V první polovině roku 2024 dosáhl český autoprůmysl nejvyšší produkční výsledek prvního pololetí v historii ČR. Za prvních šest měsíců bylo v České republice vyrobeno celkem 774 310 osobních vozidel, tedy o 4,9 % více než ve stejném období předchozího roku.
Meziroční nárůsty zaznamenala také výroba nákladních vozidel 821 ks (+ 26,5 %), motocyklů 662 ks (+ 78,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t, kterých sjelo z výrobních linek celkem 1 085 ks (+8,5 %). K poklesu objemu výroby došlo v segmentu autobusů 2 266 ks (-9,8 %) a malých přípojných zařízení 8 556 ks (-7,1 %). Výroba vozidel s elektrickým pohonem aktuálně představuje 8 % z celkové produkce motorových vozidel. Za prvních 6 měsíců tak bylo vyrobeno celkem 45 684 čistě elektrických a 16 201 osobních vozidel s plug-in hybridním pohonem.
„Rekordních více než 774 tisíc zkompletovaných osobních vozidel za první pololetí, navzdory červnovému zpomalení tempa výroby, je jednoznačným potvrzením úspěchu domácích výrobců na hlavních evropských trzích a přínosu automobilového průmyslu, coby hnacího motoru domácí ekonomiky. Skvělých výsledků dosahují i tuzemští výrobci nákladních vozidel i motocyklů, kteří vykazují výrazný nárůst prodejů v ČR. V případě Tatry zájem o tuzemská vozidla potvrzuje i uzavřená rámcová dohoda s Ministerstvem obrany k nákupu až 872 vozidel vyrobených na kopřivnické lince,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních šest měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 774 310 osobních vozidel, tj. meziročně o 4,9 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 61 885 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů představuje 8 %. Celkem bylo vyrobeno
45 684 bateriových BEV a 16 201 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 51 031 vozidel, tedy o 4,4 % méně než v předchozím roce. Přes 93 % vyrobených automobilů (723 279 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 5,6% nárůst.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až červnu ve svých tuzemských závodech 473 582 osobních automobilů (+2 %). Na český trh bylo umístěno 41 268 vozidel (-6 %), na zahraniční trhy směřovalo 432 314 vozidel (+2,8 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 32 810 ks, tj. téměř 7 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 27 577 vozidel bateriových BEV a 5 233 vozidel plug-in hybridních. Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing za první dvě čtvrtletí vyrobil celkem 175 950 vozidel, tj. sice o -0,6 % méně než ve stejném období loňského roku, přesto však o 3 250 vozidel více než bylo pro toto období plánováno.
Celkem 167 490 vozů bylo exportováno (-1,2 %) a 8 460 bylo uplatněno na tuzemském trhu (+12,2 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 18 107 ks čistě elektrický a 10 968 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,5 % celkové produkce. Velkou pozornost nyní automobilka věnuje zajištění kapacit dodavatelů pro uspokojení poptávky po spalovacích motorech v modelech i30 a Tucson, které na začátku dubna prošly faceliftem. V kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty, které byly dány nižší srovnávací základnou minulého roku, ve které se projevovaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem komponent pro výrobu.
V prvních šesti měsících bylo v závodě vyrobeno celkem 124 778 automobilů, tj. o 28,6 % více než v lednu až červnu 2023. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 27 777 osobních automobilů více. Celkem 123 475 vozidel směřovalo na export (+29,9 %), především do Itálie, Francie a Německa a 1 303 (- 32,1 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris.
Autobusy
V prvních dvou čtvrtletích bylo v Česku vyrobeno 2 266 autobusů (-9,8 %), 520 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+173,7 %), zbylých 2 360 bylo exportováno (-5,1 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2 057 autobusů, tedy o 11,8 % méně než v loňském roce, 2 297 směřovalo do zahraničí (-1,8 %) a 374 ks (+138,2 %) bylo prodáno v tuzemsku. SOR Libchavy v první polovině tohoto roku vyrobila 190 autobusů, tj. o 10,5 % více než vloni, z nichž 146 ks (+342,4 %) bylo určeno pro domácí trh a 44 ks (-68,3 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 17 autobusů (+112,5 %), všechny byly určeny na export.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku celkem 821 vozidel, tedy o 172 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. +26,5 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (437 ks), v Česku bylo umístěno 333 vozidel.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních šesti měsících roku vyrobil 662 motocyklů, tedy o 291 ks více než v minulém roce (+78,4 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 268 motocyklů této značky (+56,7 %), exportováno bylo 394 strojů (+97 %).
Přípojná vozidla
Segment přípojných vozidel zaznamenal nepatrný meziroční pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno 9 641 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 564 ks méně než vloni (-5,5 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 8 556 ks (-7,1 %),v Česku jich prodala 4 574 ks (-9,6 %), v zahraničí pak 3 383 ks (-8,1 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů došlo k meziročnímu nárůstu produkce. Schwarzmüller vyrobil 810 velkých přípojných vozidel, tj. o 10,8 % více než vloni. V České republice prodal 110 ks (-71,1 %), v zahraničí 725 ks (+8,9 %). Dařilo se také české společnosti Panav, která vyrobila celkem 272 přívěsů a návěsů, tedy o 2,3 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 212 ks přípojných zařízení (tj.-3,6 %), na zahraniční 27 ks (+22,7 %).
Do segmentu přípojných vozidel nad 3,5 t přispěla výrobou i společnost Agados 3 vyrobenými kusy. Sdružení automobilového průmyslu je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky. Sdružuje také subjekty aktivní ve výzkumu a vývoji, testování a certifikaci, vysoké školy a další poskytovatele služeb, kteří mají zájem aktivně přispívat k rozvoji českého automobilového průmyslu. Sdružení vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společného cíle – zabezpečení trvalé konkurenceschopnosti sektoru.
Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty. Přímo zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc. V roce 2023 bylo v České republice vyrobeno 1 423 979 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 397 816 představovaly osobní automobily.
(tz)