Zcela nová vlajková loď značky Kia s atraktivním designem a pohonem zadních kol se bude na exportních trzích prodávat od čtvrtého čtvrtletí 2012 pod názvem Quoris. Nová vlajková loď s pohonem zadních kol se bude na exportních trzích jmenovat Quoris. Obsahuje inovativní asistenční systémy a prvky aktivní bezpečnosti, bezpečnostní systémy využívají radar, kamery a haptické (hmatové) vnímání.
Nový luxusní sedan (známý na domácím trhu pod označením „K9") se začal v Koreji prodávat začátkem května. Jeho výbava zahrnuje celou řadu high-tech komfortních a bezpečnostních prvků, z nichž mnohé slaví v automobilu značky Kia svou premiéru.
„Název pro naši vlajkovou loď, odvozený z anglických slov ‚core' a ‚quality', naznačuje klíčové vlastnosti tohoto vozu," poznamenal Thomas Oh, viceprezident a výkonný ředitel Kia Motors Corporation. „Slovo ‚Quoris' vyjadřuje dokonalé souznění solidnosti, luxusu a vyspělé techniky."
„Naše rozhodnutí dát tomuto atraktivnímu novému sedanu nekonvenční název znamená, že bude ještě více vyčnívat z davu zavedených konkurentů, a podpoří tak prodej značky Kia v segmentu, který je pro nás nový," dodal Oh.
Inovativní technika v oblasti aktivní bezpečnosti
Kia Quoris bude vybavena celou řadou technicky vyspělých asistenčních systémů a prvků z oblasti aktivní bezpečnosti. „Quoris používá několik inteligentních bezpečnostních systémů, ve vozech značky Kia dosud nevídaných. Poskytuje tak cestujícím maximální úroveň komfortu a bezpečnosti," poznamenal Chang-Ki Kang, viceprezident výzkumného a vývojového střediska Kia v Namyangu.
„Quoris umí udržovat požadovanou rychlost i předem nastavený ‚bezpečný' odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě potřeby dokáže automaticky i zcela zastavit. Quoris také odhalí hrozící nebezpečí srážky a upozorní na ně řidiče pomocí zvukových, vizuálních a haptických neboli hmatových signálů."
„Naše nová vlajková loď má schopnost sledovat měnící se dopravní podmínky a odhalovat rizikové situace. Neustále zpracovává informace, na jejichž základě okamžitě volí správné kroky, a v případě potřeby precizně řídí pohyb vozidla," uzavřel Kang.
Pokrokový inteligentní tempomat ASCC (Advanced Smart Cruise Control)
Quoris používá jako první vůz Kia radarový tempomat ASCC. Radarový systém umístěný na pravé straně předního nárazníku neustále sleduje situaci před vozem až do vzdálenosti 174 metrů.
S aktivovaným systémem ASCC sleduje Quoris dopravní situaci včetně rychlostí jízdy s cílem udržovat předem nastavenou bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Řidič si může snadno nastavit vzdálenost ve čtyřech krocích (52, 40, 32 nebo 25 metrů při rychlosti jízdy 90 km/h) prostřednictvím tlačítka na volantu.
Quoris také zvládne v případě potřeby automaticky zcela zastavit. Pokud vůz nestojí déle než tři sekundy a vozidlo vpředu se opět rozjede, Quoris ho automaticky následuje, a pokračuje tak v jízdě. Stojí-li vůz déle než tři sekundy, musí řidič vůz manuálně vybídnout k další jízdě sešlápnutím pedálu plynu, nebo stisknutím tlačítka Resume.
Pokrokový systém řízení bezpečnosti vozidla AVSM (Advanced Vehicle Safety Management)
Systém ASCC je v Quorisu funkčně provázán s ostatními systémy vozidla pomocí systému řízení bezpečnosti vozidla AVSM.
AVSM integruje řízení různých systémů vozidla, například elektronického stabilizačního systému ESC, mechanismu bezpečnostních pásů a rozmanitých výstražných systémů, díky nimž může AVSM upozornit řidiče, zvýšit tlak v brzdové soustavě a aktivovat přednárazovou funkci bezpečnostních pásů PSB (Pre-Safe Belt) v závislosti na předpokládané úrovni rizika kolize.
Jakmile AVSM odhalí nebezpečí srážky, upozorní na něj systém řidiče ve třech krocích prostřednictvím hlasitého zvukového signálu, vizuální výstrahy jak na průhledovém displeji HUD (Head Up Display), tak i na displeji LCD TFT v panelu přístrojů, a haptickým signálem pomocí bezpečnostního pásu.
Krok 1 Při malém riziku srážky se objeví na displeji LCD a průhledovém displeji HUD vizuální výstraha.
