Mezi lednem a říjnem sjelo z linek tuzemských výrobců celkem 1 239 141 osobních automobilů, tedy o 6,6 % více než ve stejném období loňského roku. V porovnání se začátkem roku však tempo výroby zpomaluje.
127 222 doposud vyrobených vozidel bylo elektrických, z toho 95 657 čistě bateriových a 31 565 plug-in hybridních. V procentuálním vyjádření tak elektrická vozidla tvořila 10,3 % produkce. S výsledkem 841 vyrobených kusů a téměř 30% meziročním nárůstem se dařilo produkci motocyklů.
„Tuzemská výroba vozidel v závěru roku zpomaluje v korelaci s poklesem prodejů vozidel na hlavních evropských trzích. Za očekáváním zaostává i poptávka po elektrických modelech. Dobrou zprávou přesto zůstává celkový očekávaný objem české výroby za celý rok, který by měl překonat rok 2023 a navrátit se tak na úroveň předcovidových výrobních hodnot. O to více je potřeba předcházet nezamýšleným dopadům přísné evropské regulace na trhy, aktuálně jde zejména o riziko nesplnění ambiciózních cílů snižování emisí CO2. Hrozí další snižování celkového objemu prodejů, rozkolísání výroby a v neposlední řadě snižování počtu pracovních míst.“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních deset měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 1 239 141 osobních vozidel, tj. meziročně o 6,6 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických automobilů bylo v daném období vyrobeno 127 222 ks a jejich podíl na tuzemské produkci se pohybuje na úrovni 10,3 %. Celkem bylo vyrobeno 95 657 bateriových BEV a 31 565 plug-in hybridních vozidel.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až říjnu 763 685 osobních automobilů (+5,7 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 80 655, tj. 10,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 67 787 vozidel bateriových a 12 868 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo od ledna do října vyrobeno celkem 284 250 vozidel, tj. o 2 350 automobilů méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 27 870 čistě elektrický a 18 697 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvoří 16,4 % z celkové tuzemské produkce značky.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v daném období 191 206 zkompletovaných automobilů, tedy o 37 885 ks a 24,7 % vozidel více než ve stejném období minulého roku, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených nedostatkem některých dílů pro výrobu. Téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HV.
Autobusy
Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V prvních deseti měsících bylo v České republice vyrobeno celkem 3 581 autobusů, tedy o 574 méně (-13,8 %) než ve stejném období loňského roku. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 3 259 autobusů (-16,1 %) a dalších 559 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii. Meziročně vyšší výrobní výsledek evidoval libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 294 autobusů, tedy o 38 více než v daném období loňského roku (+14,8 %). Vyšší trend výroby zaznamenala i společnost KHMC s hodnotou 26 vyrobených minibusů, kterých za dané období vyrobila o 12 ks více než v loňském roce (+85,7 %). Výrazný meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů, kterých bylo za leden až říjen vyrobeno celkem 73 ks, tedy o 47 elektrických autobusů a 180,8 % více než v minulém roce. 38 z nich bylo vyrobeno v Iveco CR a 35 v SOR Libchavy.
Motocykly
Tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto vykázal meziroční nárůst výroby. V lednu až říjnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 841 motocyklů (+28,0 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 184 motocyklů více než v předešlém roce.
(tz)