INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Období velkolepých domů v Česku skončilo! Za posledních 20 let se rozloha typického nově postaveného domu v Česku zmenšila o více než polovinu. Dnes dávají Češi důraz hlavně na funkčnost, staví si proto převážně domy o rozloze kolem 100 metrů čtverečních. To fakticky odpovídá standardnímu bytu 4+1. Vyplývá to ze statistik společnosti CANABA, která již přes 20 let patří k největším prodejcům typizovaných montovaných domů u nás.

Ještě před zhruba 20 lety se v Česku stavěly hlavně domy s rozlohou 200 - 300 metrů čtverečních. "V 90tých letech stavěli hlavně začínající podnikatelé, pro které bylo důležité, jak domy vypadaly. Domy byly proto předimenzované, což souviselo s tím, podnikatelé měli peníze a chtěli to dát najevo. Běžně jsme proto prodávali a stavěli domy o rozloze 200 až 300 metrů. Jiné se prakticky v nabídce společností ani neobjevovaly," řekl Pavel Herclík, obchodní ředitel společnosti CANABA.

Postupně se ale rozloha nejčastěji stavěných domů zmenšovala. "Nesouvisí to ani tak s uvědoměním, ale spíše s ekonomickou situací, dodal Pavel Herclík. Kolem roku 2000 se totiž naplno rozběhl hypoteční trh a stavět tak mohly i středně příjmové skupiny jako živnostníci a střední management firem. "Větší roli v rozhodování o vlastním bydlení začala hrát ekonomika. Lidé si stavěli to, na co měli. Začala proto převažovat výstavba domů s rozlohou kolem 150 metrů čtverečních," řekl Pavel Herclík.

Dnes je podle něj situace opět jiná. „Stavějí se domy s obytnou plochou, která je výlučně potřebná k bydlení a všechno navíc je luxus. Průměrná plocha nově postaveného domu se blíží ke 100 metrům čtverečních, což odpovídá velikosti standardního bytu 4+1," uvedl Pavel Herclík. Podle statistik společnosti CANABA tvoří domy o velkosti 100m2 více než dvě třetiny celkové výstavby. "Zatímco před pěti lety bylo téměř nemožné najít v nabídce projektů dům o velkosti kolem 70m2, dnes se v tomto standardu staví nejvíc. Naše společnost přišla před dvěma, třemi roky s domem CHICO za milion a rozlohou přes 80 metrů čtverečních a fakticky tak odstartovala tento trend. Dnes i ostatní firmy ve svých katalozích prezentují domy dokonce již od 60m2," dodal Pavel Herclík.

Cena se nesnížila, rozloha pozemku ano

Vedle velikosti domu se za posledních 20 let významně snížila také velikost pozemků, cena za stavbu domu však zůstává téměř neměnná. "Zmenšující" se typické české domy souvisí nejen s praktickou potřebou lidí, ale i s dramaticky se zvyšující cenou pozemků. Podle Pavla Herclíka chtěli po roce 1989 všichni Češi parcelu o rozloze 2,5 tisíce m2, přičemž dnes je nejžádanější parcela o 600 metrech čtverečních. "Češi pochopili, že nebudou mít čas starat se o velké pozemky. Také zahrada je totiž nesmírné finančně i časově náročná," dodal.

Naopak cena nejčastěji stavěného domu se nijak dramaticky nezměnila. "V 90. letech bylo možné pořídit si dům o rozloze 200 metrů čtverečních za 2 až 3 miliony korun. Dnes se za stejnou cenu staví 80 procent domů, mají však rozlohu jen kolem 100 metrů čtverečních. Důvodem je především zvyšující se cena práce," podotkl obchodní ředitel společnosti CANABA.

Tabulka: Jak se vyvíjel typický český dům v posledních 20 letech

90. léta Kolem roku 2000 2011

Rozloha domu (m2) 200 - 300 150 80-100

Cena domu (mil. Kč) 3 3 2

Rozloha pozemku (m2) 2500 1100 600

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3