Krok 2 Při vyšší úrovni rizika se k vizuální výstraze přidá zvukový výstražný signál a elektromotor způsobí silné vibrace v bezpečnostním pásu řidiče.
Krok 3 Hrozí-li kolize bezprostředně, začne AVSM automaticky brzdit, aby se snížila nárazová rychlost. Elektromotor a předpínače bezpečnostních pásů systému PSB jsou rovněž aktivovány, aby přitáhly bezpečnostní pásy a přidržely cestující pevněji v sedadlech. Tím je zajištěna maximální ochrana cestujících a minimalizováno riziko odřenin v důsledku kontaktu s airbagy.
Nejlepší systémy sledování slepého úhlu a podpory při změně jízdního pruhu ve své třídě
Systém sledování slepého úhlu BSD (Blind Spot Detection) pro model Quoris je vybaven dvěma radarovými senzory umístěnými ve vnějších rozích zadního nárazníku. Každý z nich je schopen detekovat objekty ve vzdálenosti až 70 metrů od zadní části vozu v pásu širokém čtyři metry do stran.
BSD se aktivuje při rychlosti jízdy nad 30 km/h a řidiče upozorní v okamžiku, kdy se nějaké vozidlo dostane do oblasti slepého úhlu. Ta má šířku přibližně čtyři metry na každé straně sedanu Quoris a sahá více než šest metrů za zadní nárazník.
Radarový systém BSD modelu Quoris má v porovnání s ultrazvukovými systémy BSD delší dosah, což využívá rovněž systém LCA (Lane Change Assistance) podporující řidiče při změně jízdního pruhu. LCA upozorňuje řidiče na vozidla přibližující se vysokou rychlostí zezadu od vzdálenosti až 70 metrů.
Považuje-li systém za potenciální riziko také rychlost přibližování – konkrétně to znamená případy, kdy by vypočtená kolize nastala během 4,5 sekundy, pokud by nedošlo k žádnému vyhýbacímu manévru – rozsvítí se kontrolka v podobě výstražného trojúhelníku ve skle vnějšího zpětného zrcátka na pravé nebo levé straně a na průhledovém displeji HUD se objeví výstražný signál. Jestliže řidič na toto vizuální varování nereaguje, zazní také zvukové upozornění.
Řidič může oba systémy BSD a LCA v případě potřeby deaktivovat.
Systém sledování jízdy v jízdním pruhu LDWS (Lane Departure Warning System)
Zatímco radar má vynikající schopnost detekovat objekty ve velkých vzdálenostech, kamery, které Quoris používá, rozpoznávají tvary bližších objektů, například podélného značení na vozovce.
Srdcem systému sledování jízdy v jízdním pruhu LDWS (Lane Departure Warning System) v novém sedanu Kia Quoris je čelní videokamera, která sleduje polohu vozu ve vztahu k podélnému značení na vozovce. Při rychlosti jízdy nad 60 km/h upozorní řidiče v okamžiku, kdy vůz začne nechtěně opouštět svůj jízdní pruh.
Prostorový kamerový systém AVM (Around View Monitor)
Čtyři kamery na každé straně sedanu Quoris tvoří nejlepší prostorový kamerový systém AVM (Around View Monitor) ve své třídě. AVM je zárukou maximálního pohodlí a bezpečnosti při parkování a manévrování v nízkých rychlostech.
Na rozdíl od většiny konkurenčních systémů AVM se zorným úhlem méně než 270 stupňů nabízí systém modelu Quoris skutečný prostorový pohled v rozsahu 360 stupňů v osmi různých režimech zobrazení na velkoplošném displeji AVN (Audio Video Navigation) na přístrojové desce.
AVM průběžně slučuje obrazy ze čtyř kamer, z nichž vytváří virtuální pohled „seshora", aby mohl řidič snadno sledovat kompletní okolí vozidla. Tím je zajištěna maximální bezpečnost cestujících uvnitř vozu i chodců. Systém AVM se automaticky vypíná, jakmile rychlost jízdy překročí 20 km/h.
# # #
Společnost KIA Motors Czech je výhradním dovozcem automobilů značky Kia do České republiky, ve které působí od dubna roku 1994. Za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem, byla založena v roce 1944 a je nejstarší korejskou automobilkou. Kia vyrábí ročně více než 2,4 milionu automobilů ve 13 výrobních a montážních závodech v 8 zemích světa. Ty jsou následně prodávány prostřednictvím sítě distributorů a dealerů ve 172 zemích celého světa.
Kia má dnes více než 44 000 zaměstnanců a vykazuje roční obrat přes 20 miliard USD. Je hlavním partnerem tenisového grandslamového turnaje Australian Open a také oficiálním automobilovým partnerem fotbalových organizací FIFA a UEFA.
(tz)