INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Cíl dobrovolného projektu: Zajistit v roce 2011 provoz MHD v Prostějově pouze autobusy na stlačený zemní plyn CNG v součinnosti s projektem Zdravé město Prostějov. Tímto krokem trvale přispívat ke snižování emisí škodlivin na území města Prostějova, které se nachází v oblasti s extrémně špatnými rozptylovými podmínkami.

Současný stav:

Městskou hromadnou dopravu v Prostějově zajišťuje dopravní společnost FTL-First Transport Lines,a.s. S ohledem na ekologii a špatné rozptylové podmínky města byly od roku 1992 s zařazeny pro zajišťování MHD v Prostějově autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Protože se autobusy na CNG se v tuzemsku nevyráběly, byla provedena technická přestavba naftového motoru u autobusu zn.Karosa B 732 a posléze i u Karosy B 932 v počtu celkem 10 autobusů. Od roku 2002 pořizujeme výhradně autobusy s originálními motory na CNG v nízkopodlažním provedení.

MHD v Prostějově měla v roce 1992, tj. v roce nasazení prvních autobusů na CNG, 9 linek s celkovým počtem 590 tis.najetých kilometrů. Z důvodů lepšího pokrytí území města a např. odtržením místní části Držovice se počet linek v roce 2010 ustálil na počtu 15. Za rok 2010 bylo najeto v MHD Prostějov celkem 705 tis.km. Tyto výkony jsou zajišťovány 23 kmenovými autobusy.

Nákupem dvou nízkopodlažních vozidel typu IRISBUS PS09D5 Citelis s pohonem na CNG pro MHD v Prostějově v roce 2010 jsme splnili dobrovolný cíl – mít v roce 2011 zajištěnou MHD v Prostějově pouze kmenovými autobusy s pohonem na CNG. V roce 2011 je MHD v Prostějově zajišťována kmenovými autobusy zn. Karosa, IRISBUS a SOR vše s pohonem na CNG.

Pro zajímavost je třeba uvést i skutečnost, že autobusy s pohonem CNG zajistily v roce 2010 v příměstské dopravě ( dopravní obslužnost měst a obcí regionu) celkem 796 tis.km tj. 28,8% z celkového počtu 2763 tis.km.

Měřitelné přínosy a finanční náklady:

Ceny jsou uvedeny bez DPH

Typ vozidla Iveco Citelis SOR

Nafta ( 32,40Kč/l) 11,61 Kč/km 10,80 Kč/km

CNG ( 24,-Kč/kg) 7,80 Kč/km 7,00 Kč/km

Úspora 3,81 Kč/km 3,80 Kč/km

Při ujetí 705 tis.km/rok činí celková úspora z důvodů použití CNG místo nafty 2 679 tis.Kč.

Pořizovací cena vozidla na CNG je cca o 800tis.Kč vyšší

Příspěvek RWE při pořízení nového autobusu na CNG činí 200tis.Kč.

Ekologické výhody CNG:

- ekologická pohonná hmota – splňuje nejpřísnější ekologické požadavky

- pohonná hmota preferovaná EU – alternativní palivo

- výrazné snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech

- nulové emise pevných částic

- nulové emise aromatických uhlovodíků a aldehydů

- minimální emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého

- emise NOx o 60% nižší

- nemožnost kontaminace půdy palivem

- nižší emise hluku o asi 50% vně vozidla a o 60-70% uvnitř vozidla

- emise CO2 sníženy až o 30%

Nejvíce zastoupeny jsou autobusy splňující normu EURO III

Emisní limity ( g/km): CO NOx HC+NOx PČ

Aromatické pevné

uhlovodíky částice

EURO III – nafta 0,64 0,50 0,56 0,05

CNG 0,35 0,07 0 0

Roční úspora

(najeto 705tis.km) 204kg 303kg 395kg 35kg

Od roku 2009 platí norma EURO V

Emisní limity (g/km): CO NOx HC+NOx PČ

EURO V – nafta 0,50 0,18 0,23 0,005

CNG 0,35 0,07 0 0

Roční úspora

(najeto 705tis.km) 106kg 78kg 162kg 4kg

Závěr:

Autobusy s pohonem na CNG produkují výrazně méně škodlivin než klasické autobusy s naftovým pohonem. Škodliviny jsou nižší nejen u oxidů dusíku, oxidů uhlíku ( vliv na skleníkový efekt) nebo pevných částic, ale také u karcinogenních látek jako aromatické uhlovodíky, aldehydy, aromáty včetně benzenu. CNG je oproti kapalným palivům lehčí než vzduch.Silnostěnné plynové nádoby vyráběné z oceli nebo kompozitních materiálů jsou bezpečnější než tenkostěnné nádrže na kapalné pohonné hmoty a procházejí řadou velmi přísných zkoušek. Hlavně se zkouší odolnost proti nárazu,požáru a zvýšení tlaku. Pro zvýšení bezpečnosti jsou tlakové nádoby vybaveny řadou pojistek.

Poněkud vyšší pořizovací cena autobusu je kompenzována úsporou ve spotřebě pohonné hmoty a příspěvkem od společnosti RWE. Nezanedbatelný je i přínos ke zdraví obyvatel a životnímu prostředí.

Ing.Jiří Hloch

Člen představenstva a.s.

FTL-First Transport Lines a.s.

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3