Současný stav:
Městskou hromadnou dopravu v Prostějově zajišťuje dopravní společnost FTL-First Transport Lines,a.s. S ohledem na ekologii a špatné rozptylové podmínky města byly od roku 1992 s zařazeny pro zajišťování MHD v Prostějově autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Protože se autobusy na CNG se v tuzemsku nevyráběly, byla provedena technická přestavba naftového motoru u autobusu zn.Karosa B 732 a posléze i u Karosy B 932 v počtu celkem 10 autobusů. Od roku 2002 pořizujeme výhradně autobusy s originálními motory na CNG v nízkopodlažním provedení.
MHD v Prostějově měla v roce 1992, tj. v roce nasazení prvních autobusů na CNG, 9 linek s celkovým počtem 590 tis.najetých kilometrů. Z důvodů lepšího pokrytí území města a např. odtržením místní části Držovice se počet linek v roce 2010 ustálil na počtu 15. Za rok 2010 bylo najeto v MHD Prostějov celkem 705 tis.km. Tyto výkony jsou zajišťovány 23 kmenovými autobusy.
Nákupem dvou nízkopodlažních vozidel typu IRISBUS PS09D5 Citelis s pohonem na CNG pro MHD v Prostějově v roce 2010 jsme splnili dobrovolný cíl – mít v roce 2011 zajištěnou MHD v Prostějově pouze kmenovými autobusy s pohonem na CNG. V roce 2011 je MHD v Prostějově zajišťována kmenovými autobusy zn. Karosa, IRISBUS a SOR vše s pohonem na CNG.
Pro zajímavost je třeba uvést i skutečnost, že autobusy s pohonem CNG zajistily v roce 2010 v příměstské dopravě ( dopravní obslužnost měst a obcí regionu) celkem 796 tis.km tj. 28,8% z celkového počtu 2763 tis.km.
Měřitelné přínosy a finanční náklady:
Ceny jsou uvedeny bez DPH
Typ vozidla Iveco Citelis SOR
Nafta ( 32,40Kč/l) 11,61 Kč/km 10,80 Kč/km
CNG ( 24,-Kč/kg) 7,80 Kč/km 7,00 Kč/km
Úspora 3,81 Kč/km 3,80 Kč/km
Při ujetí 705 tis.km/rok činí celková úspora z důvodů použití CNG místo nafty 2 679 tis.Kč.
Pořizovací cena vozidla na CNG je cca o 800tis.Kč vyšší
Příspěvek RWE při pořízení nového autobusu na CNG činí 200tis.Kč.
Ekologické výhody CNG:
- ekologická pohonná hmota – splňuje nejpřísnější ekologické požadavky
- pohonná hmota preferovaná EU – alternativní palivo
- výrazné snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech
- nulové emise pevných částic
- nulové emise aromatických uhlovodíků a aldehydů
- minimální emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého
- emise NOx o 60% nižší
- nemožnost kontaminace půdy palivem
- nižší emise hluku o asi 50% vně vozidla a o 60-70% uvnitř vozidla
- emise CO2 sníženy až o 30%
Nejvíce zastoupeny jsou autobusy splňující normu EURO III
Emisní limity ( g/km): CO NOx HC+NOx PČ
Aromatické pevné
uhlovodíky částice
EURO III – nafta 0,64 0,50 0,56 0,05
CNG 0,35 0,07 0 0
Roční úspora
(najeto 705tis.km) 204kg 303kg 395kg 35kg
Od roku 2009 platí norma EURO V
Emisní limity (g/km): CO NOx HC+NOx PČ
EURO V – nafta 0,50 0,18 0,23 0,005
CNG 0,35 0,07 0 0
Roční úspora
(najeto 705tis.km) 106kg 78kg 162kg 4kg
Závěr:
Autobusy s pohonem na CNG produkují výrazně méně škodlivin než klasické autobusy s naftovým pohonem. Škodliviny jsou nižší nejen u oxidů dusíku, oxidů uhlíku ( vliv na skleníkový efekt) nebo pevných částic, ale také u karcinogenních látek jako aromatické uhlovodíky, aldehydy, aromáty včetně benzenu. CNG je oproti kapalným palivům lehčí než vzduch.Silnostěnné plynové nádoby vyráběné z oceli nebo kompozitních materiálů jsou bezpečnější než tenkostěnné nádrže na kapalné pohonné hmoty a procházejí řadou velmi přísných zkoušek. Hlavně se zkouší odolnost proti nárazu,požáru a zvýšení tlaku. Pro zvýšení bezpečnosti jsou tlakové nádoby vybaveny řadou pojistek.
Poněkud vyšší pořizovací cena autobusu je kompenzována úsporou ve spotřebě pohonné hmoty a příspěvkem od společnosti RWE. Nezanedbatelný je i přínos ke zdraví obyvatel a životnímu prostředí.
Ing.Jiří Hloch
Člen představenstva a.s.
FTL-First Transport Lines a.s.