INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2M1A0335Červenec a srpen patří z hlediska produktivity k měsícům s nejhorší bilancí. Zbytečně. Ačkoli jsou dovolené hlavním tématem a smlouvy mezi podniky často počítají s tím, že letní období nebude ve znamení velkého shonu, lze okurkovou sezónu v podniku přetavit v období, které dá businessu drive a konkurenční výhodu. Ing. Jiří Jemelka, MBA, ze společnosti JPF (J.I.P. pro firmy) předkládá několik tipů, jak období letních prázdnin využít, aby se vaší firmě dobře dařilo.

Tip č. 1:

Odpočinek jako zdroj pro svěží nápady

Prázdninové měsíce svádí k tomu užívat si teplého počasí. Ideálně 62 dní. Z mé praxe interim manažera a odborníka na produktivitu bych ale doporučil docela jinou strategii. Během léta by si podnikatelé a vrcholový management, pokud není podnik zcela stabilní a nedosahuje optimálních výsledků, měl naplánovat jednu pořádnou dovolenou. Ideálně v podobný čas, aby se společně po vydatném odpočinku mohli všichni opět sejít u jednacího stolu. Pokud čeká firmu celozávodní dovolená, o to lépe.
V období dovolené odpočívejte důsledně. První týden je těžké vypnout. Druhý týden už však začínáte regenerovat. Optimálně by dovolená měla trvat tři týdny, aby vás plnohodnotně osvěžila. Pak jsou tělo a mysl vitální a připravené vrátit se do akce. Řada výzkumů z oblasti psychologie práce a organizace totiž ukazuje, že odpočaté vedení má dalekosáhlý vliv nejen na celkovou výkonnost podniku, ale především přichází s řadou kreativních myšlenek, které chodu firmy dokážou ulevit a výrazně ho zefektivnit. Naopak to, co nepomáhá, je vyčerpání, stres a strach, které blokují kognitivní funkce a schopnost prožívat v pracovním procesu štěstí.

Tip č. 2:

Jděte příkladem a umažte se

Hospodářský výsledek není zrovna uspokojivý. Kapitál, kterým by se to dalo překlenout, nemáte po ruce. Pak nezbývá nic jiného než působit na kulturu uvnitř organizace. Máte sebe, máte své ředitele. Je to jako sázka. Vyhecujte se trošku. Na práci s morálkou zaměstnanců to bude mít zásadní vliv. Dovolit si dvouměsíční dovolenou opravdu nemůžete. Slétněte z výšin, slevte ze svého konzumního standardu, oblékněte si montérky a jděte si popovídat s lidmi do dílny, expedice, obchodního týmu. Pracujte s nimi. Vážně, alespoň na dvě hodiny s nimi dělejte. Princip rotace uznává většina velkých fabrik nejen u nás, ale také v zahraničí. Pro management je to velice cenná zkušenost. Pomáhá zlepšit vztahy na pracovišti, poznat problémy kolektivů a respektovat práci zaměstnanců. Umažte se. Během prázdnin to zopakujte třikrát. V přirozeném prostředí si uděláte lepší představu o tom, jak lidé na pracovišti fungují, co je trápí, a naopak. Procesy v teoretické rovině dostanou obrysy praxe, na nichž můžete stavět další změny.

Tip č. 3:

Plánování a řízení změny

Letos v létě se pod sluncem pěkně spálíte, budete-li odkládat důležitá rozhodnutí. Ano, rozhodnutí. A zjistíte to nejpozději v září. Každý den odkládání vám bude ztenčovat rozpočet. Zmapujte, co vám ve společnosti tak úplně nefunguje. Sepište, jak by měl vypadat ideální stav. Spočítejte si, kolik by ideální stav stál. Porovnejte s tím, co máte, a co vám dovolí financování. Seškrtejte zbytečnosti. Kolik vám zbývá? Přesně tak, máte plán. A tento plán potřebuje uvést do života. Přesně popište jednotlivé kroky, budoucí výnos. Budete-li potřebovat pro své plány úvěr, během léta začněte jednat s bankami a sestavovat dokumentaci. Ukazuje se, že nic není jisté, a ten, kdo efektivně využívá čas, má nakonec navrch.

Tip č. 4:

Investice do energií

S růstem cen energií začíná řada šéfů uvažovat o tom, jak podnik dovést k soběstačnosti. Je to nutnost. Technologie, které mohou firmy využívat alespoň pro částečné pokrytí své spotřeby, vyžadují plánování investiční a strategické. Projekt připravený k realizaci není záležitost několika málo dní. Jde o investici a v mnoha případech také nutnost. Management ani šéfové obvykle nebývají na technologickou stránku věci specialisté, proto potřebují promýšlet ideální řešení s odborníky. Respektovat je třeba stránku ekonomickou. Pokud si podnikatelé takovou investici nezajišťují z vlastních zdrojů, ale využívají například úvěry, je třeba počítat s tím, že i vyjednávání s bankovními institucemi zabere nějaký čas. Chtějí-li čerpat některé prostředky z fondů a dotačních titulů Evropské unie, je potřeba se na to důkladně připravit a mít na paměti, že se celý projekt může protáhnout. Čím dříve začnete shromažďovat informace, specialisty na problematiku, tím lépe. K realizaci projektu můžete přistoupit v tu nejvhodnější dobu.

Tip č. 5:

Nikdy nebyl příhodnější čas

pro budování efektivních vztahů

Jeden golf nebo piknik může zvládnout víc než půlroční zapeklitá jednání. Nakonec jde v obchodních vztazích nejen o cenu, ale hlavně o lidský faktor. Léto patří k nejlepším obdobím, kdy z obchodu udělat potěšení s plnou parádou. Ti nejúspěšnější obchodníci vědí, že od stolu toho zase tolik nezmůžou. Ano, první dojem může rozhodovat, ale jestli vám intuice říká, že ty první okamžiky jsou málo, nebojte se být nekonvenční a obchodního partnera s rodinou pozvěte na grilování. Získat přítele v obchodě je důležitější než mít jen partnera u jednacího stolu.

Tip č. 6:
Otevřete dveře studentům a absolventům, najděte čerstvé talenty

Firmám v České republice stále scházejí talenty. Ačkoli některé podniky už dávno spolupracují se školami, jiné to tak nemají. Léto je ideální období na změnu. Navažte partnerství se školami, jejichž obory nejlépe odpovídají potřebám vaší společnosti. Investice do lidí a kontinuity se vždy vyplatí. Je to náklad navíc? Je, ale jak by vypadaly náklady na hledání tří nových odborníků do vašeho závodu? Ne moc dobře. Těsná spolupráce businessu a vzdělávacích institucí také umožní včas vyhledávat talenty. Pro studenty můžete vypsat bezplatné stáže, aby nasbírali zkušenosti, což uvítají v řadě případů vysokoškoláci z nižších ročníků studia a také ti středoškoláci, kteří mají povinné praxe. Placené stáže a otevření juniorských pozic pak budou atraktivní pro čerstvé absolventy. Nezacházejte s nimi ale jako s levnou pracovní silou. Mladí lidé jsou draví a potřebují před sebou výzvy a vidinu růstu. Nabídněte jim ji.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3