INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

HKCR copy copy copy copy copy copy copyS automatizací a robotizací mají zkušenosti téměř dvě třetiny českých firem. Nejvíce ji využívají střední a velké podniky, kde s automatizací a robotizací nemá zkušenost jen malý podíl firem – 21,7 % středních a 11,1 % velkých.

Naopak mikro a malé firmy zaostávají, přičemž s automatizací nemá zkušenosti téměř polovina respondentů v každé z těchto velikostních skupin. Překážky při zavádění automatizace a robotizace, kterým firmy čelí, zahrnují především omezené finanční zdroje, nedostatek odborných kapacit a obtížnou dostupnost vhodných technologií.

Hospodářská komora ČR prostřednictvím svého pravidelného šetření s názvem Komorový barometr zkoumala na podzim loňského roku zkušenosti českých firem s automatizací a robotizací. Výsledky potvrzují, že zavádění automatizace a robotizace představuje nemalé náklady pro firmy všech velikostních kategorií. Přičemž s výší nákladů na automatizaci a robotizaci mohou mít i firmy větších velikostí problém se vyrovnat, nehledě na to, že typicky disponují větším objemem finančních prostředků, které mohou na investice alokovat. Na druhou stranu firmy, které s automatizací a robotizací již zkušenosti mají, ji hodnotí převážně pozitivně – více než 60 % podniků uvedlo, že automatizace měla na jejich firmu pozitivní vliv.

„Hospodářská komora apeluje na vytváření vhodných podmínek pro rozvoj automatizace a robotizace, zejména prostřednictvím podpory investic, vzdělávání pracovníků a zavádění flexibilních technologických řešení. Pokud chceme držet krok s vyspělými ekonomikami, je nutné zjednodušit přístup firem k technologiím, posílit partnerství mezi podniky a institucemi a systematicky odstraňovat překážky, které firmám brání v automatizaci,“ říká prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.

Z hlediska odvětví je dle průzkumu automatizace a robotizace nejrozšířenější ve zpracovatelském průmyslu, kde zkušenost s ní nemá pouze 20,5 % firem. Naopak nejméně rozšířená je ve stavebnictví, kde s automatizací a robotizací nemá žádné zkušenosti více než polovina respondentů (57,1 %). Přesto i v tomto odvětví firmy, které je zavedly, hodnotí své zkušenosti převážně pozitivně (72,2 %).

 Překážky při zavádění automatizace nebo robotizace ve firmách

graf copy copy copy copy copy copy copy copy copy

„Šetření ukázalo, že významnou výzvou pro českou ekonomiku je rozšíření automatizace a robotizace v menších podnicích, které mohou čelit specifickým problémům a překážkám. Komorový barometr ukazuje, že malé a mikro firmy automatizaci často řeší vlastními silami, což může být důsledkem finančních limitů i potřeby flexibilních řešení. Přesto některé z nich hledají inovativní cesty a zapojují externí odborníky nebo využívají systémová řešení na míru,“ doplnila ředitelka odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory Lenka Janáková.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3