INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
V uplynulém měsíci bylo podáno méně insolvenčních návrhů na firmy i na spotřebitele. Pozitivní obrat však musí potvrdit následující měsíce, neboť vývoj v červenci byl ovlivněn prázdninovým obdobím a dvěma svátečními dny. Po přepočtu na počet pracovních dní totiž počet insolvenčních návrhů oproti červnu 2012 mírně vzrostl.

V červenci 2012 bylo podáno celkem 2536 insolvenčních návrhů. Z toho bylo 609 insolvencí u právnických osob a podnikatelů a 1927 u nepodnikatelů. Proti minulému měsíci vzrostl počet insolvenčních návrhů u právnických osob a podnikatelů po přepočtu na počet pracovních dní o 4,67 %. Při srovnání červencových hodnot v letech 2012 a 2011 došlo k nárůstu insolvencí téměř o 23 %.

Vývoj firemních insolvencí

Mezi největší firmy, které se v červenci ocitly v insolvenci, patří společnost Abbigliamento Sportivo Czech Republic, spol. s r.o. (dříve KENVELO Czech Republic, spol. s r.o.), Oleochem, a.s., InterCora, spol. s r.o. a Alfa steel, a.s.. Insolvenční návrh u společnosti Oleochem a.s. soud 10.7.usnesením odmítl. U společnosti InterCora, spol. s r.o. se jedná již o druhý insolvenční návrh a u společnosti Alfa steel, a.s. dokonce o třetí.

Od 31.5. byla v insolvenci společnost Metrostav a.s. Teprve dne 12.7.2012 vydal soud usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu. Navrhovatel neprokázal, že by dlužník byl v platební neschopnosti a dlužník v řízení provedenými důkazy osvědčil, že má dostatek disponibilních prostředků k úhradě sporných pohledávek navrhovatele i jím označeného věřitele. Částky připadající na úhradu pohledávek v insolvenčním návrhu navíc společnost Metrostav a.s. složila do svěřenecké úschovy u notáře.

Způsobem řešení úpadku firem je konkurz nebo reorganizace.

Konkurs je způsob řešení úpadku spočívající v tom, že na základě rozhodnutí o prohlášení konkursu jsou zjištěné pohledávky věřitelů poměrně uspokojeny.

U reorganizace dochází k postupnému uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku. Předpokladem pro povolení reorganizace je, aby obrat firmy, která se dostala do problémů, činil v roce před insolvencí alespoň 100 000 000,- Kč. Druhým kritériem pro povolení reorganizace je, aby firma měla minimálně 100 zaměstnanců. Výše uvedená kritéria neplatí v situaci, kdy dlužník předloží nejpozději do 15 dnů po rozhodnutí o úpadku reorganizační plán, již schválený polovinou zajištěných i nezajištěných věřitelů.

Počty využití tohoto způsobu řešení úpadku jsou ve srovnání s počtem konkurzů stále minimální.

Konkurzů bylo v červenci 2012 prohlášeno 160, z toho počet konkurzů živnostníků činil 45.

Nepříznivá situace ve stavebnictví se projevuje už i v rostoucím počtu konkurzů u stavebních firem.

Insolvenční návrhy na spotřebitele

Počet insolvenčních návrhů fyzických osob – spotřebitelů má v posledních letech dominantní vliv na celkový počet insolvenčních návrhů. V červenci 2012 bylo v insolvenci 1927 nepodnikatelů. Nárůst je ve srovnání s červnem 2012 a po přepočtu na počet dní velmi mírný – o 0,76%. Pokud však srovnáme hodnoty z července 2012 a 2011, činí nárůst počtu insolvenčních návrhů 51%

Insolvenci fyzických osob je možné řešit oddlužením. Oddlužení probíhá buď formou zpeněžení majetku dlužníka nebo plněním splátkového kalendáře, kdy dlužník musí během 5 let splatit věřitelům alespoň 30% dluhu. Pokud dlužník není schopen řešit úpadek oddlužením, je prohlašován konkurz.

V červenci 2012 požádalo o oddlužení celkem 2037 osob. Ze všech žádostí bylo oddlužení povoleno v 1285 případech. Oddlužení formou zpeněžení majetku využilo v červenci 33 dlužníků. V ostatních případech bylo oddlužení řešeno nastavením splátkového kalendáře.

Pro další období Creditreform neočekává v oblasti vývoje insolvenčních návrhů žádný dramatický růst, počty insolvenčních návrhů v posledních měsících stagnují. Oproti předchozímu období však můžeme hovořit o zásadním snížení dynamiky růstu insolvenčních návrhů.

Vzhledem k vysokému zadlužení domácností a dalším plánovaným restriktivním opatřením vlády však přetrvává nejistota jak v podnikatelském sektoru, tak na trhu práce. To se odráží v hospodaření firem i v ekonomické situaci domácností.

Creditreform sleduje insolvenční rejstřík permanentně a své pravidelné analýzy o vývoji insolvencí v Česku i zahraničí zveřejňuje již několik let. Creditreform je mezinárodní skupinou poskytující svým zákazníkům hospodářské a kreditní informace, poskytuje služby inkasa pohledávek a také další služby v oblasti řízení rizik. Creditreform je přímo zastoupen v 23 evropských zemích a v Číně, celosvětově má 180 poboček a zaměstnává 4.500 pracovníků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3