jednou z hlavních obav e-shopistů,“ popsal situaci Ján Kešelák s tím, že problémy způsobené nárůstem cen v roce 2022 předpokládá polovina majitelů e-shopů.
Podle ČSÚ meziročně vzrostly ceny oděvů o 13,3 % a obuvi o 12,6 %. Zvýšení cen bylo patrné především ve druhé polovině roku, což potvrzují i data GLAMI. „Nárůst cen nelze zatím považovat za celoplošný, zasáhl různé kategorie odlišně. Hodnota objednávky v kategorii bundy a kabáty stoupla například o 26 %, pánské tenisky o 16 % a šaty o 13 %,“ vysvětlil Ján Kešelák a doplnil, že mnoho kategorií vykazuje buď mírný nárůst cen (dětské oblečení, dámské plavky), či pokles (pánské hodinky, dámské kalhoty).

Do roku 2022 s lepšími procesy,
ale i navýšením cen zboží i výdajů
na marketing

Kromě inflace hodnotí majitelé e-commerce firem jako největší výzvy roku 2021 vzrůstající konkurenci (pro 39 % partnerů GLAMI byl největší výzvou boj o zákazníka), rychlé změny chování a preference zákazníků dané nepředvídatelnou situací (36 %), snížení marží tlakem na slevy (36 %) i vyšší investice do reklamy (33 %). Právě zvýšené náklady na reklamu považují více než dvě třetiny e-shopistů za největší výzvu pro rok 2022. Celých 44 % e-shopů uvedlo, že je pandemie donutila optimalizovat firemní procesy a najít nové způsoby marketingové komunikace, dalších 41 % ale nedosahuje kýžených výsledků. Může jít o maloobchodníky, kteří kombinují online a offline prodej.
Zmíněná inflace a její promítnutí do cen oděvů by se měla projevit v druhé polovině tohoto roku, o 11–15 % plánuje zvýšit ceny třetina online prodejců módy. „Rostoucí ceny mezinárodní dopravy a problémy v řízení zásob ovlivní hlavně globální značky, což může znamenat šanci pro lokální hráče na trhu s módou. Ani ti však nemají úplně vyhráno, jelikož problémy se promítnou v celém odvětví,“ doplnil Ján Kešelák.

(tz)

Ilustrace Pixabay

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3