Návrh zákonodárců na posun věkové hranice povinné lékařské prohlídky u řidičů z 60 na 65 let by mohl snížit bezpečnost na českých silnicích. Kvůli pozdější kontrole nemusí řidiči odhalit včas své případné zrakové vady. Negativní vliv špatného vidění na řízení přitom prokázala například britská pojišťovací skupina RSA.
Testováním vlivu zhoršeného zraku na řízení v projektu Are You Fit to Drive došla k závěru, že řidiči s horším zrakem představují zdroj vyššího rizika dopravních nehod. RSA se proto přiklání k zavedení povinných kontrol zraku každých deset let. U nás by podle navazujícího průzkumu* DIRECT Pojišťovny uvítaly stejné opatření tři čtvrtiny šoférů.
„Posunutí povinných lékařských kontrol řidičů do pozdějšího věku zabrání včasnému odhalení mnohých zrakových vad. Změna zákona tak může způsobit, že se na našich silnicích budeme častěji setkávat s hůře vidícími řidiči a dostávat se tím do potenciálně nebezpečných situací," řekl MUDr. Pavel Diblík, primář Oční kliniky VFN a 1. LF UK v Praze. „Argumenty v debatách k návrhu zákona opírající se o prodlužování produktivního věku nedávají v našem případě smysl. Zrak se totiž s postupujícím věkem prokazatelně zhoršuje, nehledě na prodloužení produktivního věku," dodal Pavel Diblík.
Vliv horšího zraku na schopnost bezpečně řídit automobil testovala společnost RSA v Británii. Na trenažérech prokázala, že špatně vidící řidiči častěji vybočují z jízdního pruhu, hůře čtou ukazatele, neudržují stálou rychlost a jsou vystaveni větší zátěži při dlouhých cestách. Tyto skutečnosti znatelně zvyšují riziko dopravní nehody. V Británii si to uvědomují i poslanci, kterých se RSA v rámci projektu Are You Fit to Drive ptala na jejich názor. Naprostá většina jich považuje řidiče se špatným zrakem za velké nebezpečí a 6 z 10 poslanců je tam pro povinné kontroly zraku při obnově řidičského oprávnění každých deset let.
„DIRECT Pojišťovna jako dceřiná společnost skupiny RSA navázala na britský projekt a zkoumala postoj řidičů k řízení se zhoršeným zrakem V České republice. V našem průzkumu se rovněž potvrdilo, že drtivá většina řidičů pokládá šoféry se zhoršeným zrakem za nebezpečné," řekla Kateřina Krásová, tisková mluvčí DIRECT Pojišťovny. Řízení bez brýlí zhodnotili respondenti na škále od jedné do pěti dokonce známkou čtyři, tedy jako závažný přestupek. Oproti záměru navrhovaného zákona by povinnost častějšího vyšetření zraku uvítala většina z nich.
Častější a lepší kontroly zraku řidičů
Zvýšení bezpečnosti na našich silnicích by podle výsledků průzkumu DIRECT Pojišťovny prospělo především zavedení pravidelných kontrol zraku souběžně s obnovením řidičského průkazu (každých 10 let). Změnit by se měla také samotná metoda vyšetřování. Testování by měli provádět oční lékaři, ne obvodní jako dosud. Pomohl by rovněž viditelný záznam o podmínce řízení s brýlemi v řidičském průkazu, jak uvedla téměř polovina dotazovaných. Pětina řidičů by navíc uvítala tvrdší postih policie za porušení této podmínky a zvýšit by se měl i počet policejních kontrol na nošení předepsaných brýlí. Ty v současnosti zažilo pouze 14 % řidičů z průzkumu.
* Průzkum DIRECT Pojišťovny proběhl v únoru 2012 na reprezentativním vzorku 513 českých řidičů ve věku 18 – 65 let.
(tz)