Především poukazoval na to, že přetočením tachometru vznikají kupujícím značené finanční škody (cena vozidla výrazně vzroste). A na druhé straně je zde i nezanedbatelný fakt, že pokud kupující nezná skutečné opotřebení automobilu a neprovede potřebný servis, může díky špatnému technickému stavu vozidla způsobit nehodu a zde už se jedná o lidské zdraví.
Jako každý poslanecký návrh prošel tento návrh posouzením vlády a vláda mu dala nesouhlasné stanovisko. Stanovisko vlády poukazuje na různé formální vady předlohy a podle koaličních ministrů je novela trestního zákoníku nekoncepční.
Výsledek – v ČR je stále přetáčení tachometrů legální!
První pokus v ČR řešit stáčení tachometrů zákonem zatím nedopadl dobře. Další návrh, který se nyní připravuje, je novela Zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích z Ministerstva dopravy, která kvalifikuje přetáčení tachometrů jako přestupek. Pokud tento návrh projde (dle našich odhadů to však nebude dřív jak za rok), tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není v ČR ošetřená vůbec.
42 % vozidel má manipulováno se stavem tachometru!
Z dlouhodobých statistik Cebia vyplývá, že 42 % vozidel v ČR má přetočený tachometr. Cebia jen v r. 2011 zkontrolovala přes on-line systém AUTOTRACER 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100 – 200 tis. km.
Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově 1 milion vozidel s přetočeným tachometrem.
Mezi další nejčastější praktiky „omlazování" a vylepšování stavu vozidel patří falšování roku výroby, resp. data uvedení do provozu.
Velké technické průkazy již dávno neobsahují údaj „rok výroby", ale pouze naprosto odlišný datum a to je „datum 1. uvedení do provozu". Tyto dvě hodnoty se od sebe mohou lišit o 1-2 roky a výjimkou nejsou vozidla, kde je tento rozdíl 3 a více let. To opět využívají nepoctiví prodejci, protože čím mladší se automobil zdá, tím je jeho cena vyšší.
Problém s omlazováním vozidel se vyskytuje u cca 20% vozidel na trhu v ČR.
Jak se může kupující minimalizovat riziko při nákupu ojetých vozidel?
Společnost Cebia, odborník na prověřování původu a historie vozidel, všem motoristům doporučuje:
- před nákupem si ojeté vozidlo prohlédněte a prověřte (přiveďte si na pomoc svého automechanika),
- pročtěte si kupní smlouvu a pokud nebude splňovat všechny náležitosti, žádejte o jejich doplnění, nebo od nákupu odstupte (na trhu jsou i jiná vozidla, která si můžete koupit),
- zvažte, od koho vozidlo kupujete a dejte přednost prověřeným prodejcům, kteří poskytují určitý standard a máte jistotu, že se na ně můžete obrátit i s případnou reklamací vozidla,
- vyžádejte si dopředu VIN vozidla a kopii technického průkazu a vozidlo si prověřte u specializovaných společností, které Vám prověří původ a historii vozidla.
- využijte systém AUTOTRACER (www.zkontrolujsiauto.cz) a vozidlo si zde on-line prověřte. Zde si můžete ihned ověřit - průběžné počty najetých kilometrů (nebylo s tachometrem manipulováno?), skutečný rok výroby, zda vozidlo není předmětem leasingu, zda není v databázi odcizených vozidel a další důležité informace z jeho historie.
Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat.
(tz)