INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České firmy jsou ve svých výhledech do budoucna mírně pozitivní. Ukazuje to nový Index očekávání firem, jehož hodnota se ve třetím kvartálu letošního roku dostala na 6,3 bodu. Unikátní výzkum ČSOB mezi středními a malými firmami zjistil, že více než polovina z nich očekává v následujícím čtvrtletí zvýšení poptávky. Nejvíce optimistické jsou přitom nedávno založené mladší firmy. V rámci šetření byly sledovány také bariéry podnikání.

Index očekávání firem bude na kvartální bázi sledovat aktuální náladu mezi středními a malými firmami. „Střední a malé firmy jsou motorem české ekonomiky a pro ČSOB představují důležitý a dynamický segment. Doposud jej však nikdo přesně nesledoval, což nás motivovalo k sestavení Indexu. Jeho cílem je lépe firmám porozumět a odhadnout jejich budoucí vývoj a potřeby,“ vysvětluje Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB.

Celkovou hodnotu Indexu tvoří očekávání v oblasti vývoje poptávky, objemu investic a plánované změny v podnikání. Průzkum ukázal, že jeho výsledná hodnota je ve třetím čtvrtletí 2013 tažena zejména očekáváními v oblasti vývoje poptávky – její nárůst očekává 51 procent firem. „Kromě mladých rostoucích podniků převažuje pozitivní očekávání mezi firmami, které jsou orientovány na export, na B2B zákazníky nebo podnikají ve více oborech. Pozitivní očekávání však byla překvapivě zaznamenána také u firem, jejichž tržby v posledních třech letech mírně klesaly,“ komentuje zjištění Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB. Firmy jsou zdrženlivější v oblasti investic – jejich zvýšení oproti minulému roku plánuje jen 37 procent dotazovaných. Mírný optimismus převažuje ve třetí složce indexu, která vyjadřuje chuť k podnikání. Sice jen 18 procent firem uvažuje o rozšíření svých aktivit, celé dvě třetiny však hodlají zachovat podnikání ve stávajícím rozsahu.

Podle zkušeností ČSOB stojí za dynamikou středních a malých firem především jejich snaha o expanzi na zahraniční trhy, investice do moderních technologií nebo zájem o evropské dotace. „Od banky požadují tyto firmy především úvěrové a inteligentní transakční produkty a služby. Jejich potřeby finančních služeb se rozšiřují, a tak vzniká víc prostoru pro poradenství a oboustranně zajímavou spolupráci,“ dodává Petr Manda.

Jako nejčastější bariéru svých aktivit uvádějí firmy zátěž ze strany státu, která vadí 70 procentům dotazovaných. Nejvíce přitom komplikuje jejich podnikání nadbytečná administrativní zátěž a časté legislativní změny. K nejpalčivějším finančním problémům, které byly druhou jmenovanou překážkou, patří druhotná platební neschopnost nebo nedostatek provozního kapitálu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3