INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

4 nOblast e-commerce v České republice stále roste. Za první tři měsíce letošního roku dosáhl obrat tuzemských e-shopů 58,5 miliardy korun, což je meziročně o 9 % více. Český trh se navíc v prvním kvartálu rozrostl o 2 532 internetových obchodů. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, díky níž v České republice podniká v e-commerce už 30 000 lidí.

Češi ani letos nepolevují v nakupování online. V lednu a prvních třech únorových týdnech letošního roku zaznamenaly e-shopy průměrný nárůst o 11 %. Koncem února a v březnu v důsledku začátku války na Ukrajině tento nárůst přibrzdil na 5 %.

„Přetrvávající růst v březnu nás poměrně překvapil. Vysvětlujeme si to tím, že tady hraje jistou roli zkušenost s pandemií. Tedy hezké a příjemné věci šly stranou a naopak důraz byl kladen na praktičnost. Právě tehdy se lidé začali předzásobovat. Všichni to stále máme v živé paměti. Obdobně válka na Ukrajině zapůsobila jako šok a ten rovněž vystřídala obava o dostupnost vybraného zboží. Proto předpokládáme, že i v tomto případě se lidé začali zásobovat. Navíc zájem o některé kategorie šly ruku v ruce s inflací a razantním zdražováním pohonných hmot, lidé vyhledávali například kanystry. Zároveň víme, že někteří zákazníci se předzásobili třeba i kontaktními čočkami a podobně,“ komentuje ředitel Shoptetu Samuel Huba a dodává, že celé čtvrtletí jako celek vykázalo meziročně růst v průměru o 9 %.

V prvním kvartále roku 2022 vzniklo v Čechách 2 532 e-shopů, meziročně se jedná o nárůst o 20 %. Celkově je v Čechách podle společnosti Shoptet 54 517 e-shopů, z nichž více než polovina běží na Shoptetu. Společnost překonala v první kvartálu letošního roku důležitý milník, když celkový počet e-shopů na jejich platformě překonal třicetitisícovou hranici.

Na tuzemské e-shopy rovněž dopadla inflace. Průměrné zdražení zboží se v průběhu prvního čtvrtletí vyhouplo na 16 %. „Očekáváme, že ceny obchodníků ještě povyskočí. V lednu a únoru totiž probíhaly výprodeje. Navíc velká část sezónního zboží se objednává na sklad dlouho dopředu, tudíž to ještě plně nereflektuje stávající zdražování energií a dalších položek ve výrobě či v dopravě," upozorňuje Huba s tím, že Češi v období leden až březen utratili za jeden nákup online v průměru 2343 Kč.

Nejvíce rostly e-shopy z oblasti sběratelství a gastro sektoru

Z dat Shoptetu dále vyplývá, že největší meziroční nárůst zaznamenala kategorie sběratelství, a to o 424 procent. Do této kategorie spadají e-shopy nabízející investiční zlato a numismatiku. Velký nárůst zaznamenala také kategorie restaurace (nárůst o 222 procent), dále cestování (nárůst o 133 procent) a sport a turistika (nárůst o 105 procent).

Menší zájem byl naopak o zboží z kategorie knihy a časopisy (pokles o 23 procent) či telefony (pokles o 21 procent).

Porovnáme-li výsledky prvního kvartálu letošního roku s posledním kvartálem minulého roku, největší nárůst zaznamenaly kategorie sport (nárůst o 54 procent), vojenské a outdoorové zboží (nárůst o 44 procent) a stavební materiály (nárůst o 43 procent). Méně se naopak dařilo zboží z oblasti cestování (pokles o 48 procent) a starožitnostem a umění (pokles o 47 procent).

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3