Covidová krize se zásadním způsobem podepsala na nabídkách leteckých společností. Letů, zejména těch levných, výrazně ubylo. Turisté jsou tak často odkázáni na dopravu vlastním automobilem.
Dlouhé cesty s sebou ovšem nesou rizika, a to zejména cestujete-li v noci. Hodiny řízení ve tmě či v podmínkách s nízkou viditelností vyžadují soustředění a namáhají oči, což samozřejmě řidiče značně vyčerpává. A únava je, jak známo, z hlediska bezpečnosti silničního provozu úhlavním nepřítelem způsobujícím fatální nehody. V tomto ohledu do značné míry pomáhají nové technologie. Jednou z nich je převratná novinka v automobilovém světě, maticové světlomety.
Jak fungují? Maticová světla se skládají ze spousty jednotlivých diod uložených ve sloupcích. Ve spolupráci s kamerou pak auto zapíná a vypíná diody dle potřeby. Můžete tak takřka neustále používat dálková světla, aniž byste je museli vypínat. Nikdy totiž neoslňujete ostatní účastníky silničního provozu. Když máte vozidlo v protisměru, vaše auto vypne jen ty ledkové sloupce, které by protijedoucí vozidlo oslňovaly. Dojíždíte-li auto před vámi, světlo vycházející z vašich světlometů ho doslova obtéká. Kromě toho, že se jednotlivé diody vypínají a zapínají dle potřeby, dokážou i měnit intenzitu, takže v zatáčce vám přisvítí tak, aby byla viditelnost optimální. Maticové světlomety vám tedy v každé situaci dávkují maximum světla, ovšem vždy s ohledem na ostatní vozidla.
Tyto světlomety byly až dosud vyhrazeny prémiovým segmentům. Moderní doba je však nyní přináší i do mainstreamových modelů. Příkladem je nový Peugeot 308, který přijde na český trh letos v říjnu, a Peugeot 308 SW očekávaný na začátku příštího roku. Zde se tato technologie nazývá Peugeot Matrix LED Technology. Nové modely slibují mnohem větší účinnost svícení a vyšší bezpečnost v každodenním provozu. U nového Peugeotu 308 se kromě maticových světlometů ve velké míře uplatňují LED světlomety, a to dokonce už od základní úrovně výbavy. LEDky svítí mnohem intenzivněji než halogeny, což už je samo o sobě důležitým bezpečnostním prvkem. Navíc vydrží svítit po celou dobu životnosti vozu, takže není třeba žárovky měnit.
Na přední světlomety u Peugeotu 308 navazují denní světla ve tvaru tesáků. To je atraktivní designový atribut a současně záruka, že vás ostatní řidiči spolehlivě uvidí. Dokonalou viditelnost v noci podporuje i další asistenční systém, kterým dříve disponovaly výhradně „prémiovky“, a to systém nočního vidění neboli Night Vision. Dnes ho najdete například u Peugeotu 508, 508 SW a faceliftovaných SUV Peugeot 3008 a 5008. Funkce Night Vision používá infračervenou kameru. S její pomocí umí rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na dálku 200 až 250 m, tedy více než dosah potkávacích světel, infračervené záběry pak zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Můžete se tedy dívat na svět očima nočního predátora. A nejen to, hlavně výrazným způsobem zvýšíte bezpečnost vás i ostatních.
(tz)