Udržitelnost představuje jedno z nejzásadnějších témat současnosti, a to nejen v automobilovém průmyslu. Pro značku Kia tato výzva neznamená pouze kompletní přechod k elektromobilitě do roku 2035.
Ale i závazek dosáhnout do roku 2045 plné uhlíkové neutrality napříč celým podnikáním firmy od logistiky přes výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po recyklaci a likvidaci odpadu. Aby toho dosáhla, musí snížit emise oxidu uhličitého oproti roku 2019, kdy celosvětově vyprodukovala 75,5 miliónu tun CO2, o 97 %.
Udržitelnost je i o recyklaci a využívání udržitelných materiálů. Ve svých aktuálních modelech Kia například používá materiál stovek PET lahví a starých rybářských sítí. Ty získává i díky své intenzivní spolupráci s neziskovou organizací The Ocean Cleanup, jež se snaží vyřešit palčivý problém plastového odpadu zamořujícího světové oceány.
Relax na vodě
Automobilka však spolupracuje s celou řadou organizací a podporuje množství udržitelných programů a aktivit i na jednotlivých trzích, kde působí. To platí rovněž o České republice. Jedním ze zajímavých projektů, který má inspirovat všechny ekologicky smýšlející lidi k aktivnímu pohybu, je oficiální partnerství s Wake Portem, největším areálem vodních sportů ve střední Evropě, jenž se nachází v prostředí Proboštských jezer u Brandýsa nad Labem.
Návštěvníci zde mohou využít tři vodní vleky pro vodní lyžování a wakebording, velký pětisloupový vlek s překážkami, dva malé dvousloupové vleky pro začátečníky a děti nebo promenádní molo s úvazištěm pro lodě. Díky spolupráci s automobilkou Kia zde byly vybudovány dva nové dobíjecí body. Wake Port navíc nabízí majitelům automobilů značky Kia hodinu zapůjčení paddleboardu zdarma a všem návštěvníkům možnost bezpečného uložení cenností a dobití elektroniky v uzamykatelných boxech.
Inspirující Toulcův dvůr
Další inspirující projekty reagující na změny klimatu, které si zaslouží podpořit, hledá Kia Czech od roku 2023 v rámci celorepublikové soutěže Adapterra Awards. Tu vyhlašuje Nadace Partnerství ve spolupráci s Integra Consulting pod záštitou ministra životního prostředí a místopředsedkyně Senátu. V rámci partnerství je udělována cena Kia za Soulad člověka s přírodou, a to projektu, jenž nejlépe reprezentuje naplnění hodnot a cílů společnosti v oblasti udržitelnosti. Prvním držitelem ocenění se stal projekt Hospodaření s vodou v Toulcově dvoře, který zmírňuje nepříznivé dopady sucha, podporuje biodiverzitu a současně plní rekreační a vzdělávací funkci.
Podpora hendikepovaných dětí
Pro Kia Czech však pojem sociální odpovědnost zdaleka nekončí pouze u udržitelnosti a ochrany životního prostředí. Jako neméně důležitou vnímá i sociální oblast. Už od roku 2009 česká pobočka automobilky spolupracuje s Nadací Naše dítě, která již od roku 1993 pomáhá týraným, opuštěným a hendikepovaným dětem. Právě před deseti lety začal fungovat program Já a Kia pomáháme dětem, v jehož rámci automobilka věnuje poměrnou částku z každého nově prodaného vozu na pomoc těmto chlapcům a dívkám.
Od roku 2017 tak Kia směřuje svou podporu konkrétně na děti s poruchami autistického spektra a s mozkovou obrnou a rovněž jednotlivým organizacím, které o tyto děti v Česku pečují. Od roku 2009 věnovala prostřednictvím Nadace Naše dítě českým rodinám téměř pět miliónů korun a jen vloni dosáhla tato podpora rekordních 571 200 Kč.
V neposlední řade Kia svým způsobem pomáhá i zachraňovat životy. Ve spolupráci s organizací mladých lékařů Loono zařadila do své tradiční roadshow zdravotní osvětu. Stovky lidí, kteří každý rok navštíví prezentaci značky Kia v jednotlivých městech, mají příležitost se v edukačním stánku organizace Loono poučit, jak se starat o své zdraví nebo jak postupovat při poskytování první pomoci.
Pavel Škopek