INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Březnový výsledek maloobchodu znamenal potvrzení, že i nadále představuje nejsilnější faktor českého ekonomického oživení spotřebitelská poptávka. Byť došlo k jejímu mírnému zpomalení oproti předchozímu měsíci, je téměř 6% meziroční přírůstek výrazně i nad úrovní hodnot průměrné dlouhodobé časové řady. Na tomto vývoji se podílí jak pozvolna akcelerující mzdový růst, tak současně i rekordně nízké úrokové sazby v prakticky neinflačním prostředí, umožňující levně financovat například nákup osobního automobilu. Za předpokladu, že i ostatní složky poptávky po HDP vykážou dlouhodobě udržitelný dynamický vývoj, je rychlé tempo růstu osobní spotřeby zdravé a nepředstavuje pro naši ekonomickou budoucnost rizikový faktor.

Tento vývoj dobře zapadá i do kontextu vývoje ekonomiky EU, jejíž pravidelný jarní odhad zveřejnila Evropská komise včera. Ekonomický výhled EU se podle něj dále mírně zlepšuje kvůli příznivým a naplňujícím se cyklickým předpokladům, kombinovaným s dalšími faktory především cenového charakteru (výrazný pokles cen ropy, oslabení kursu eura, rekordně nízké úrokové sazby, podpořené politikou kvantitativního uvolňování Evropské centrální banky). Odhad konstatuje, že k těmto spíše krátkodobějším faktorům by se v průběhu času měly připojit též dopady strukturálních reforem, posílených například naplňováním Evropského fondu pro strategické investice, a pozvolný přesun od restriktivní ke spíše neutrální fiskální politice. V roce 2015 je odhadován průměrný růst HDP EU na 1,8 % meziročně, aby v roce příštím činilo tempo růstu ještě o 0,3 procentního bodu více. Hlavním tahounem tohoto výkonu je domácí poptávka a v jejím rámci pak soukromá spotřeba, které by až v příštím roce měly zdárně sekundovat oživené investice.

Podle jarního odhadu Evropské komise by Česká ekonomika po šestileté pauze měla opětovně nastoupit svoji konvergenční linii a začít se svojí vyspělostí viditelněji (nicméně stále nikterak razantně) přibližovat průměru EU. Pro léta 2015 a 2016 odhaduje Evropská komise český hospodářský růst v tempu 2,5 %, resp. 2,6 %, což lze vyhodnotit jako realistické a uspokojivé. Tento vývoj by však současně vedl k tomu, že některé země střední a východní Evropy zřejmě porostou ještě rychleji a takto budou naopak konvergovat k nám; v důsledku toho bychom neměli zůstat překvapeni, kdyby výše HDP na obyvatele jako široce využívané kritérium ekonomické vyspělosti, bylo do konce této dekády vyšší pro Slovensko v porovnání s Českou republikou.

Příznivá růstová výkonnost EU by se měla projevit v dalším snížení průměrné míry nezaměstnanosti EU až na 9,2 % v roce 2016 (pro Českou republiku 5,5 %). I přes nezřetelné vzlínání bychom i nadále měli žít v prostředí velmi nízkoinflačním.

Petr Zahradník,

poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3