Skoro jeden celý pracovní den z každého týdne tráví v průměru drobní podnikatelé a živnostníci v Česku činnostmi, které je zdržují od produktivní práce. Nejčastěji si stěžují na zbytečnou administrativu, byrokracii, papírování a účetnictví. Drahocenný čas ztrácí také cestováním za klienty, dodavateli, na úřady nebo do bank. Ukázal to nejnovější průzkum Raiffeisenbank a Mastercard mezi více než třemi stovkami drobných podnikatelů a živnostníků.
Zkušenosti českých podnikatelů ukazují, že činnostmi, které je zdržují od podnikání, tráví v průměru 6 hodin a 20 minut týdně. Mezi těmi, kteří mají společnost s ručením omezeným, je to dokonce osm a půl hodiny týdně. Největší míru zdržování přitom vidí v neúměrně dlouhém čekání na infolinkách při telefonování (51 %) a v situacích, kdy není možné komunikovat online s úřady (47 %) nebo s bankovními institucemi (31 %). Pokud by se respondentům průzkumu Raiffeisenbank a Mastercard podařilo nějakou část z tohoto času ušetřit, nejraději by ho využili k odpočinku (55 %), věnovali by se svým koníčkům (49 %) nebo své rodině (48 %). Odpovědi se příliš nerůzní ani mezi začínajícími podnikateli, ani mezi těmi, kteří podnikají deset a více let.
Více než tři pětiny podnikatelů (63 %) přitom vnímají, že šetřit čas jim zásadně pomáhá banka, kde mají svůj hlavní účet, který používají pro podnikání. Jako vůbec největší pomoc v každodenním životě považují fungující a přehledné internetové a mobilní bankovnictví, přes které můžou jednoduše a rychle zadávat nebo kontrolovat platby. „Víme, že čas jsou peníze, a právě proto je pro nás čas hlavním měřítkem, podle kterého navrhujeme naše produkty a služby. Cílem Raiffeisenbank je, aby naše digitální řešení poskytovala drobným podnikatelům všechny výhody moderní doby: od možnosti otevřít si účet online přes jeho vedení zdarma až po bezproblémové vytvoření terminálu v mobilním telefonu nebo podání žádosti o podnikatelský úvěr přes internetové bankovnictví. Díky digitálnímu bankovnictví se podnikatelé můžou více zaměřovat na svůj business nebo využít uspořený čas a věnovat se svým zálibám či relaxaci,“ řekl Martin Vakoč, ředitel segmentu malých a středních firem Raiffeisenbank.
Dvě třetiny respondentů (67 %) deklarují, že jejich hlavní účet, který používají k podnikání, je zdarma. Ti, kteří za vedení svého účtu stále platí, se přitom v drtivé většině domnívají, že účet zdarma reálně vůbec nelze mít, anebo neznají konkrétní podmínky, které je pro to potřeba splnit.
„Řada zejména drobných podnikatelů využívá běžné osobní účty s představou, že podnikatelské účty jsou zbytečně drahé. To ale není pravda. V Raiffeisenbank je vedení účtu pro podnikatele skutečně bezplatné, bez dalších skrytých poplatků nebo složitých podmínek. A oproti běžnému účtu mají podnikatelé příležitost získat navíc spoustu benefitů, jako je třeba možnost vytvoření terminálu na přijímání platebních karet přímo z mobilního telefonu, jednoduše se propojit s účetními systémy pomocí API nebo mít pod jedním číslem účtu až 19 měn. Majitelé prémiových a firemních karet Mastercard mají navíc zdarma možnost online konzultací zdravotního stavu a objednání k vhodnému specialistovi po celé České republice v rámci služby uLékaře.cz,“ doplnil Jiří Zeman, segmentový manažer Raiffeisenbank.
K přijímání bezhotovostních plateb si drobní podnikatelé a živnostníci stále hledají cestu. Terminál má jen desetina z nich (11 %). Nejčastěji uváděným důvodem je to, že ho k práci nepotřebují a pracují raději s hotovostí, fakturami nebo jim zákazníci platí převodem – nebo že je provoz platebního terminálu příliš nákladný. Velká část respondentů se taky domnívá, že terminál vůbec mít nemůžou, protože nemají stálé prodejní místo, připojení k elektřině nebo internetu.
Bezhotovostní platbu kartou přitom řada zákazníků upřednostňuje před jinými metodami placení díky její rychlosti a bezpečnosti. Drobní podnikatelé navíc v dnešní době už nemusí kupovat speciální zařízení a propojovat ho s pokladnou ve fyzické prodejně. Díky inovativnímu řešení Raiffeisenbank je možné na platební terminál jednoduše proměnit jakýkoliv mobilní telefon s operačním systémem Android. Přijetí bezhotovostní platby je tak otázkou několika okamžiků, a to v podstatě kdekoli a kdykoli.
Odklon podnikatelů od hotovosti ukázal i tento průzkum. Mladí a začínající podnikatelé a živnostníci využívají hotovost jen ve dvou pětinách případů (39 %). Téměř polovina všech respondentů (47 %) se taky domnívá, že nakládání s hotovostí je rizikové a třetina (30 %) se při práci s fyzickými penězi cítí ohrožena.
Zejména mladší a začínající podnikatelé a živnostníci kladou velký důraz na digitalizaci – a to právě v oblasti bankovnictví. V prvních třech letech podnikatelského života chtějí tři čtvrtiny z nich (75 %) všechny, anebo alespoň ty jednodušší záležitosti se svou bankou řešit online. Pouze čtvrtina začínajících podnikatelů preferuje řešení bankovních záležitostí osobně na pobočce.
Spolu se zkušenostmi z podnikání ale na druhé straně roste i preference osobních setkávání s bankéřem, a to zejména při řešení složitějších záležitostí. Třetina respondentů (33 %), kteří už podnikají více než deset let, pak chce všechny své finanční záležitosti vždy řešit na pobočce.
„Raiffeisenbank je připravena vyhovět oběma skupinám. Jako jedna z mála českých bank nabízíme založení podnikatelského účtu i žádost o podnikatelský úvěr online, tedy bez nutnosti navštívit pobočku. Vedle toho mají naši klienti k dispozici i širokou síť poboček, ve kterých mohou se svými podnikatelskými poradci probrat například náročnější požadavky a situace,“ uzavřel Martin Vakoč.
(tz)