Grafy a statistické sestavy za I. čtvrtletí roku 2012 jsou vytvořeny analýzou dat z veřejně dostupných zdrojů uváděných na internetových portálech MDČR, MVČR, SDA a dat zpracovaných v rámci systémů Cebia (Zkontroluj si bazar, prověřování vozidel v systémech AUTOTRACER, ROKVY, PROVIN a VINTEST).
1. NEJPRODÁVANĚJŠÍ ZNAČKY – ŠKODA, VOLKSWAGEN, FORD:
- pozice na stupních vítězů drží stejně jako v roce 2011 trojice Škoda, Volkswagen a Ford.
Komentář Cebia: Domácí Škoda potvrdila svoje výsadní postavení z loňského roku, dokonce svůj podíl o 2 procentní body navýšila, zaujímá takřka jednu třetinu trhu s ojetými vozidly!
2. NEJPRODÁVANĚJŠÍ MODELY – ŠKODA OCTAVIA A FABIA:
- každé čtvrté prodané vozidlo je buď Octavia, nebo Fabia
Komentář Cebia: Mezi nejprodávanější osobní vozy se vklínil jako jediné užitkové vozidlo v přehledu na 10. místo FORD TRANSIT.
3. STÁŘÍ PRODANÝCH VOZIDEL – NEJVÍCE SE PRODÁVAJÍ TŘÍLETÁ AUTA:
- nejprodávanějším segmentem jsou vozidla ve stáří 3–5 let.
4. STÁŘÍ VOZOVÉHO PARKU – PRŮMĚR 13,83 LET!
Podívejme se na stáří celého vozového parku v ČR.
Komentář Cebia: Průměrné stáří je alarmující a neustále narůstá!
- průměrné stáří auta v ČR na konci roku 2011 – 13,83 let!
- 60,38% vozidel je starší 10 let!
- 31% vozidel je starší 15 let!
Graf 4
5. CENA PRODANÝCH VOZIDEL A DÉLKA PRODEJE:
- 61 % vozidel se prodá za cenu do 150.000 Kč
- polovina vozidel se prodá do 30 dnů
Komentář Cebia: Průměrná délka prodeje ojetého vozu se proti loňskému roku mírně zvýšila na 67 dnů.
6. POČET NAJETÝCH KILOMETRŮ U PRODÁVANÝCH VOZIDEL:- průměrný nájezd vozidel prodaných v 1Q 2012 je 122.250 km
Komentář Cebia: Doporučujeme provést srovnáním počtu najetých kilometrů
7. PRŮMĚRNÝ STAV TACHOMETRU U 5 A 10 LETÝCH VOZIDEL
Počet najetých km u vozidel 5 a 10 let starých se téměř neliší!
- 5 let staré vozidlo má průměrně najeto – 124 440 km
- 10 let staré vozidlo má průměrně najeto – 159 312 km
Komentář Cebia: Dle průměrného nájezdu by mělo mít 10 leté vozidlo najeto min. 250 000 km.
Kam tedy v dalších letech zmizí 100 000 km?
Zjevný rozpor těchto údajů jen potvrzuje to, co vyplývá z dlouhodobých statistik Cebia:
42% ojetých vozidel nabízených k prodeji je stočených!
Proč? U vozidla upraveného o desítky tisíc km se může také cena lišit o desítky tisíc korun. Ukázka z inzertního portálu Sauto.cz:
A) Škoda Octavia, 2009, motor 1,4TSI, výbava Elegance, najeto 90.000km ....... 265.000 Kč
B) Škoda Octavia, 2009, motor 1,4TSI, výbava Elegance, najeto 29.000km ....... 320.000 Kč
---------------------
rozdíl v ceně 55.000 Kč !!!
Ročně se v ČR prodá cca 330 000 ks stočených vozidel.
Průměrná škoda na 1 vozidle je 20 000,- Kč = 6.600.000.000 Kč ročně pro podvodníky!
Ročně se v ČR odcizí vozidla v hodnotě 2.300.000.000 Kč!
Stáčení tachometrů je 3x výnosnějším obchodem než krádeže aut
a v ČR zatím legální.
8. PROVĚŘOVÁNÍ SKUTEČNÉHO ROKU VÝROBY – systém ROKVY:
Podívejme se, jak dopadla statistika zjištěného a uváděného roku výroby (graf 9):
Komentář Cebia: U pětiny vozidel je uváděn mladší rok výroby, nejčastěji se takto setkáme se Škodou Octavia.
20,2% vozidel má uváděno mladší rok výroby!
Nejčastějším případem je omlazení vozidla o 1–2 roky, nejvíce se pak s tímto omlazením statisticky setkáváme u těchto modelů:
ŠKODA OCTAVIA rok výroby 2006
VOLKSWAGEN PASSAT rok výroby 2007
ŠKODA FABIA rok výroby 2001
FORD MONDEO rok výroby 1996
Cenový rozdíl v případě vozidel lišících se ve stáří o rok či dva pak může být velice podobný příkladu s kilometry!
9. POZMĚŇOVÁNÍ IDENTIFIKÁTORŮ – systém VINTEST:
Až 18% vozidel, které Cebia prověří detailní fyzickou expertizou, vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů!
Komentář Cebia: Hlavním důvodem 18 % závadových vozidel je skutečnost, že v ČR lze snadno uvést znovu do provozu vozidlo s pozměněnými identifikátory. Evidenční kontrola probíhá pouze vizuálním porovnáním VIN v dokladech s VIN na vozidle. Při kontrole nemá STK povinnost ověřit, jestli VIN je provedeno originální technologií a nedochází k ověření originality jakýchkoliv dalších identifikačních znaků vozidel.
10. PROVĚŘOVÁNÍ PŮVODU VOZIDEL – systém PROVIN:
16,5% vozidel, u nichž Cebia prověří dokladový původ v zahraničí, je závadových!
• 8,2% vozidel nebylo nikdy v deklarované zemi původu
přihlášeno – ukázalo se, že mají falešné doklady
• 4,5% vozidel je v zemi původu stále přihlášeno a existuje
reálné nebezpečí existence tzv. „dvojčat"
• 2,9% vozidel bylo odhlášeno v zemi původu z důvodu totální
havárie (tzv. „wreck car")
• 0,9% vozidel bylo v zemi původu evidováno jako odcizené
Komentář Cebia: V posledním období stoupá ve výsledcích podíl vozidel, u kterých je podezření na tzv. „dvojčata". V tomto případě pak s největší pravděpodobností kupující získá jak padělané doklady, tak předělané vozidlo!
SHRNUTÍ:
- ze statistky porovnávající najeté km vzhledem ke stáří vozidla vyplývá, že neradostná situace na trhu a manipulování s tachometry se příliš nelepší, při nákupu ojetého vozu je důležité prověřit si co nejlépe historii vozidla ze všech možných zdrojů
- také statistika omlazených a počty předělaných vozidel nás přesvědčuje, že u ojetých vozidel platí: NEDŮVĚŘUJ, URČITĚ PROVĚŘUJ!
- trhu s ojetými vozidly stále vládne Škoda, pro majitele nových vozidel této značky je to dobrá zpráva, o ojeté vozy této značky je stále zájem a drží si tak nejlépe časovou hodnotu.
(tz)