INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 Ardon SafetyŽivnostníci chybí na pracovišti kvůli úrazům a nemocem třikrát méně než zaměstnanci. Jejich pobyt v pracovní neschopnosti je ale dvaapůlkrát delší, jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu za rok 2018.

Celorepublikový průměr výskytu pracovní neschopnosti u zaměstnanců je 39,8 případů na 100 pojištěnců, kdežto živnostníci mají jen 14 případů na 100 pojištěnců. Nejvíce dní prostonali pracovníci ve zpracovatelském průmyslu, v souhrnu 23 miliony dní kvůli úrazům a nemocem.

Lehčí nemoci a úrazy přecházejí

„Živnostníci jdou na neschopenku teprve tehdy, když jsou na tom zdravotně opravdu špatně a také marodí výrazně déle. Zatímco zaměstnanci jsou v pracovní neschopnosti 43,7 dne, u živnostníků trvá doba léčení 110,5 dne,“ srovnává analytik rizik na pracovišti Ondřej Švadlenka ze společnosti Ardon Safety. Živnostníci jsou pole odborníků nuceni lehčí nemoci a úrazy přecházet, protože se marodění ekonomicky nevyplatí. „Nárok na nemocenskou mají až po dvou týdnech od začátku pracovní neschopnosti, a tak musí kalkulovat s ušlým ziskem nebo sankcemi z prodlení zakázek. I to patří mezi důvody, proč živnostníci marodí skoro třikrát méně než zaměstnanci,“ upřesňuje Ondřej Švadlenka ze společnosti Ardon Safety, bezpečnostní poradce pro průmyslové firmy a řemeslníky.

Rizikem předávání zakázek

V Česku je zhruba milion živnostníků a jejich počet roste už třetím rokem za sebou. „Například jen ve stavebnictví, které patří z hlediska pracovních úrazů k nejrizikovějším oborům, pracuje přes 360 tisíc zaměstnanců a živnostníků. Pokud živnostníky něco ohrožuje, bývá to systém předávání zakázek, kdy si staveniště přebírají od velkých stavebních firem živnostníci nebo malé firmy. U malých firem a živnostníků je významně nižší povědomí a znalost správných bezpečných postupů a bezpečnost se řeší jen na úrovni pudu sebezáchovy, nikoliv bezpečnostních norem a postupů,“ dodává Petr Kaňka, školitel bezpečnosti práce z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Nejvíce prostonaných dní ve zpracovatelském průmyslu

V roce 2018 bylo zaznamenáno nejvíce případů pracovní neschopnosti za posledních deset let, a sice 1,8 milionu. Nejvíce dnů v dočasné pracovní neschopnosti prostonali lidé pracující ve zpracovatelském průmyslu. Bylo to celkem 22 milionů dní kvůli nemoci a jeden milion dní kvůli pracovním úrazům. Největší nárůst v trvání pracovní neschopnosti vykazovalo za delší časové období odvětví těžba a dobývání. Od roku 2009 do roku 2018 došlo v tomto segmentu k prodloužení pracovní neschopnosti v průměru o 8,5 dne, tj. navýšení o 22 %.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3