Přínosná konference s jednoticím tématem k vyšší efektivitě českého školství se uskutečnila 23. a 24. dubna v Praze. Hodnotila a uzavírala výsledky projektu IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání. Cílem projektu, který nastartoval v roce 2010 a letos skončí, je vytvořit návrh národního systému pro zajišťování a komplexní vnitřní a vnější hodnocení kvality ve všech typech ITV v ČR, včetně návrhu na institucionální zabezpečení a provozování tohoto systému.
Kromě jiného má podpořit zvýšení transparentnosti – tj. poskytnout státu, uchazečům o studium, studentům, zaměstnavatelům, partnerům z akademického i komerčního sektoru, potenciálním sponzorům a jiným zájemcům informace o různých aspektech kvality škol tak, aby byly široce dostupné a navzájem srovnatelné. Podstatným úkolem je tedy také přispět ke zvyšování kvality, konkurenceschopnosti a průhlednosti institucí terciárního vzdělávání tak, aby výsledky jejich činnosti byly prospěšné celé společnosti v ohledu kulturním, sociálním a ekonomickém.
A o tom byla i jednotlivá vystoupení špičkových odborníků. O systému zvyšování kvality vzdělávacího procesu hovořil Alois Fiala. Excelence v prostředí VŠ a metodika hodnocení její úrovně a metodická doporučení – to byl název referátu Růženy Petříkové. Význam a validita zvoleného přístupu k hodnocení kvality VŠ byl příspěvek Milana Zeleného. O pilotních implementacích hovořili zástupci dvou univerzit a dvou vysokých škol – Eva Pasáčková, Klára Seitlová, Petr Vavřín a Jan Žufan. K evropské akreditaci vystoupil Jiří Růžička. Lenka Krhutová přednesla příspěvek o Vytváření podmínek na VŠ pro znevýhodněné studenty. Vlasta Krupková hovořila na téma Kvalita a etika. Zvyšování kvality pedagogického procesu z pohledu vedení škol a školské politiky bylo téma pro Lenku Valovou a Radko Rajmona. Milan Šimek se vyjádřil k Hodnocení kvality absolventy a zaměstnavateli. Sběr dat pro účely vnitřního hodnocení kvality bylo téma pro Milana Hutyru, Jaroslava Nenadála, Růženu Petříkovou a Davida Vykydala.
(rix)