„Letošní rok je pro výrobní společnosti v podstatě ziskový, přesto sektor čelí hned několika problémům. Tragické události v Japonsku a dluhová krize Evropy i USA zvýšily míru nejistoty na světových trzích," uvedl Jan Linhart, Partner, KPMG Česká republika.
Nejspíš právě proto byla klíčovým slovem letošního průzkumu volatilita, a to v souvislosti s vývojem budoucí poptávky i vstupních cen pro výrobu.
Cenové výkyvy – největší noční můra výrobců
Téměř polovina respondentů (44 procent) uvedla, že se příští rok budou zabývat zejména tím, jak zajistit růst i přes dynamické výkyvy cen základních surovin a dalších vstupů. Malý příklad za všechny: jestliže ještě před pár lety znamenal pohyb ceny mědi o deset dolarů v jednom dni mimořádnou událost, dnes není ničím výjimečným ani denní cenový výkyv ve výši 250 dolarů.
Podle průzkumu může být jedním ze způsobů, jak se s rizikem cenových výkyvů vyrovnat, prohloubení spolupráce s dodavateli. „Za známku tohoto trendu lze považovat nárůst počtu dlouhodobých smluv s dodavateli. Ty mají alespoň částečně zajistit stabilizaci cen klíčových vstupů pro výrobu," sdělil Jan Linhart.
Na prvních místech v otázce důležitých faktorů v dodavatelském řetězci zůstává cena, kvalita a spolehlivost. Význam důvěry ve vztazích s dodavateli se však oproti loňskému roku zdvojnásobil. Výhodou blízké spolupráce s dodavateli je vedle stabilizace cen také větší rychlost – zrychlí se provozní činnost a informační toky, což se může příznivě projevit na cenách a na kvalitě. Dalším pozitivem je možné zapojení dodavatelů do vývoje nových produktů.
Investice na rozvíjejících se trzích pokračují
52 procent výrobců uvedlo, že jsou jejich růstové plány podmíněny zejména investicemi do přesunu výroby na rozvíjející se trhy. Značná část respondentů (43 procent) ale zároveň uvedla, že plánují investice také na rozvinutých trzích.
„Toto zjištění je jen zdánlivým rozporem. V podstatě jde o to, že ačkoli i nadále pokračuje trend přesunu výroby do rozvíjejících se zemí, neznamená to konec výroby na Západě," vysvětlil Jan Linhart.
Motorem růstu se mají stát inovace
Jednou z nejvýznamnějších změn oproti loňskému průzkumu je zvýšená míra pozornosti, kterou výrobci plánují věnovat vývoji nových produktů. Zatímco minulý rok názor, že se v dalším období chtějí spolehnout především na svá stávající produktová portfolia a neplánují nijak zvlášť investovat do inovací a výzkumu, uvedla téměř polovina respondentů (44 procent), letos se tato skupina zmenšila na necelou pětinu dotazovaných (19 procent). Na prodej zcela nových produktů se chce v příštím období zaměřit 56 procent výrobců (v porovnání s loňskými 37 procenty).
„Tento trend se již projevuje mimo jiné tím, že výrobní společnosti začínají zakládat svá vývojová centra na dynamicky rostoucích trzích. Jedním z rizik tohoto typu aktivit ovšem je, že na nich firmy s největší pravděpodobností budou mít problém s nedostatkem kvalitních pracovních sil," upozornil Jan Linhart.
(tz)