Elektromobilita dává velké naděje řidičům do budoucna a ukazuje, že cesty inovací mají smysl i přesto, že právě auta na jiný pohon, než je benzín a nafta, vzbuzují široké diskuze, a nejen u piva. Je to téma, které zní světem stejně jako třeba zásobování evropských firem plynem nebo zanášení moří plasty. Jak se zatím ukazuje, lidstvo si dokázalo poradit s nejedním zapeklitým problémem a najít řešení, která jsou člověku prospěšná. Generální ředitel Kia Czech s.r.o. Arnošt Barna odpovídal na otázky týkající se vizí a strategie výroby, prodeje, servisu elektromobilů:
Jak se rýsuje letošní rok v Kia Czech měřeno počtem prodaných aut? Budou výsledky lepší, nebo horší než vloni?
Za prvních deset měsíců letošního roku jsme prodali 8467 nových automobilů, což je o 4 % a 326 vozů více než za stejné období loňského roku. Mezi značkami si držíme 5. pozici a 5,3% podíl na trhu s novými osobními automobily. Pro tento rok odhadujeme, že překročíme hranici 10 000 prodaných vozů. Tahounem letošních prodejů je kromě stálice na první příčce, modelové rodiny Ceed, také v lednu představená 5. generace SUV Sportage. Sportage se letos postarala již o 23 % prodejů značky Kia, a to nejenom díky tomu, že nová generace přinesla celou řadu konstrukčních i technologických novinek, ale i proto, že je poprvé ve své bohaté historii nabízena i jako hybrid a plug-in hybrid. V segmentu elektromobilů se pak velice dobře daří i držiteli titulu Evropské auto roku 2022, modelu EV6, u kterého evidujeme již 113 registrací a 5. příčku v segmentu čistě elektrických vozidel. Věříme, že stejně zaboduje i sportovně střižená varianta EV6 GT, která je na našem trhu žhavou novinkou.
Jste jednou ze značek, které dávají vysoké šance elektromobilitě. Co si pod tím můžeme představit v případě České republiky?
Do pěti let chceme zákazníkům nabídnout široké portfolio 14 plně elektrických modelů, přičemž první dva zástupci modely EV6 a Niro EV již po tuzemských komunikacích jezdí. Do budoucna se přitom nechceme soustředit jen na bateriové elektromobily (BEV), ale také na elektromobily poháněné palivovými články (FCEV). Věříme, že vedle sebe mohou koexistovat různé druhy alternativních ekologických pohonů a záležet bude na zákaznících, který z nich si více oblíbí. Na elektromobilitu jsme připraveni nejen jako značka, ale i jako země. V České republice totiž můžeme těžit z jedné z nejrobustnějších sítí dobíjecích stanic, kdy na aktuálně 2200 dobíjecích bodů připadá 13 000 bateriových elektromobilů, jinými slovy šest elektromobilů na jeden dobíjecí bod. Nejen na našem trhu, ale v rámci celé Evropy pak vnímáme jako bod zlomu rok 2030, kdy by se na našich prodejích měly podle odhadů podílet elektrifikované vozy z 90 %, v tom roce budou postupně získávat větší váhu elektromobily na úkor hybridních vozů.
Kdo si u vás auta tohoto typu dnes kupuje nejvíce? A jaké jsou dodací lhůty?
Zájem o nízkoemisní vozy značky Kia na českém trhu roste. Prodeje elektrifikovaných verzí (hybrid, plug-in hybrid a bateriový elektromobil) tvoří v letošním roce již 7% podíl, to je téměř trojnásobek loňského výsledku. Z toho čistě elektrických vozů jsme letos prodali již 178 kusů, to je více než za posledních osm let dohromady.
