Více než polovina e-shopistů hlásí za minulý rok stejné i vyšší tržby než v prvním roce pandemie. Spousta z nich díky koronaviru optimalizovala procesy, ale také bojovala s vyšší konkurencí, nárůstem cen oblečení a nepředvídatelností pandemické situace. Jak to bude na módní e-commerce scéně vypadat letos? GLAMI vydal přehled české módní e-commerce v roce 2021 a přináší následující informace.
Celých 59 % módních e-shopů uzavřelo rok 2021 se stejnými až vyššími meziročními tržbami, křivku vývoje obratů tradičně ovlivnila aktuální situace. Trend byl výrazný hlavně v první polovině roku, a především v březnu, kdy plošná protipandemická opatření omezovala kamenný prodej. V druhé polovině roku již sezónnost více kopírovala roky předchozí. Předvánoční sezóna byla jako obvykle nejsilnějším obdobím roku a oproti roku 2020 s rekordním listopadem byla tentokrát stabilněji rozprostřena do delšího časového období. Dokonce zasáhla i déle do prosince, což bylo pravděpodobně dáno důsledkem víkendového Štědrého dne.
Online nákup módy roste dvakrát rychleji než retail, podíl mají starší spotřebitelé
I v minulém roce vzrostl online prodej módy, doplňků a obuvi meziročně dokonce o 8,44 % na 33,7 miliardy Kč. Offline prodej oproti tomu zakončil rok s nárůstem 4,44 %. „Zájem o nákupy na internetu neustále roste a získává nové zákazníky převážně ze starších věkových skupin. E-shopisti zvyšují investice napříč prodejními kanály a spíše než do kamenných obchodů investují do e-shopů a online distribuce,“ uvedl Ján Kešelák, Chief Revenue Officer v GLAMI. Předpokládá se, že trh módní e-commerce v letošním roce poroste o 11,47 %, přičemž se odhaduje, že obrat dosáhne 37,5 miliardy Kč.
Online už generuje
třetinu obratu módního průmyslu
Celý trh s módou zakončil rok o 5,8 % silnější, s celkovými tržbami přes 97 miliard Kč. Podíl onlinu byl v roce 2021 už 34,6 % a v dalších dvou letech se očekává růst módy jako takové i podílu nákupů na internetu. „Na vývoj bude mít ale zásadní vliv jak situace pandemická, tak ekonomická. Nárůst inflace a s ní spojené změny na trhu a změny v chování zákazníků jsou dle našeho průzkumu jednou z hlavních obav e-shopistů,“ popsal situaci Ján Kešelák s tím, že problémy způsobené nárůstem cen v roce 2022 předpokládá polovina majitelů e-shopů.
Podle ČSÚ meziročně vzrostly ceny oděvů o 13,3 % a obuvi o 12,6 %. Zvýšení cen bylo patrné především ve druhé polovině roku, což potvrzují i data GLAMI. „Nárůst cen nelze zatím považovat za celoplošný, zasáhl různé kategorie odlišně. Hodnota objednávky v kategorii bundy a kabáty stoupla například o 26 %, pánské tenisky o 16 % a šaty o 13 %,“ vysvětlil Ján Kešelák a doplnil, že mnoho kategorií vykazuje buď mírný nárůst cen (dětské oblečení, dámské plavky), či pokles (pánské hodinky, dámské kalhoty).
Do roku 2022 s lepšími procesy,
ale i navýšením cen zboží i výdajů
na marketing
Kromě inflace hodnotí majitelé e-commerce firem jako největší výzvy roku 2021 vzrůstající konkurenci (pro 39 % partnerů GLAMI byl největší výzvou boj o zákazníka), rychlé změny chování a preference zákazníků dané nepředvídatelnou situací (36 %), snížení marží tlakem na slevy (36 %) i vyšší investice do reklamy (33 %). Právě zvýšené náklady na reklamu považují více než dvě třetiny e-shopistů za největší výzvu pro rok 2022. Celých 44 % e-shopů uvedlo, že je pandemie donutila optimalizovat firemní procesy a najít nové způsoby marketingové komunikace, dalších 41 % ale nedosahuje kýžených výsledků. Může jít o maloobchodníky, kteří kombinují online a offline prodej.
Zmíněná inflace a její promítnutí do cen oděvů by se měla projevit v druhé polovině tohoto roku, o 11–15 % plánuje zvýšit ceny třetina online prodejců módy. „Rostoucí ceny mezinárodní dopravy a problémy v řízení zásob ovlivní hlavně globální značky, což může znamenat šanci pro lokální hráče na trhu s módou. Ani ti však nemají úplně vyhráno, jelikož problémy se promítnou v celém odvětví,“ doplnil Ján Kešelák.
(tz)
Ilustrace Pixabay