INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Obrázek1 copy copy copy copy copy copy copyNedostatek talentů překonávají různými způsoby – zvyšují mzdy, hledají nové zdroje talentů a školí zaměstnance. Společnost ManpowerGroup zveřejnila výsledky svého každoročního průzkumu „Nedostatek talentů“, který se zaměřuje na to, jak je pro zaměstnavatele náročné obsadit svá volná pracovní místa, jaké dovednosti postrádají nejvíce a jaké strategie používají k jeho překonávání.

Z odpovědí 525 společností v České republice vyplývá, že 66 % českých zaměstnavatelů se potýká s problémy při obsazování svých volných pracovních pozic. V meziročním srovnání zůstává situace na českém trhu stejná a zaměstnavatelé mají nadále problém najít potřebné profily.

„Situace v České republice zůstává již třetí rok beze změny. Většina zaměstnavatelů se potýká dlouhodobě s nedostatkem talentů a prognózy do budoucna nejsou příliš pozitivní. Počet ekonomicky aktivních lidí se v důsledku demografického vývoje snižuje a bude potřeba, aby zaměstnavatelé na situaci reagovali změnou svojí HR strategie. Nový přístup je vyžadován i od státu v oblasti legislativy, rekvalifikací a sociálního zabezpečení. Zaměstnavatelé i stát musí pomáhat lidem přizpůsobit se rychlým ekonomickým a technologickým změnám, aby mohli rychle měnit zaměstnání, osvojovat si potřebné dovednosti a rekvalifikovat se na nové profese, které vznikají. Klíčové je také naučit se zapojovat nevyužité rezervy na trhu práce, kde má ČR stále velký handicap v porovnání se západním světem“, říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Jaké pozice společnosti obsazují nejobtížněji
Pro zaměstnavatele je nejobtížnější obsazovat pozice v oblasti IT a zpracování dat. Potvrdilo to 28 % oslovených zaměstnavatelů. Nejobtížněji se obsazují tyto pozice IT společnostem (52 %), společnostem v sektoru Doprava, skladování a automotive (40 %) a v Komunikačních službách (36 %). Další těžce obsaditelné pozice jsou výrobní pozice (23 %), a to především v sektoru Průmysl a stavebnictví. Dále to jsou specialisté na provozní řízení (18 %) v logistice a průmyslu, a inženýrské pozice (17 %) hlavně v sektoru Finance, pojištění a nemovitosti. „Technologická revoluce, digitalizace, automatizace a nástup umělé inteligentce proměňuje podobu pracovních pozic a způsob, jakým pracujeme. Rychle roste poptávka po technických a digitálních dovednostech, ale zároveň i po měkkých dovednostech, a to ve vzájemné kombinaci, což činí nábor komplikovanějším a sofistikovanějším. Společnosti také těžko obsazují pozice, kde sice není vyžadována specifická kvalifikace (obsluha strojů, operátoři v logistice), ale jsou vyžadovány měkké dovednosti, jako samostatnost, odpovědnost a schopnost se učit novým věcem. Rozchází se také představy zaměstnanců a zaměstnavatelů a komplikovaněji k sobě hledají cestu. Ne vždy je ale nedostatek uchazečů objektivním faktem a za nezájem zaměstnanců si mohou i firmy samy svým přístupem k náboru, organizaci a firemní kultuře,“ říká Jaroslava Rezlerová.

Porovnání podle sektorů
Největší nedostatek talentů je v sektoru Zdravotnictví a sociální péče, kde 76 zaměstnavatelů hlásí potíže s hledáním potřebných profilů. Dále Veřejný a neziskový sektor (74 %), Komunikační služby (71 %) a Energetika a veřejné služby (70 %). Následuje Maloobchod a služby (69 %) a Doprava, skladování a automotive (69 %).

Jak společnosti řeší nedostatek talentů
Společnosti se snaží řešit nedostatek vhodných uchazečů o zaměstnání různými strategiemi. Nejvíce zaměstnavatelů (24 %) se snaží přilákat více zaměstnanců zvyšováním mezd, ale oproti minulému roku je to pokles o 9 procentních bodů. 24 % zaměstnavatelů cílí na jiné zdroje talentů, a to hlavně ve finančních službách (36 %). Dále zvyšují kvalifikaci a rekvalifikují stávající zaměstnance, umožňují částečné úvazky a flexibilní hodiny (shodně 23 %) a zvyšují počet placených inzerátů na potřebné pozice (20 %). Nejméně se firmy uchylují k využívání outsourcingových obchodních procesů či využíváním outsourcingu náborových procesů (RPO) (shodně 5 %).

Nejvíce firem navyšuje mzdy v IT, maloobchodě a energetice. Z hlediska regionů je to nejvíce v Praze. Flexibilní pracovní podmínky využívají zaměstnavatelé v sektoru Zdravotnictví a sociální péče (39 %). Outsourcing náborových služeb nejvíce využívají firmy v oblasti IT (14 %) a outsourcing obchodních procesů využívají zaměstnavatelé v Energetice a veřejných službách (22 %).

Jak společnosti přistupují k podpoře větší genderové rovnosti
Zaměstnavatelé v České republice přistupují k podpoře větší genderové rovnosti mnoha způsoby. Třicet tři procent z oslovených společností hlásí, že se snaží budovat otevřenou kulturu. Firmy také efektivně podporují well-being zaměstnanců (30 %) a mentoring a školení zaměstnancův různých pracovních modelech (pevná nebo flexibilní pracovní doba nebo práce z domu). 29 % společností plánuje v dalším roce analýzu problémů v oblasti rovnosti a začleňování s cílem najít řešení, která by do budoucna implementovala.

Globální pohled
Z globálního pohledu hlásí problém s hledáním potřebných talentů 74 % společností. To je o procento méně než předchozí rok. Situace ve světě se posledních pět let příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2009, kdy problém s nedostatkem talentů řešilo 30 % zaměstnavatelů, se počet společností, které nemohou najít potřebné talenty více než zdvojnásobil.

MP2

Největší potíže s nedostatkem talentů má Německo, kde problémy hlásí 86 % společností, Následuje Izrael (85 %). Trojici uzavírá Portugalsko, kde nedostatek talentů trápí 84 % společností. Naopak nejmenší potíže má Portoriko (53 %), Polsko a Kolumbie (shodně 59 %).

Obrázek3 copy copy copy copy

Největší potíže mají, stejně jako u nás, zaměstnavatelé v sektoru Zdravotnictví a sociální péče (77 %), dále IT (76 %) a Energetice a veřejných službách (76 %). Přestože se poptávka po IT a datových pozicích oproti loňskému roku mírně snížila, stále se tyto pozice obsazují nejhůře. Uvedlo to globálně 26 % společností. Následují inženýrské pozice (21 %) a obchodní a marketingové pozice (21 %). Stejně jako v Česku, tak i společnosti ve světě nemají problém obsadit pozice zaměřené na ESG (14 %) a HR pozice (16 %).

Globálně se snaží společnosti bojovat s nedostatkem talentů zvyšováním kvalifikace a rekvalifikací stávajících zaměstnanců (28 %). Zvyšování mzdy je na druhém místě (23 %) a jako třetí způsob, jak přistupovat k situaci s nedostatkem talentů je větší flexibilita (možnost částečného úvazku či pružné pracovní doby). Zvýšení počtu placených inzerátů je až na sedmém místě (17 %). Společnosti ve světě oproti Česku více využívají služby RPO, a to o polovinu (13 %).

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3