Zákazníky plně či částečně elektrifikovaných vozidel jsou typicky firmy z IT odvětví nebo společnosti podnikající v energetice. Dodací lhůty se liší dle modelu, specifikace a místa výroby. Například na letos nejprodávanější verzi elektromobilu EV6 s pohonem všech kol, který se vyrábí v Koreji, je dodací lhůta v horizontu 6–12 měsíců. Naopak model Niro, který je k dispozici nejen jako plný elektromobil, ale i jako plug-in hybrid a hybrid, umíme dodat v řádu týdnů.
A cíle pro roky následující?
V roce 2035 chceme mít plně elektrifikovanou celou modelovou řadu v Evropě a do roku 2040 disponovat portfoliem plně elektrických vozidel i na ostatních mimoevropských klíčových trzích. Zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory a přechod k elektromobilitě je jedna věc, ale pro splnění klimatických cílů je to nedostačující. My si naši odpovědnost k planetě plně uvědomujeme a zavázali jsme se, že do roku 2045 dosáhneme plné uhlíkové neutrality napříč celým provozem firmy od logistiky přes výrobu a samotný provoz vozidel až po recyklaci a likvidaci odpadu. K dosažení tohoto cíle chce Kia snížit své globální emise oproti roku 2019 o 97 %. Poslední 3 % vykompenzujeme zaváděním dalších opatření schopných plně vyrovnat uhlíkové emise, které bude Kia ještě produkovat (např. ve spolupráci s neziskovou organizací Ocean Cleanup se záměrem čistit oceány a moře od plastů, či spuštěním projektu Modrý uhlík zaměřeným na ochranu mořských ekosystémů). Čeká nás tedy ještě obrovský kus práce.
Nevyvolává vaše strategie tak trochu paniku mezi motoristy, nepředpokládáte zvýšený zájem o vozy na tradiční kapalná paliva?
Naopak, naše strategie paniku zmírňuje, protože říká, že i po roce 2035, kdy se nebudou smět prodávat osobní automobily se spalovací pohonnou jednotkou, bude dostatečně široká nabídka elektromobilů. Máme pro to zajištěný dostatek materiálu, dodavatele a vše další potřebné. Současně bych chtěl motoristy uklidnit. V žádném případě nehodláme provést změnu v naší modelové řadě ze dne na den. Nabídka elektromobilů se bude sice stále více rozšiřovat, ale až do roku 2035 hodláme nabízet i konvenční a hybridní motorizace. Intenzivně také investujeme do vývoje elektromobilů s palivovým článkem a do syntetických paliv. Takže nabídka bude v následujících letech opravdu pestrá a zákazník se bude moci rozhodovat mezi různými typy pohonů.
Co by podle vás ještě napomohlo tomu, aby měl český zákazník větší zájem o elektromobily?
Každoročně pozorujeme zvýšený zájem zákazníků o čistou mobilitu. Například na před několika dny skončené výstavě e-Salon v pražských Letňanech jsme hovořili s mnoha návštěvníky, kteří v následujících šesti měsících plánují nákup elektromobilu. Z naší široké nabídky nízkoemisních vozů poutal největší pozornost model EV6 a novinka Niro EV.
Pro rychlejší rozvoj elektromobility by pomohla výraznější podpora ze strany státu, tedy nejen pro veřejný sektor, ale i pro firmy, a případně i privátní zákazníky. Druhým faktorem je pak dostatečně široká dobíjecí infrastruktura. V České republice aktuálně disponujeme celkem robustní sítí dobíječek, avšak potřebujeme posílit infrastrukturu podél dálničních tahů vybudováním především ultrarychlých dobíjecích bodů. Na rozvoji dobíjecí infrastruktury se podílíme i my. V České republice jsme ve spolupráci s energetickou společností E.ON vybavili dobíjecími stanicemi všechna dealerství a našim zákazníkům poskytujeme kompletní řešení pro domácí dobíjení, včetně vyřízení dotací. V Evropě pak spolupracujeme na budování ultrarychlé dobíjecí sítě IONITY.
Vyjmenoval byste největší přínos elektromobilů pro uživatele, ale i to, co jim dělá zatím největší starosti?
