Automobilka Peugeot dlouhodobě usiluje o to, aby byla mobilita čistší a výroba udržitelnější. Nový Peugeot 3008, který se českým novinářům oficiálně představil v závěru května, je toho důkazem. V celém vozidle je totiž použito víc než 500 kg ekologických materiálů. A pohony? Klasický „spalovák“ už v nabídce k vidění není. Model 3008 míří vstříc budoucnosti vždy plně či částečně elektrifikovaný.
Kovy a polymery získané zeleně
Mezi udržitelné materiály, které Peugeot v modelu využívá, patří především kovy a polymery. Zelená ocel a hliník tvoří 60 % celkové hmotnosti ekologicky získaných materiálů. Přes 30 dílů na bázi polymerů je vyrobeno ze „zelených materiálů“. Recyklovaný plast je k nalezení v náraznících, spoilerech, odkládacích přihrádkách a koberečcích. Peugeot rapidně snížil i množství ozdobných prvků v exteriéru a kompletně odstranil ty chromované, což vedlo ke zlepšení aerodynamických vlastností.
Peugeot 3008 je skutečný Francouz
Automobilka je hrdá na to, že vývoj nové 3008 se kompletně odehrával ve Francii. A nezůstalo jen u ideálů. Ve Francii probíhá rovněž výroba modelu, a to v továrně v Sochaux. Baterie vznikají v závodě Stellantis v Mulhouse. Elektromotory vyrábí a uvádí na trh společný podnik Stellantis–Nidec v Trémery, Redukční převodovky pro elektomobily pak fabrika Stellantis ve Valenciennes.
Transformace v lídra na poli elektromobility
V roce 2025 pak bude každá modelová řada nabízet vždy alespoň jeden plně elektrifikovanou variantu vozu, v roce 2030 bude Peugeot na evropském trhu prodávat výhradně automobily poháněné elektricky. Linda Jackson, generální ředitelka Peugeot: „Uvedení modelu Next-Level 3008 je významným krokem v radikální přeměně značky Peugeot na 100% elektrickou značku, která nastolí nová měřítka v oblasti designu, potěšení z jízdy a efektivity. Díky vnějšímu designu, velkolepému systému Peugeot Panoramic i-Cockpit ®, potěšení z jízdy a bezprecedentnímu elektrickému výkonu modelu Next-Level 3008 vstupuje Peugeot do nové éry, éry francouzské značky nabízející nejširší škálu elektromobilů na trhu.“
Peugeot E-3008 ujede až 680 km
Době elektrické Peugeot uzpůsobil pohony i platformu, na níž nový vůz stojí. V nabídce najdeme po jednom hybridu a plug-in hybridu, jež jsou doplněné benzinovými agregáty. Tři motorizace jsou čistě elektrické. Pod kapotou E-3008 může tepat ústrojí s jedním elektromotorem o výkonu 210 koní (157 kW), ústrojí se dvěma elektromotory dohromady pohánějící všechna čtyři kola o výkonu 320 k (240 kW) nebo ústrojí speciálně navržené pro delší dojezd až 680 km pohánějící dvě kola s celkovým výkonem 230 k (170 kW). Každý z této trojice nabídne nulové emise. Plug-in hybrid i verze s dlouhým dojezdem se na českém trhu objeví později.
Baterie z 20 % na 80 % dobitá za 30 minut
Elektromobily Peugeot E-3008 elegantně schovávají vysokonapěťovou lithium-iontovou baterii 400 v podlaze vozu. Kapacita baterie činí 73 kWh, u modelu s dlouhým dojezdem pak 98 kWh. Pro dobíjení stejnosměrným proudem na vysokorychlostních dobíjecích stanicích lze využít zásuvku Mode 4. Při nabíjecím výkonu 160 kW je možné doplnit energii baterie z 20 % na 80 % za 30 minut, u verze s dlouhým dojezdem pak za méně než půl hodinu.
Technologicky ještě vyspělejší šelma
Peugeot 3008 přináší řidičům rozšířené možnosti poloautonomního řízení. Sytém Drive Assist Plus pomáhá řidiči s využitím všech senzorů vozu a informací z online navigace. Asistenční systémy jsou navržené tak, aby usnadnily jízdu na víceproudých silnicích, například dálnicích a rychlostních komunikacích. Patří sem adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu, možnost poloautomatické změny jízdního pruhu či funkci včasného doporučení rychlosti, kdy systém na základě snímání dopravních značek a informací z online navigace rozpozná jakoukoli změnu rychlostního limitu a navrhne řidiči změnu nastavení adaptivního tempomatu.
Mezi využitými prvky pasivní bezpečnosti lze ve voze Peugeot 3008 najít systém automatického nouzového brždění se systémem varování před srážkou, aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu nebo neoznačeného okraje vozovky, sledování pozornosti řidiče, rozšířené rozpoznávání značek a jejich zobrazování na digitálním panelu, sledování mrtvého úhlu s dosahem až 75 metrů, funkci kontroly jízdy ze svahu Hill Assist Descent Control nebo funkci optimalizující přilnavost na kluzkém povrchu Advanced Grip Control.
Vylepšení Peugeot 3008 pro novou úroveň pohodlí
Dlouhé přejezdy autem jsou náročné po fyzické i psychické stránce. Nová 3008 zlepšuje komfort cestujících v moha směrech, aby jim dostatek energie zbyl i po příjezdu do cílové destinace. Nejvýraznější úpravou prošlo místo řidiče. Peugeot i-Cockpit® se mění na Panoramic i-Cockpit®. Disponuje nově zakřivenou panoramatickou 21palcovou obrazovkou, která v sobě integruje přístrojový panel i centrální dotykový displej.
Dále se změny týkají předních sedadel, která jsou vyhřívaná i odvětrávaná, a především jsou zde poprvé použity adaptivní boční operky, které lze elektronicky nafouknout nebo odfouknout tak, aby se přizpůsobily potřebám každého z pasažérů. Sedadla mají navíc certifikaci AGR, jež je udělován německým sdružení lékařů a fyzioterapeutů podporující výzkum v oblasti prevence bolestí zad. Zadní sedadla jsou nově vyhřívaná.
Součástí vozu je také systém AQS, jenž neustále monitoruje kvalitu vzduchu v interiéru a v případě potřeby aktivuje funkci recyklace vzduchu. V úrovni výbavy GT je možné za příplatek pořídit ještě systém úpravy vzduchu Clean Cabin, který filtruje znečišťující plyny a částice. Odhlučnění kabiny vylepšují vrstvená přední skla. Zážitek z hudby či mluveného slova umocňuje Hi-Fi systém Focal® Premium s novými prvky pro ještě plnější zvuk.
Je Peugeot 3008 vůz pro firemní flotily? Importér s tím počítá a připravil si pro tyto zákazníky atraktivní možnosti operativního leasingu.
Kateřina Šimková
***