INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Společnost Manpower Česká republika zveřejnila výsledky průzkumu „Manpower Index trhu práce" pro první čtvrtletí roku 2012. I přes celkový pesimismus na trhu práce je nadále celá řada pracovních pozic, které zaměstnavatelé těžko obsazují.

Zaměstnavatelé v České republice předpovídají pro první čtvrtletí 2012 nepříznivé náborové prostředí. 5 % zaměstnavatelů očekává nárůst počtu pracovních sil, 9 % předpovídá snížení pracovních sil a 85 % zaměstnavatelů nepředpokládá žádné změny. Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro první čtvrtletí 2012 hodnotu -4 %. V porovnání s předchozím čtvrtletím je index o 5 procentních bodů nižší a je na přibližně stejné úrovni.

„Není žádným překvapením, že čeští zaměstnavatelé přistupují k přijímání nových zaměstnanců velmi opatrně v důsledku negativních zpráv o vývoji na finančních trzích a hrozbě zpomalení růstu v eurozóně. Společnosti jsou pod rostoucím tlakem na snižování marží a jsou nuceny produkovat více se stejným nebo nižším počtem lidských zdrojů," řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka Manpower Česká a Slovenská republika.

„Zaměstnavatelé vědí, že v tomto ekonomickém prostředí musí dělat vše pro to, aby udržely jejich organizaci flexibilní a konkurenceschopnou. Dokud se opět neobjeví pozitivní zprávy o vývoji na trzích, zaměstnavatelé budou nadále omezovat nábory nových zaměstnanců a vytvoření každého nového pracovního místa budou velmi zvažovat," dodává Rezlerová.

To je i důvod, proč 85% zaměstnavatelů odpovědělo, že nebude měnit počet svých zaměstnanců v prvním čtvrtletí nového roku a bude vyčkávat, jak se situace na trhu vyvine. Navzdory rostoucímu pesimismu zaměstnavatelů ale přetrvává vysoká poptávka po pracovnících s technickým vzděláním, řemeslnících nebo obchodních zástupcích.

Porovnání dle odvětví

Zaměstnavatelé v devíti z 10 odvětví předpovídají pro první čtvrtletí 2012 slabší náborové aktivity. Odvětví Zpracovatelský průmysl hlásí nejnižší Index v hodnotě -8 %. Naproti tomu poměrně velký počet zaměstnavatelů v sektoru Zemědělství, myslivost, lesnictví a rybolov uvedl, že bude zvyšovat počet zaměstnanců (pravděpodobně v souvislosti se začínající jarní sezónou). Výsledná hodnota Čistého indexu v tomto sektoru je +12 %.

Ke snížení Čistého indexu došlo, ve srovnání s předchozím čtvrtletím, v osmi z deseti odvětví. Největší pokles, o 18 procentních bodů, zaznamenalo odvětví Zpracovatelský průmysl a Ubytování a stravování o 12 procentních bodů. V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsou náborové aktivity silnější v šesti odvětvích z deseti.

Regionální srovnání v rámci ČR

Zaměstnavatelé ve všech třech regionech očekávají pro první čtvrtletí 2012 negativní náborové prostředí. Nejnižší Čistý index trhu práce -7 % hlásí Morava, zaměstnavatelé v Praze a v Čechách předpovídají utlumené náborové aktivity s Indexem -3 %. Ve všech třech regionech je evidentní pokles náborových aktivit v porovnání s minulým čtvrtletím. Zaměstnavatelé v Praze hlásí značný pokles o 10 procentních bodů, na Moravě se Index snížil o 5 procentních bodů a v Čechách o 3 procentní body. V meziročním srovnání Index na Moravě posílil o 6 procentních bodů, podobně jako v Čechách, kde se mírně zvýšil o 2 procentní body. Zaměstnavatelé v Praze však hlásí pokles o 3 procentní body.

Globální pohled

Více než 65 000 zaměstnavatelů ve 41 zemích a oblastech světa se zúčastnilo průzkumu, který sleduje předpokládané trendy v oblasti náboru zaměstnanců pro období leden–březen 2012. Zaměstnavatelé ve 31 z 41 zemí a oblastí, kde se průzkum ManpowerGroup provádí, očekávají, že v posledním čtvrtletí roku budou v různé míře zvyšovat počet svých zaměstnanců i přes přetrvávající ekonomické problémy a nejistotu na globálním trhu práce. Zaměstnavatelé v Indii, Brazílii, Tchaj-wanu a Panamě hlásí pro první čtvrtletí z globálního hlediska nejsilnější náborové plány. Předpovědi v Řecku, Maďarsku a Itálii jsou nejvíce pesimistické. V porovnání s předchozím čtvrtletím se náborové aktivity snížily ve 30 zemích a oblastech a v meziročním srovnání zpomalily ve 23 zemích a oblastech.

Otázka evropských dluhů stále ovlivňuje náborové plány zaměstnavatelů po celém světě a má dopad i na čínské zaměstnavatele vzhledem k tomu, že Evropa představuje pro Čínu největší exportní trh. Značný meziroční pokles náborových aktivit v Číně také můžeme přisuzovat záměrným snahám čínské vlády o zpomalení ekonomického růstu. Předpovědi ve Spojených státech jsou v porovnání s předchozím čtvrtletím i v meziročním srovnání lepší, případně stabilní ve 13 odvětvích. Zaměstnavatelé v Japonsku hlásí nejsilnější náborové plány od Q3 2008.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3