Lépe než se čekalo, dopadly maloobchodní tržby v srpnu. Meziročně se v důsledku nižšího počtu pracovních dní snížily o 0,3 %, po očištění o tento vliv se ovšem zvýšily o 1,3 %. Maloobchodu opět pomohl především motoristický segment, který rostl o čtyři procenta navzdory více než desetiprocentnímu propadu registrací nových automobilů v srpnu.
Maloobchodu bez aut se už tak nedaří, neboť se jeho tržby v srpnu snížily o 1,2 %. Méně lidé stále utrácejí za potraviny, jejichž ceny rostou už více než tři roky – naposledy o 5,6 %. Méně tentokrát lidé utráceli za drogérii a naopak více jako již tradičně za elektroniku, jíž pohánějí vzhůru klesající ceny zboží.
Rapidní přírůstky tržeb zaznamenávají i nadále zásilkové a internetové obchody. Jejich dvouciferný nárůst pokračoval i v srpnu, kdy se jejich tržby zvýšily o 19,3 %. Dlouhodobý trend těchto obchodů ve srovnání s tržbami kamenných prodejen jasně potvrzuje trend přesouvání nákupů na síť.
Aktuální výsledky maloobchodu naznačují, že spotřeba domácností se stabilizovala a pozvolna se začíná odrážet ode dna. Prim v růstu zatím ovšem hrají především auta, jejichž prodeje podporují příznivější ceny a promo akce.
S rostoucí spotřebitelskou důvěrou, kterou vidíme v posledním půlroce je však vidět, že pozvolná opadá strach z budoucnosti a roste ochota utrácet. Silnou bariérou je však i v letošním roce horší reálná finanční situace domácností. Inflace sice rychle klesá, ale ani to prozatím nestačí na zachování – respektive na růst – reálné kupní síly spotřebitelů.
Výsledky maloobchodu budou v příštích měsících mírně pozitivní. Hovořit ovšem o návratu spotřebitelského apetitu a silném růstu spotřebitelské poptávky je ovšem stále velmi předčasné.
***
Aktuální komentáře naleznete na stránkách analytiků ČSOB www.csob.cz/analyzy a na twitteru @analyticiCSOB
Analýzy ČSOB ve Vašem mobilu? Stáhněte si zdarma aplikaci ČSOB Finanční trhy z iTunes AppStore nebo z GooglePlay
Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.