„Češi jsou velkými fanoušky, což potvrdila i naše anketa. Při sledování zápasů prožívá polovina mužů průběh utkání vždy naplno, aniž by vnímali okolní svět, a když zrovna jejich tým prohrává, dokáže je to pěkně vytočit. Třetina Čechů považuje fandění dokonce za sport, zápas jim rozproudí krev v těle tak, že se i pořádně zahřejí," shrnula typické prožitky fotbalových fanoušků Kateřina Krásová, tisková mluvčí DIRECT Pojišťovny, a dodala: „Sledování utkání za volantem není právě kvůli těmto silným prožitkům vhodné. Správný fanoušek by si měl každý zápas vychutnat raději na stadionu, doma nebo s přáteli."
Většina Čechů si negativní vliv poslouchání zápasu na jízdu řidiče uvědomuje. Tři čtvrtiny respondentů ankety DIRECT Pojišťovny mají jasno v tom, že sledování utkání rozptyluje řidičovu pozornost, čtyři z deseti pak vnímají, že prožívání zápasu vede k častějšímu porušování dopravních předpisů (zvláště rychlosti). Čtvrtina je přesvědčena, že jsou fanoušci při sledování utkání za volantem agresivnější.
Poslouchání fotbalového zápasu v autorádiu je ve výsledku nebezpečné hlavně pro ostatní účastníky silničního provozu. To, že se pak řidič nesoustředí plně na jízdu a zvyšuje tím riziko dopravní nehody, si myslí třetina účastníků ankety, která označuje tyto šoféry za rozhodně nebezpečné. Pro další více než třetinu představují svým počínáním částečné ohrožení. Každý šestý odvozuje riziko podle toho, zda řidičův tým vyhrává, nebo prohrává. Pouhých 15 % Čechů popírá vliv sledování zápasu na styl jízdy řidiče.
Celkově sledují Češi zápasy naší reprezentace na mistrovství Evropy nejčastěji doma v televizi (80 %) nebo v hospodě (66 %) na větším plátně. Pětina fanoušků si však utkání nenechá ujít ani při řízení automobilu, přestože se kvůli tomu dostávají do nebezpečných situací (což v anketě DIRECT Pojišťovny uvedla třetina z nich). Nejedná se přitom jen o problém českých fandů. Například průzkum britské pojišťovny MORE TH>N, která je sesterskou společností DIRECT Pojišťovny, odhalil, že poslech fotbalových utkání v autorádiu měl v Británii za následek již téměř 500 000 nehod nebo nebezpečných situací.
(tz)