INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Celkový počet insolvenčních návrhů vzrostl za devět měsíců roku 2012 proti stejnému období loňského roku o 33%. Hlavní podíl na nárůstu insolvencí měli fyzické osoby nepodnikatelé, jejichž počet vzrostl proti třem čtvrtletím roku 2011 o 39 %, nárůst u právnických osob činil 19 %.

V absolutních číslech bylo v září 2012 podáno celkem 2371 insolvenčních návrhů. Z toho bylo 611 insolvencí u právnických osob a podnikatelů a 1760 u nepodnikatelů. Přes pozitivní tendence v absolutních číslech se neopakuje příznivý vývoj ze srpna 2012, kdy počet insolvenčních návrhů dosáhl po přepočtu na počet dní v měsíci druhé nejnižší hodnoty roku 2012. Vzhledem k tomu, že září mělo jen 19 pracovních dní, došlo proti srpnu 2012 k nárůstu celkového počtu insolvenčních návrhů o 3,5 %. Nárůst u právnických osob a podnikatelů činil 2,2 % a u nepodnikatelů 4 %.

Zdroj Creditreform, insolvenční rejstřík

V insolvenci se v září 2012 opět ocitla společnost AŠ-ET spol. s r.o.. Potřetí je v insolvenci textilní společnost Seba T, akciová společnost a KLIMATHERM, spol.s r.o., který je od března 2012 v likvidaci. Opakuje se i insolvenční návrh u vydavatelství OMEGA PRESS a.s.. Nově je v září v insolvenci také společnost A L I C O, spol. s r.o. a MAKK TEPLICE, spol. s r.o..

Způsobem řešení úpadku firem je konkurz nebo reorganizace.

Konkurs je způsob řešení úpadku spočívající v tom, že na základě rozhodnutí o prohlášení konkursu jsou zjištěné pohledávky věřitelů poměrně uspokojeny.

U reorganizace dochází k postupnému uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku. Předpokladem pro povolení reorganizace je, aby obrat firmy, která se dostala do problémů, činil v roce před insolvencí alespoň 100 000 000,- Kč. Druhým kritériem pro povolení reorganizace je, aby firma měla minimálně 100 zaměstnanců. Výše uvedená kritéria neplatí v situaci, kdy dlužník předloží nejpozději do 15 dnů po rozhodnutí o úpadku reorganizační plán, již schválený polovinou zajištěných i nezajištěných věřitelů.

Počty využití tohoto způsobu řešení úpadku jsou ve srovnání s počtem konkurzů stále minimální.

Konkurzů bylo v září 2012 prohlášeno 163, z toho počet konkurzů živnostníků činil 45. Ve srovnání devíti měsíců letošního a loňského roku došlo k nárůstu celkového počtu konkurzů o 5%, počet živnostenských firem v konkurzu vzrostl v meziročním srovnání o 12,6%.

Počet insolvenčních návrhů fyzických osob – spotřebitelů má v posledních letech stále dominantní vliv na celkový počet insolvenčních návrhů, i když dynamika nárůstu tohoto segmentu se meziročně snižuje.

Za první tři čtvrtletí roku 2012 vzrostl počet insolvencí nepodnikatelů proti stejnému období roku 2011 o 39 %. Naproti tomu v roce 2011 činil nárůst insolvenčních návrhů ve srovnání s devíti měsíci roku 2010 téměř dvojnásobek - 72 %.

Insolvenci fyzických osob je možné řešit oddlužením. Oddlužení probíhá buď formou zpeněžení majetku dlužníka nebo plněním splátkového kalendáře, kdy dlužník musí během 5 let splatit věřitelům alespoň 30 % dluhu. Pokud dlužník není schopen řešit úpadek oddlužením, je prohlašován konkurz.

V září 2012 požádalo o oddlužení celkem 1871 osob. Ze všech žádostí bylo oddlužení povoleno v 1442 případech. Oddlužení formou zpeněžení majetku využilo v září 2012 61 dlužníků. Počet osob, které v rámci oddlužení využili možnost zpeněžení majetku, vzrostl za tři kvartály letošního roku proti roku 2011 na trojnásobek. Tento radikální nárůst potvrzuje, že se v insolvenci stále častěji ocitají i movitější fyzické osoby, které nezvládají splácet své závazky, obvykle z důvodu ztráty zaměstnání. Ve většině případů je oddlužení řešeno nastavením splátkového kalendáře.

Přestože došlo k zmírnění dynamiky růstu počtu insolvenčních návrhů, neočekává Creditreform do konce roku 2012 v oblasti vývoje počtu insolvenčních návrhů žádnou výraznou změnu situace.

Vzhledem k vysokému zadlužení domácností a k restriktivním opatřením vlády podvazujícím ekonomiku, přetrvává nejistota jak v podnikatelském sektoru tak na trhu práce. To se odráží v hospodaření firem i v ekonomické situaci domácností.

Významný vliv na počty insolvenčních návrhů však mohou mít právě schvalovaná opatření vlády na zvýšení daňového zatížení domácností i firem, která mají začít platit od ledna 2013.

Creditreform sleduje insolvenční rejstřík permanentně a své pravidelné analýzy o vývoji insolvencí v Česku i zahraničí zveřejňuje již několik let.

Creditreform je mezinárodní skupinou poskytující svým zákazníkům hospodářské a kreditní informace, poskytuje služby inkasa pohledávek a také další služby v oblasti řízení rizik. Creditreform je přímo zastoupen v 23 evropských zemích a v Číně, celosvětově má 180 poboček a zaměstnává 4.500 pracovníků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3