Největšími výhodami elektromobilů jsou tichý provoz bez vibrací od spalovacího motoru, nulové emise a nižší provozní náklady, a to díky stále ještě levnější elektřině oproti tradičním palivům, respektive úsporám za dálniční známku nebo parkování v centrech velkých měst. Vyzdvihl bych také vynikající jízdní vlastnosti i díky naší nové podvozkové platformě E-GMP, kterou jsme poprvé použili u modelu EV6. S ohledem na modulární platformu, která byla od samotného počátku vyvíjena pro potřeby elektromobilů, nejsou inženýři při vývoji omezeni architekturou a tvary klasických automobilů. Umístění akumulátorů do podvozkové platformy navíc dovoluje ideálně rozložit hmotnost a snížit těžiště vozu. Moderní elektromobily ale nabízejí i řadu pokročilých technologií, které umí zjednodušit a zpříjemnit každodenní život. Zmínil bych například praktickou funkci Vehicle-to-device (V2D), kterou disponuje naše EV6 nebo druhá generace modelu Niro. Elektromobil s jejím využitím funguje v podstatě jako obří powerbanka. Můžete z něj dobíjet běžné domácí spotřebiče, od rychlovarné konvice, televize a chladničky přes počítač, gril a elektrokolo až po osvětlení na chatě nebo třeba jiný elektromobil.
Ze všech hlavních výtek a zažitých stereotypů, které byly spojovány s prvními elektromobily, se stávají pouhé neopodstatněné mýty. Akumulátory již nijak neomezují velikost zavazadlového prostoru, naopak řada elektromobilů má další menší zavazadlový prostor i pod přední kapotou, kde je u klasických aut umístěn spalovací motor. Dojezd elektromobilů přesahuje běžně 500 kilometrů a je již téměř srovnatelný s konvenčními vozy. Zkracuje se také doba dobíjení. Například naši EV6 dobijete u ultrarychlé dobíječky z 10 na 80 % za 18 minut. Pro představu za necelé 4,5 minuty se váš dojezd prodlouží o 100 kilometrů. Za tu dobu si na benzínce ani nestihnete odskočit na toaletu a vypít kávu. Stejně tak se postupně rozšiřuje síť dobíječek, takže už to dávno není o tom, že byste neměli kde dobít.
O čem bude v příštích letech záruka a servis?
Servisní služby se jednoznačně budou muset adaptovat na jinou mnohem sofistikovanější, ale v něčem mnohem jednodušší pohonnou jednotku. Elektromobily mají oproti klasickým autům méně pohyblivých částí, u kterých hrozí opotřebení a nepotřebují ani tolik provozních kapalin. Kde ale dříve stačil šikovný automechanik, budou potřeba spíše elektrikáři a IT specialisté. Kromě servisu se zákonitě mění i záruční podmínky. Standardní sedmiletá záruka Kia platí nejenom na vůz, ale i na celý EV systém, včetně velkokapacitního akumulátoru, u něhož po sedmi letech provozu garantujeme kapacitu, tzv. State of Charge (SoC) nad hranicí 70 %. Akumulátor, který v autě doslouží a na základě diagnostiky disponuje stále dostatečnou kapacitou, dostává další šanci na tzv. druhý život. Proto jsme také například investovali do německého startupu Encore (spadajícím pod Deutsche Bahn) za účelem vývoje úložiště elektrické energie využitím vysloužilých akumulátorů, které sice už nevyhovují potřebám pro nasazení v elektromobilu, ale stále nabízejí přiměřenou kapacitu pro akumulaci energie a úsporu nákladů v budovách.
Počítáte s prodejem ojetin elektromobilů vaším prostřednictvím?
Prodej ojetin a zánovních vozů má na starosti naše autorizovaná dealerská síť. Aktuální program nazvaný Prověřené ojeté vozy nabízí prověřené ojetiny v perfektním technickém stavu a se zárukou 3–6 let. Už dnes v nabídce naleznete vozidla z portfolia nízkoemisních vozů.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi