Generativní umělá inteligence (AI) do roku 2035 ovlivní více než 40 % pracovních míst v České republice, což představuje až 2,3 milionu pracovníků. Z toho přibližně 600 000 zaměstnanců pocítí zásadní dopady na svou pracovní náplň.
Vyplývá to z aktualizované studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) a středoevropské pobočky Aspen Institute.
„Generativní AI, schopná vytvářet texty, kódy, obrázky či zvuky, umožňuje rychlou syntézu a analýzu informací a automatizaci rutinních úkolů. Mezi nejvíce dotčené profese budou patřit softwaroví vývojáři, juniorní právníci a úředníci zpracovávající velké objemy dat,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.
Vedle těchto technických profesí ovlivní generativní AI i řadu pracovních pozic v administrativě, marketingu a zákaznickém servisu, kde se postupně zavádí využití automatizovaných chatbotů, prediktivní analýzy a nástrojů pro generování obsahu.
„Generativní AI nebude ovlivňovat pouze technické a administrativní profese. Studie poukazuje na to, že i odvětví, jako je zdravotnictví, školství nebo kreativní průmysl, zažijí zásadní změny. V medicíně může AI například urychlit diagnostiku a zpracování lékařských záznamů, čímž uvolní kapacity lékařů pro přímou péči o pacienty. V segmentu úklidu pak umožňuje úklidovým pracovníkům soustředit se na složitější práce a sama se učí rutinním činnostem,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
AI neznamená pouze zánik některých profesí – nabízí také příležitosti pro vznik nových, specializovaných pozic, jako je správa a optimalizace AI modelů či etické posuzování jejich dopadů.
Odhaduje se, že generativní umělá inteligence ovlivní více než 40 procent pracovních míst především díky rychlé syntéze a analýze informací a automatizaci rutinních úkolů. To bude mít dopad na přibližně 2,3 milionu pracovníků, z nichž 600 000 pocítí zásadnější dopady.
Studie se zároveň věnuje nutnosti investic do vzdělávání pracovní síly. Klíčové je nejen zvyšování digitálních dovedností, ale také schopnost pracovníků flexibilně reagovat na technologické změny a osvojovat si nové kompetence. Firmy i státní instituce jsou vyzývány k posílení programů zaměřených na rekvalifikace a celoživotní vzdělávání.
„Studie rovněž upozorňuje na potřebu adaptace českého vzdělávacího systému a trhu práce na rychle se měnící technologické podmínky. Důraz je kladen na rozvoj digitálních kompetencí a schopnost přizpůsobit se novým technologiím, aby Česká republika udržela svou konkurenceschopnost v globální ekonomice,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
„Závěry této studie podtrhují význam proaktivního přístupu k integraci AI technologií a přípravy pracovní síly na budoucí výzvy spojené s digitalizací a automatizací. Česká republika má příležitost stát se lídrem v této oblasti, pokud dostatečně využije své stávající technologické zázemí a odborný potenciál,“ říká Michal Pavlíček z pracovního portálu Prace.cz.
(tz)